Megszűnik a zöldkártya

Vágólapra másolva!
A jövőben már csak egyetlen, úgynevezett komplex vizsgán kell bemutatniuk a tulajdonosoknak az autóikat. Egy január 1-jétől hatályos rendelet szerint idén megszűnik a párhuzamosság, amely eddig abból állt, hogy zöldkártyáshoz és műszaki vizsgára is el kellett vinni a kocsikat. A zöldkártya megszűnésével csak időt spórolunk, pénzt nem: az eddigi két vizsgálat díja ugyanis összeadódik.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI

Az NKH szerint csökkenti a korrupciót is az új rendszer. A korábbi cikkünkben megszólaló vizsgáztató szerint azonban ez is kijátszható

Egy új rendelettel megszüntette a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) azt a bosszantó helyzetet, miszerint a járműveket a tulajdonosaiknak egyrészt zöldkártyáshoz, másrészt műszaki vizsgára kellett hordaniuk, ha közlekedni akartak vele. Amint azt már a nyáron megírtuk, január 1-jétől elég már csak az úgynevezett komplex műszaki vizsgát elvégeztetni, ennek részévé válik ugyanis a környezetvédelmi vizsgálat.

A döntés következtében megszűnik az 1992-ben bevezetett zöldkártya. Innentől a járművekkel a forgalmi engedélybe bejegyzett műszaki érvényesség időpontjáig lehet részt venni. Vagyis ha az autónk zöldkártyájának érvényessége a műszaki vizsgánk érvényessége előtt - a ráírt dátum szerint - lejárna, nem kell semmit tenni, az érvényesség automatikusan meghosszabbodik. Amennyiben a műszakink jár le előbb, de a zöldkártya még érvényes lenne, utóbbi érvényessége lerövidül az elvégzendő komplex vizsga időpontjáig.

A közlekedési hatóság tájékoztatása szerint az újonnan vásárolt autókat először négyéves korukban kellene elvinni a komplex vizsgálatra, azzal szemben, hogy korábban már két év után kötelező volt a zöldkártyás ellenőrzés. A négy évnél idősebb autókat pedig kétévenként kell majd vizsgáztatni.

Az új rendszer tehát időt spórol a tulajdonosoknak, pénzt azonban nem. Az NKH szerint a műszaki vizsga és a zöldkártyás ellenőrzés díja összeadódik, azt ezután egyszerre kell kifizetni. Lovas Károly Róbert, az NKH elnökhelyettese azt mondta erről az [origo]-nak, hogy "erős volt a nyomás a releváns szakmai érdekképviseletek részéről, hogy emeljük az árat, de a jogalkotó ellenállt ennek, így maradt az összevont díj".