Nagyvárosban, férfiak okozzák a legtöbb balesetet

Vágólapra másolva!
A 3,7 milliós hazai gépjármű-állomány után majdnem százmilliárd forintnyi kötelező felelősségbiztosítási-díjat fizettek be az üzembentartók, ennek közel a felét utalták vissza a biztosítók a károsultaknak. A statisztikák szerint a kockázatosabb ügyfelek nem feltétlenül az erős autók sofőrjei: a 24 évnél fiatalabbak és az idősek okoznak sok balesetet, a nők viszont jóval kevesebbet, mint a férfiak. Közlekedési szempontból a legveszélyesebb helyszín a nagyváros.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI

Kárfelvétel egy biztosítónál. Az első három negyedévben 47,2 milliárdot fizettek ki


"A Jaguar vezetője nem adta meg az elsőbbséget a főútvonalon haladó Opel Astrának. A sofőr nem állt meg a stoptáblánál, kihajtott a főútra, ahol kocsija elejével nekiütközött a jobbról érkező Opel bal oldalának. A Jaguar a másik autót az út melletti zöldterületre lökte, ahol az Opel többször átfordult a tetején, végül a jobb oldalára borulva állt meg." Eddig a hír a nemrég történt közúti balesetről.

Az idézett eset csak egyetlen a naponta lezajló közúti drámákból. A biztonsági övnek és a merev karosszériának köszönhetően csak könnyebben sérültek az Opel utasai, nem úgy az autójuk. Az Opelnél gyaníthatóan totálkárt fognak megállapítani, de a Jaguar orrának kikalapálása sem lesz olcsó mulatság. Egyértelmű a vétkes személye: a jaguaros sofőr kötelező gépjármű-feleősségbiztosítása (kgfb) lesz a kárkifizetés alapja. A gyaníthatóan milliós nagyságrendű költség csak csepp abban a tengerben, amelyet - a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) előzetes adatait szemlélve - hatalmasra dagadt óceánként tudunk elképzelni: 2009 első három negyedévében a kgfb-vel foglalkozó tizennégy biztosítótársaság 98,2 milliárd forintos kgfb-díjbevételt ért el, miközben kár-ráfordításuk szűken feleennyit, 47,2 milliárdot tett ki.

Magyarország közúthálózata a 2008-as adatok szerint 31 363 kilométer, 2009 októberének közepéig pedig még 45 kilométernyit adtak át a forgalomnak. Ebbe minden beletartozik, tehát a főúthálózat mellett az összekötő és bekötőutak is. Ezen az úthosszon 2008-ban közel 3,7 millió gépjármű osztozott: autók, buszok, motorok, teherautók és vontatók. Ha mindegyik egyszerre úton lenne, nyolc és fél méter jutna egyre-egyre, tehát az egész ország egyetlen dugóvá válna, a kgfb-piac összeomlana. A lázálmok helyett azonban még mindig az a helyzet, hogy két tárgy nem foglalhatja el egy időben a térnek ugyanazon részét - ha mégis, az sokba kerül.

Forrás: MTI

Az európai átlaghoz képest nagyon sok a halálos baleset nálunk


A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Közlekedési balesetek 2008 című összeállítása a baleseti tényezőket rengeteg oldalról mutatja be a számokon keresztül. A biztosítók az adatok és saját tapasztalataik alapján megítélik a kockázatot nemcsak típusok, de sofőröket érintő sok tényező szerint is, így adódhatnak jelentős különbségek a díjakban.

Adathalmazból következtetnek a svédek

A svéd Folksam biztosító a közlekedés biztonságáért is tesz, amikor felméréseit elvégzi. Például az autók törésbiztonságára a balesetek elemzéséből következtet. A felméréseik szerint a régieknél biztonságosabb újabb, néhány éves autókat azért jutalmazzák alacsonyabb biztosítási díjakkal, mert balesetkor ezekben kisebb a sérülés veszélye, tehát a biztosítónak kevesebb balesetbiztosítási díjat kell kifizetniük.

Az 1995 és 2007 között egyjárműves balesetekről gyűjtött adataik alátámasztották, hogy az SUV-k vagyis szabadidő-autók sokkal borulékonyabbak, mint a hagyományos felépítésű kocsik, elsősorban magasabban levő tömegközéppontjuk és nagy tömegük miatt. Egy ilyen hátrány az emelt díjakban mutatkozik meg. Ám azt is megállapították, hogy bármilyen autóról van szó, nyolcvan százalékkal kisebb a lehetősége egy borulásnak akkor, ha a kocsiban van menetstabilizáló elektronika. Svédország világelső az utakon ESP-vel szaladgáló új autók számát tekintve, tíz új kocsiból kilencben van ilyen rendszer náluk.