[origo] Év autója 2010

Vágólapra másolva!
Tavaly hagyományt teremtettünk, idén pedig - a hagyományoknak megfelelően - ismét megválasztjuk az [origo] Év autóját. Az európai szavazáson győztes Volkswagen Polo nálunk éppen befért az első tízbe.
Vágólapra másolva!

Idén a Volkswagen Polo lett az európai Év autója. Tényleg jó kisautó, de talán más gyártók érdemesebbek lettek volna a díjra. Az eredményhirdetés után megjelent cikkünkben már elemeztük, hogy a díj 45 éves története során nem sok nyertes aratott széleskörű elismerést, sőt voltak olyanok is, amelyek idővel alaposan rácáfoltak a kitüntetésükre.

Forrás: [origo]
1. Opel Astra
2. Porsche Panamera
3. Toyota iQ
4. Chevrolet Cruze
5. Nissan 370Z
6. Mercedes-Benz E osztály
7. Toyota Prius
8. Lexus RX450h
9. Skoda Yeti
10. Volkswagen Polo

Nógrádi Attila:

A végső tízes listából egyszerűen nem tudom nem az első helyre rakni az új Astrát, mert akkorát fejlődött az elődjéhez képest, hogy az már-már emberfeletti teljesítmény egy, a General Motors bugyraiban vergődő cégtől. Szívem szerint ugyan a szintén Astra-alapokon nyugvó Cruze-nak ítélném a díjat, hiszen az is fényévekkel jobb autó lett az elődjének számító Lacettihez képest, ám azért csúszott nálam "csak" a negyedik helyre, mert a jelenlegi motor- és váltókínálata finoman szólva sem túl gazdag. Ez már csak azért is sajnálatos, mert az Astránál jobb ár/érték aránnyal bíró Cruze megérdemelne egy rendes hatfokozatú kézi váltót és néhány turbós benzinmotort, amelyek ráadásul ott állnak a General Motors kincsesbányájának a polcain.

A Porsche Panamera második helyezésére sajnos nincs mentség, elég volt két napig hajtani a négyajtós sportautót Németországban autópályákon és hegyi utakon, hogy tudjam, mit kell venni családi utazóautónak, ha kihúzzák végre azt az öt nyavalyás számot. A dobogóra nálam még a Toyota iQ fért föl, értékelendő azt a teljesítményt, ami a Smartnak több mint tíz éve nem igazán sikerül: egy szinte kompromisszumok nélkül használható és élvezetesen vezethető miniautót építeni. A tízes listából még a Nissan 370Z-t emelném ki, mint remek példát arra, hogy olcsón is lehet egy hátsókerekes élményautót készíteni, sajnos itt az olcsóság alatt azokra az árcédulákra gondolok, amelyek Amerikában és Japánban fityegnek a Z-ken. Mire nálunk a szalonokba jut, már nem diszkont-, csupán jó vétel a kategóriájában.


Tavaly az Opel Insignia lett az Év autója, amivel szintén nem értettünk egyet, ezért új hagyományt teremtettünk: mi is megválasztottuk a magunk Év autóját. A vezetési élmény miatt közkedvelt Mazda6-os toronymagasan nyert nálunk, mögötte viszont hatalmas csatát vívott az Insignia, a Volvo XC60-as és az Audi A4-es.

Forrás: [origo]
1. Toyota Prius
2. Toyota iQ
3. Opel Astra
4. Chevrolet Cruze
5. Skoda Yeti
6. Mercedes-Benz E osztály
7. Porsche Panamera
8. Lexus RX450h
9. Nissan 370Z
10. Volkswagen Polo

Féjja Zsolt:

Nehezemre esett a saját tízes listám összeállítása is. Tavaly már kifejtettem, hogy az Év autójának - szerintem - tennie kell valamit azért, hogy kicsit jobb legyen a világ. Ez alapján én csak két autót jelöltem volna.

1. A Priust, amely négyessel kezdődő fogyasztásértéket írt ki a legszörnyűbb dugóban araszolva, miközben egy teljesen használható, tágas, sőt, ha kell, egész dinamikus autó is. Borzasztóan steril, soha nem vennék, de annyira nagyképű azért nem vagyok, hogy az egyéni ízlésem alapján értékeljem a világ érdekét.

2. Az iQ-t, amely egy ár/érték alapú szavazáson valahol a harmincadik hely környékén szerepelne, mivel azonban ez nem szempont, egy második hellyel fejezem ki tiszteletemet a Toyota mérnökei előtt. Az iQ ha nem is négy, de legalább háromszemélyes, tehát azok is megvehetik, akik - az egyébként sokkal-sokkal rosszabb, és szintén aránytalanul drága Smartot - azért nem, mert van mondjuk egy kisgyerekük, vagy előfordul, hogy a nagymamát is elviszik magukkal hétvégén a telekre. Annak az autónak meg egyébként is az első háromban a helye, amellyel egy kuka helyére lehet parkolni.

A többiről is tudnék mondani pozitívumokat: az Astra nem hasonlítható össze az elődjeivel, a Yeti nagyon tetszett, az E osztály elképesztően jó, de szívem szerint a két Toyotánál befejeztem volna a listát.




