Januártól jönnek a KRESZ-módosítások

2009.11.25. 18:24

Mégsem kell megállni autóval az iskolabusz mellett a gyerekek le- és felszállása közben

Betarthatatlan - így kommentálta a KRESZ-módosítások korábbi tervezetének egyik pontját Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője. Eszerint az elöl-hátul "Iskolabusz" táblát viselő, az elakadásjelzőjét használó, és "az úttesten álló iskolabuszt - a gyermekek be-és kiszállásának időtartamában - kikerülni vagy az iskolabusz mellett elhaladni tilos."

Így szólt a tervezet pár hete, de végül radikálisan megváltoztatták. Nem vitás, hogy a szaladgáló gyerekek közelében a megállított autó a legbiztonságosabb autó, a jogalkotók mégis úgy érzékelték, hogy váratlanul torlódások alakulhatnak ki, ami balesetveszélyt idézhet elő. Finomítottunk rajta, azt tartalmazza az új szabály, hogy mérsékelt sebességgel és fokozott óvatossággal kell megközelíteni az iskolabuszt a gyerekek le- és felszállása idején - közölték döntésüket a tárca munkatársai.

Zebránál, megállónál lassít az autós

Több ponton szigorították a jogszabály előkészítői a gyalogosok védelmét. "A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni." Emellett "a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten" a tömegközlekedési járművek megállóhelyei közelében a gyalogosok, az egyedül vagy csoportosan haladó gyerekek, valamint "a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek biztonságának a megóvására".

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Nincs tökéletes megoldás - mondják a jogalkotók. Az elfogadott szabály szerint az autósnak figyelnie kell


Csakhogy így egy esetleges baleset után vitatni lehet azt, hogy mi lett volna az autós részéről az "olyan sebesség". A számos szigorítás ellenére a jogalkotók szerint a zebrával kapcsolatban nincs tökéletes megoldás, olyan, amely egyszerre száz százalékig biztonságos, és mégsem korlátozza mereven a gyalogosok és az autósok mozgását. Ha be akarják ezt tartani, akkor be lehet, ez leírja, hogy kinek mi a dolga - állítja a jogalkotó. A minisztérium szerint túlságosan merev lett volna, ha általánosan meghatározzák, hogy minden egyes zebra előtt 30 km/órára le kell lassítani. Az ilyen szabályok miatt kérdezik azt 35 éve, hogy miért ilyen bonyolult a KRESZ - fogalmazott a tárca.

A vasúti átjárókra vonatkozóan is körülíró szabályok lesznek a jelenlegi sebességkorlátozás helyett. Mindkét esetre - tehát a zebrára és a vasúti átjáróra - igaz ugyanakkor, indokolt esetben a közútkezelő táblával korlátozhatja a megközelítési sebességet.

Tudják mi a quad, de nem tudják azonosítani a vezetőit

A négykerekű terepmotorok hazai elterjedése óta egyre növekvő, és mindmáig megoldatlan probléma, hogy pár százan közülük súlyosan károsítják a természetet. A rendőrök, a környezetvédők és a quados érdekvédők is azt szorgalmazzák régóta, hogy rendszám kerüljön a járművekre, amelyeket így aztán be lehetne azonosítani. A jogalkotók azonban eddig sem, és most sem hoztak ilyen határozatot, a KRESZ módosításai közé ezúttal is csak annyi került be, hogy meghatározták a quad fogalmát. De miért csak ennyi?

Forrás: [origo]

Rendszám nélküli quadosok a természetben. Továbbra sem lehet majd azonosítani őket


A minisztérium munkatársa szerint a bűncselekményt elkövetőktől irreális elvárni, hogy felrendszámozzák a terepmotorjaikat. Úgysem vinnék el műszakira, egyetlen quados sem akarja befizetni a műszaki vizsgát és a rendszámot - fogalmazott a minisztérium. Hozzátették: közúti forgalomban ráadásul nem is lehet akármivel részt venni, márpedig ezen járművek nagy része műszakilag nem is alkalmas arra, hogy az autók számára épített aszfaltburkolatú utakon közlekedjen.

