A híres General Lee a Hazárd megye lordjai-ból
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A régi belvárosi bérház csöppnyi lakását nem raktárhelységnek szánták, így a mintegy háromezer darabos, alapesetben részben a gyűjtő anyósának otthonában leledző kollekció darabjai plafonig érő beépített szekrényben illetve bedobozolva sorakoznak, mindegyik darab hollétét a tulajdonos Excel-táblája őrzi. Az eredeti sorrend most épp teljesen felborul, hiszen a kiállítás vitrineibe eltérő koncepció alapján kerül majd ezerféle játékautó.
"Ez nekem is megvolt"
A nyolcvanas években átlagos fiúgyerekként nekem is számos matchboxszom volt, ennek köszönhetően a találomra felnyitott dobozokból sorra köszönnek vissza az ismerős modellek, így a sötétmetál színű Iso Grifo, a ralikivitelű Dodge Challenger és az elhúzható tetőablakkal szerelt narancsszínű Rover. A nyolcvanas és a korai kilencvenes években itthon működő játékboltok egyik legkurrensebb árucikkéből évente 75 féle típust gyártottak (a valaha gyártott összes Matchboxot ezen a honlapon lehet megtekinteni), míg a matchboxmemories.hu bejegyzéseiben azon járművek fotói iránt érdemes kutakodni, amelyeket az átlagos hazánkfia anno csak matchboxban láthatott.
Húszdarabos Matchbox-szett a nyolcvanas évek végéről, benne az egyetlen magyar jármű, egy Ikarus busz
Teljesen eltérő, mire összpontosítanak a gyűjtők: van, aki a születési évében megjelent autókat vadássza a börzéken, van, aki sportkocsikra vagy épp munkagépekre gerjed, de olyan megszállott is akad, aki gyerekkori játékait keresi tökéletes állapotban, vagy pont azokra a típusokra vadászik, amelyeket anno nem kaphatott meg. A bontatlan csomagolás mindig sokat dob az áron, de már az is értéknövelő tényező, ha egy autónak megvan a régi doboza. Létezik olyan online vállalkozás is, amelytől bárki megrendelheti egy-egy több évtizede nem gyártott makettautó utángyártott dobozát, bliszterét is - ezek belsejében külön pecsét jelzi, hogy nem eredeti csomagolásról van szó.
Több roncsból egy menő új járgány
Léteznek olyan gyűjtők is, akik nem a csillagászati árú ritkaságokat keresik, hanem fillérekért beszerezhető roncsokat, amelyekből saját kezűleg készítenek kifogástalan állapotú játékautókat. Ez cseppet sem egyszerű feladat, mivel a matchboxok alvázát, karosszériáját és egyéb részeit a szegecsekhez hasonló kapcsokkal rögzítették. Ezeket pedig csak makettezéshez használt miniatűr fúróval lehet kifúrni, a javítás után pedig pillanatragasztóval betömni a szétfúrt részt. Egy tipikus nagygenerál során több hasonló, szétszedett modellből összeválogatják a legjobb állapotú alkatrészeket, s ha szükség van rá, lefestik a karosszériát vagy matricákkal látják el. Persze egy utólag feljavított Matchbox sosem érhet annyit, mint egy tökéletes állagú eredeti példány.
Régi roncsból tuningolt Matchbox
A koros kisautókat itthon részben internetes aukciós oldalakon, részben pedig az egy-két havi rendszerességgel megrendezett gyűjtői találkozókon adják-veszik, de a fanatikusabb matchboxosok a közeli országok börzéit is látogatják, illetve az eBay-en vadásszák az érdekes példányokat, Budapesten egy trafikot is gyakran meglátogatnak a gyűjtők.
Matchbox-történelem magyar szálakkal
Bár széles körben elterjedt játékká csak a nyolcvanas években vált, számos családban megtalálható a jóval korábbi, hatvanas-hetvenes években kiadott járművek egy-egy példánya. Ez nem is meglepő, hiszen a Matchbox egy brit cég, a Lesney Products 1953-ban útjára indított modellautó-kollekciója volt, melynek első példányait még a gyufásdobozokéhoz hasonló csomagolásban árusították - innen ered a név.
Ilyen dobozban árulták az első Matchboxokat
Ezt a hetvenes években váltotta fel a sokak számára ismert bliszteres csomagolás, amely átlátszó műanyag borításával már magukra a kisautókra is betekintést engedett. Kezdetben a Matchboxokat is Nagy-Britanniában gyártották, később azonban keletebbre helyezték az üzemeket, így a nyolcvanas években már Magyarországon is folyt a játékok - a Matchbox mellett a rivális Siku, Corgi és Majorette termékeinek - gyártása, itt meg is lehet nézni néhány itthon gyártott példányt. Persze sokan illegálisan is másolták ezeket, többnyire rettenetes minőségben. A hazai Matchboxok hivatalos gyártása 1986-ban kezdődhetett meg a Metalbox GMK műhelyeiben, de ez csak a rendszerváltásig tartott, a vasfüggöny leomlását követően ugyanis a cég nem látta biztosítottnak, hogy az itt készülő járműveket valóban csak a keleti blokkban fogják majd árulni, és problémák voltak a gyártás minőségével is.
Bár itthon a kicsi játékautókat mindenki Matchbox néven ismeri, messze nem egyetlenként gyártott ilyeneket a társaság, amely 1969-ben igen komoly vetélytársat kapott: a Mattel ekkor dobta piacra a Hot Wheels márkanéven jelenleg is létező modellautóit. Ezek sokkal jobban gurultak a Matchbox termékeinél, így a gyerekek körében hamarosan népszerűek lettek - erre válaszul jelentek meg a jól guritható Superfast kerekekkel szerelt Matchboxok.
Hamisítványnak tűnik, pedig eredeti magyar Matchbox
A Lesney cég 1982-es csődjéig gyártotta a kisautókat, a védjegyet ekkor a Universal Toys vásárolta meg, amely később Makaóba és Kínába helyezte át a gyártást. 1992-ben a Matchbox a Tyco Toys nevű társasághoz került, ahol 1997-ig folyt a gyártásuk. Ekkor ezt a céget a Matchbox egykori nagy riválisa, a Mattel vásárolta fel, amelynek szakértői teljesen átdolgozták az eredeti logót, majd évekkel később rájöttek, hogy ez nem volt jó ötlet, és visszatértek a klasszikus formához. Bár a felvásárlás nyomán a Matchbox-őrültek világszerte megrémültek, mi lesz kedvenc játékmárkájukkal a rivális Hot Wheels megalkotójának birtokában, a brand végül épp a gyűjtők rajongása miatt maradt értékes. Jelenleg is készülnek matchboxok - Thaiföldön és Kínában.
A Játékautó és Maci Kiállítást a Campona Bevásárlóközpontban (Budapest, 1222 Nagytétényi út 37-43.) rendezik meg 2009. december 11-e és 31-e között, a tárlat mindennap 10-20 óráig tart nyitva. A felnőtt jegy ára 800 forint, a gyerekjegyé 600 forint, két felnőtt és legfeljebb három gyermek 2200 forintos családi jeggyel is beléphet. |