Forrás: [origo]
1. Mercedes-Benz E osztály
2. Opel Astra
3. Toyota Prius
4. Lexus RX450h
5. Chevrolet Cruze
6. Skoda Yeti
7. Nissan 370Z
8. Toyota iQ
9.Porsche Panamera
10. Volkswagen Polo

Gulyás Péter:

A Mercedes új E osztálya nemcsak formatervezés terén hozott újat, hanem a benne lévő technika is igen fejlett. A gyalogosfelismerő éjjellátó berendezéstől kezdve a világ legintelligensebb fényszóróján át a hűthető-fűthető-masszírozós aktív oldaltámaszos ülésekig mindent meg lehet vásárolni hozzá, igaz, a technikai újdonságok nagy többsége feláras, de így is becsülendő az az igyekezet, ahogy Stuttgartban megpróbáltak újra a felső-középkategória élére ugrani. Ezzel a modellel végre a karakteresebb, szögletesebb irányba indult el a Mercedes formanyelve, egy határozottan férfias, elegáns, mégsem túl hivalkodó formát sikerült alkotniuk, amely az elődmodellek előtt is tiszteleg. Műszerfala a legendás 124-esre emlékeztet, remélhetőleg a tartóssága is hasonló lesz.

Az Astra azért érdemli meg a második helyet, mert az Opelnek sikerült vele megtartania azt a jó irányt, amit az Insigniával elkezdtek. Tetszetős, bár gyorsan felejthető a forma, a legtöbbet a belső tér fejlődött, és az extralista is olyan tételekkel gazdagodott, amiket kevesen vártak volna egy igazi népautótól. Végre elkészült az 1,4-es benzines turbómotor is, amire már nagyon nagy szüksége volt az Opelnek. Próbáltak javítani az ebben a kategóriában már cikinek számító, de olcsón gyártható csatolt lengőkaros hátsó futóművön is a Watt-kitámasztással, majd a még decemberben érkező tesztautóban kiderül, milyen sikerrel.

Harmadik helyen futott be nálam az elődjénél jóval tetszetősebb és fejlettebb Toyota Prius III, pedig akár első is lehetett volna. Nálam 4,8-5,0 litert fogyasztott városi használatban, ami még egy dízel miniautónak is becsületére vált volna. Használati értéke nem sokkal kisebb, mint egy Avensisnek, és menetteljesítményei is meglepően jók. Legjobban mégis a csendességét szerettem, amikor éjszaka beálltam vele a kertbe, csak elektromos módra kapcsoltam a hajtást, és senki sem vette észtre, hogy megérkeztem.


Nem változtattunk az értékelési rendszeren, vagyis idén is azokból az autókból választottuk ki a döntős tizet, amelyek a Car of The Year szavazáson indultak. A 33 tagú mezőnyben találni számos érdekességet, például azt a Seat Exeót, amely bár nevében új modell, valójában nagyon régi. A BMW három, a Toyota egyszerre öt modellel indult a harcba, de a Hyundai, Kia, Nissan és a Peugeot is két-két modellel szerepelt.

Forrás: [origo]
1. Toyota Prius
2. Toyota iQ
3. Opel Astra
4. Chevrolet Cruze
5. Mercedes-Benz E osztály
6. Skoda Yeti
7. Lexus RX450h
8. Nissan 370Z
9. Porsche Panamera
10. Volkswagen Polo

Vida János:

Kollégáim szerint én csak a sportkocsikért tudok rajongani, mindent a vezetési élmény alapján osztályozok. Hát lesz meglepetés, amikor kiderül, nálam a Prius az Év autója. Ennek a menetpróbája után írtam azt, hogy borzasztóan unalmas vezetni, mégis nyert, hiszen továbbra is forradalmi technika, mindig ötletes új fejlesztésekkel. A harmadik generáció az első, amire azt merem mondani, hogy teljes értékű, tökéletes családi autó, amely ráadásul 4,5 literrel tud araszolni a dugóban. Még az sem zavart, hogy a műanyagok nem elég igényesek, miközben kicsit drága. Ettől még remekmű.

Félek, hogy rám sütik: Toyota-rajongó vagyok. A második helyre ugyanis az iQ-t tettem, amely szintén nem az én műfajom, de ez a tökéletes Smart. A világnak nagy szüksége lenne ehhez hasonló kisautókra, a környezetvédelem felé ez is egy út. Csak azért nem győzött, mert ez is drága, miközben nagy technikai újdonságot nem tartalmaz. A harmadik helyezésen sokat gondolkoztam, végül az Astra megkapta a bizalmat. Egyrészt szívesen hagyatkozok Nógrádi úr véleményére, másrészt láthatóan tovább viszi az Insignia-vonalat. Harmadrészt nem túl erős a mezőny.

A vert seregben ott a meglepően jó Cruze, amely Euro NCAP törésteszten beállított rekordjai miatt a negyedik. A Mercedes-Benz E osztály újra hozott egy-két érdekes extrát, tovább javult, de semmi több, miközben ez sem olcsó. A Skoda Yetiben inkább a bátorságot értékelem, hogy végre a Skoda is mert egy jópofa autót gyártani. Az RX450h jelenleg a legmodernebb hibrid, a Nissan 370Z pedig egy javított 350Z, amelyben a gázfröccsöt adó manuális váltó izgalmas.

Az utolsó két versenyzőt én nem tettem volna a tízbe sem, pedig szeretem a Porschékat. A Panamera csak egy nagyon sportos limuzin, de kis túlzással annyiba kerül, hogy a másik kilenc döntőst simán megkapjuk az áráért. Az idei Év autója, a Polo pedig az én szememben nem hozott semmi újdonságot.