Sárga fényvisszaverő tábla, vörös csík az út közepén

Három éve találkozhatunk az utak mellett sárga fényvisszaverő táblákkal, amelyek jellemzően balesetveszélyes útszakaszokon figyelmeztetik a közlekedőket. Kérdés, hogy miként lehetett három éven át olyan táblákat kirakni az utak mellé, amelyek hivatalosan nem is léteztek? "Ha lenne jelentése, akkor követte volna a jogszabály a táblák kihelyezését, de mivel nincs jogi relevanciája, ezért ráért most. Viszont mivel illik szabályozni, ezért a mostani KRESZ-módosítások közé bekerült" - szól a minisztérium magyarázata.

Forrás: MTI

Több év után illik szabályozni - immár legálisak a sárga alapú táblák


Pár hete - az országban elsőként - megjelent az M2-es két szakaszán is egy-egy körülbelül harminc centiméter széles, közel egy-egy kilométeres vörös csík az út közepén. Az előzés tiltását nyomatékosító, és Hollandiából átvett forgalomtechnikai megoldásról bővebben a hét végén olvashatnak a Babetta-blogon, ahol meg is nézhetik az érdekes megoldást. Azért említjük ezt ebben a cikkben, mert a leendő KRESZ-módosítások közé nem került be, pedig jellemzően a különösen balesetveszélyes útszakaszokon jelenhet majd meg a vörös csík - közölte az [origo]-val az Állami Autópályakezelő.

Nem egyszerűsítik a KRESZ-t, nem írnak újat

Agyonfoltozott, túl sok, túl bonyolult és emiatt érthetetlen a Magyar Autóklub munkatársa szerint a jelenlegi KRESZ, amelyet ő egyszerűen kidobna, és újat íratna. A kritikával nagyrészt azonosulnak a közlekedési tárcánál is, ahol azt mondták, hogy 1998-ban Katona Kálmán akkori miniszter már egyetértett azzal, hogy új jogszabály-gyűjtemény kell. Tehát bő egy évtizede létezik miniszteri döntés az egyszerűbb, ezért fogyaszthatóbb KRESZ megírásáról, mégsem kezdődött el az érdemi munka. Sőt, a mostani néhány kisebb-nagyobb változtatás végig vitele is két és fél évet igényelt.

Forrás: [origo]
Új táblákat is tartalmaz a megújuló KRESZ 


Sokaknak van olyan víziója, hogy fele ekkora terjedelemben és egyszerűbben le lehetne írni a mostani KRESZ-t, de ez nem így van - reagált a tárca a kritikákra. A módosítások megalkotói szerint is valóban van mit egyszerűsíteni, de ez olyan mély változás, és olyan sok embert (autóst, kerékpárost és gyalogost) érint, hogy annak precíz elkészítése sok időt igényel.

Késedelem igen, kampány nem

Amikor azt kérdeztük a minisztériumtól, miért késett ilyen sokat a KRESZ felfrissítése, csak ennyit mondtak: fokozatosan jöttek össze a módosítások. Ez egy egyeztetési folyamat, sorra érkeznek a javaslatok különféle érdekképviseletektől.

Mint azt korábban megírtuk, a Magyar Autóklub képviselője szerint indokolt lenne a változtatásokat valamilyen formában (például egy kampány keretében) közölni azokkal, akiknek azt majd be kell tartani a közlekedés során, hiszen a Magyar Közlönyt talán nem olvassa mindenki. Ezt követően pedig célszerű lenne valamifajta számonkérés. "A sajtón keresztül próbáljuk érthetővé tenni, nem lesz kampány. Az ellenőrzés pedig rendőri feladat, amivel együtt kell járniuk a szankcióknak. A szabályok zöme egyébként is már kialakult magatartásformákat legalizál" - reagált a minisztérium.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK