Nem kell jobban félni a műszakitól

Vágólapra másolva!
A kötelező eredetvizsgálatot ma eltörölték, de több, a járművek műszaki vizsgáztatásával kapcsolatos változás továbbra is érvényben maradt. Végigkövettük a zöldkártyázást is magába foglaló folyamatot.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI

A környezetvédelmi vizsgálat - ha az tulajdonos nem hoz igazolást maszek zöldkártyástól - a folyamat része, az eredetiségvizsgálat viszont már nem


Több fontos változást is bevezettek az autók műszaki vizsgáztatásával kapcsolatban év elején. A folyamatba integrálták a környezetvédelmi vizsgálatot, a 2006 előtt vásárolt autóknál pedig - szintén a műszaki vizsgához kapcsolva - kötelezővé tette az eredetiségvizsgálatot. Az eredetiségvizsgálók és a zöldkártyások is bírálták az új szabályozást, amely szerintük ellehetetleníti munkájukat (bár, mint korábban megírtuk, továbbra is lehet és előnyökkel is jár maszeknál zöldkártyát készíttetni). A kötelező eredetiségvizsgálatot is többen támadták, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) "az állam rossz hatékonyságú működésének iskolapéldájának" nevezte, végül a kormány hatályon kívül helyezte a rendeletet.

Kíváncsiak voltunk, mit jelentenek a változások a gyakorlatban. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Vas Gereben utcai vizsgálóállomásán Hetényi Tamás koordinátor segítségével végigkísérhettük a műszaki vizsga folyamatát, láthattuk a vizsga tisztaságának fenntartását szolgáló eljárásokat. Azt az NKH is tudja, hogy a műszaki vizsgáztatás körül "nincs minden rendben", ezért több ellenlépest is bevezetett az utóbbi időszakban. Mikulás Róbert, az NKH főosztályvezetője kérdésünkre megerősítette, hogy például az idősebb járművek vizsgálatát nem szigorították, de a környezetvédelmi vizsgálat hatósági kézbe vonása azt célozza, hogy a "nem megengedett tevékenységeket" minimalizálhassák. A "nem szigorították" azt jelenti, hogy a vizsga folyamán nem tudják majd könnyebben kiszűrni az alkalmatlanokat, ezt inkább a közúti ellenőrzésekre bíznák.



http://videa.hu/flvplayer.swf?v=Wp4TvRQhZZ5f9LUW


Így zajlik a műszaki vizsga


A műszaki vizsga kezdetekor az ügyfélablaknál rögzítik az adatokat, digitálisan tárolják a forgalmi és a kérelem másolatát. Itt kiderülhet, ha a dokumentumokkal valami nincs rendben, hibás vagy hamis egy adat. Ezután következik maga a vizsgálat. A műszakin bukás esetén türelmi idő nincs, a forgalmi érvényességét azonnal megszüntetik, a rendszámról eltávolítják a környezetvédelmi plakettet és az érvényesítő címkét. A tulajdonos saját felelősségére hazamehet javíttatni, majd egyszeri útvonalengedéllyel újból elmehet vizsgázni.

Az eredetiségvizsgálat kezdetén az alvázszámot, a leütés mélységét és nagyságát, majd a számnak és környezetének rétegvastagságát mérik meg, így kutatják az átütés és kicserélés esetleges nyomait. Később a különböző karosszériaelemek rétegvastagságát ellenőrzik, az utastéri fújt felületeken is (ilyen az olcsóbb kivitelű autók oszlopain fordul elő). Kívülről digitális fotókat készítenek az autóról, rendszámról, alvázszámról, majd a kilométeróráról, és a jármű mérési eredményeihez csatolják.

Mi lett más a korábbiakhoz képest?

Újdonság a műszakival egy időpontban lebonyolított környezetvédelmi felülvizsgálat és a teljes egészében elektronikus adatszolgáltatási rendszer, viszont az eredetvizsgálat kiiktatásával egy lényeges változtatás végül eltűnt. Ettől fogva nem a vizsgabiztos, hanem a központ dönt a jármű alkalmasságáról, de ennek hatékonyságát a nem valós vizsgaeredmények kiszűrésében csak később lehet lemérni.



Elvégzik a környezetvédelmi felülvizsgálatot, a mért adatokat a központi rendszerben regisztrálják. Aztán következik a világítás-vizsgálat, majd a lengéscsillapítók és a fékek ellenőrzése. A vizsgabiztos a számítógép utasításai alapján csak kezeli az autót, a mérés és a kiértékelés automatikus, nincs lehetőség beavatkozni a rendszerbe. A fékpadon a vizsgasor falára szerelt kamera fotót készít a járműről, ezt eltárolják a jármű mérési adatai mellé, hogy igazolják a mérés hitelességét. A futómű, a padlólemez és a kormánymű bekötési pontjainak ellenőrzéséhez az autót ollós emelővel megemelik, a kerekekhez csatolt hidraulikus berendezéssel pedig folyamatosan mozgatják a futóművet, hogy lássák az esetleges hibákat. Belső vizsgálattal ellenőrzik a műszaki szempontból fontos utastéri berendezések, például a biztonsági övek állapotát és működését.

Az autó ezután elhagyhatja a műhelyt. A vizsgabiztos rögzíti az előzetes eredetiségvizsgálat adatait; a központ felsorolja neki az azonosító elemekhez csatolandó fényképeket, amelyek a vizsgán készültek, ő csak a kapott adatokat és az elkészített fényképeket adhatja be, majd a rendszer dönt a minősítésről, amelyet a vizsgahely szinte azonnal visszakap. Ott jártunkkor összesen 35-40 percig tartott a komplex műszaki, az akkor még kötelező előzetes eredetiségvizsgálat nélkül húsz-huszonöt perc is elég lesz.

Fotó: Varga András [origo]

A folyamat jelentős része az adatok ellenőrzése és az adminisztráció


A nem helyben zajló feldolgozás miatt a vizsgabiztosi ténykedés részben bevitelből, adategyeztetésből álló rutinná vált. A folyamatot végigfotózzák ugyan, ám az emberi tényező megmaradt a rendszerben, hiszen a vizsga egy részében szemrevételezéses eljárással dolgoznak. A félelmek ellenére úgy tűnik, nem lett nehezebb vizsgázni, nincs hír vasszigorról vagy a bukások számának növekedéséről.

Valaki jól járt, valaki nem

Aki friss zöldkártyával, de lejárni készülő műszakival vágott neki az újévnek, hamarosan újra fizet. Neki a következő műszaki vizsgáján nem fogják elkérni a környezetvédelmi adatlapját, hiszen az már nem létező kategória, hanem megmérik a kocsit. Akinek éppen fordítva, friss a műszakija, de fakul a zöldkártyája, az majdnem két évet nyert, amíg a következő környezetvédelmi mérést ki kell fizetnie: ennek érvényessége a műszakiéval egyezik meg január 1-je óta. Ezen járművek között bőséggel lesz olyan, amelyik a szabályosnál több gázt pufog ki, de a jogszabály lehetővé teszi a közlekedésüket még szűk két évig, mert 2009 decemberében voltak műszakin. Erről is megkérdeztük az NKH véleményét. Mikulás Róbert tájékoztatása szerint a közúti ellenőrzésen a szemmel láthatóan rossz állapotú, "fokozottabban szennyező járművek kiszűrése a cél".