Az autóipar Broadwaye - genfi premierek a kezdetektől

Vágólapra másolva!
Mindig meghatározó pódiuma volt a világ gépkocsiiparának a genfi szalon: se szeri, se száma azoknak a híres és jelentős modelleknek, amelyek a svájci kiállításon mutatkoztak be a nagyközönségnek. Legendás gépeket, elfelejtett típusokat, sport-, luxus- és tömegautókat egyaránt találunk a hosszú listán.
Vágólapra másolva!

Fotó: Póla Gergely [origo]

Ford A modell 1928-ból Sport Coupe karosszériával
(Még több kép a galériában. Kattintson a fotóra!)

Időrendben haladva az első ismertebb kocsi az 1928-ban bemutatott Ford A modell, melyet kis túlzással a gyár megmentőjének is tekinthetünk. Henry Ford még a húszas évek közepén sem akarta leváltani a vállalkozását fellegekbe repítő T modellt, hiába volt egyre elavultabb jármű. A zsugorodó piaci részesedés miatt végül beadta a derekát a tulajdonos, még időben. Az A típusból kevesebb mint négy év alatt 4,8 millió példányt gyártottak.

Fotó: Póla Gergely [origo]

Óriási ritkaság a Mercedes-Benz SSK, ezért előszeretettel másolják

E mennyiség százhúszezredrésze, harmincegynéhány darab készült csupán az 1929-ben bemutatott Mercedes-Benz SSK modellből. A rövidítés a Super Sport Kurz szavakat takarja, a Ferdinand Porsche által tervezett kocsit elsősorban versenyzésre használták. A hathengeres, hétliteres motor kora leggyorsabb autójává tette az SSK-t. Mai piaci értéke a kevés fennmaradt példány miatt meghaladja az egymilliárd forintot.

Fotó: Póla Gergely [origo]

Az amerikaiakat nem érdekelte az aerodinamika a harmincas években

Az aerodinamika a harmincas években lett szempont az autótervezésben. Az áramvonalas karosszériaépítésnek errefelé a cseh Tatra volt az egyik úttörője, a tengerentúlon a Chrysler gyártott nagy sorozatban olyan autót, amely a légellenállás figyelembe vételével született. Az Airflow típus - amely végül nem váltotta be a hozzá fűzött piaci reményeket - 1934-ben debütált Genfben. Egy évvel korábban ugyanitt jelent meg a francia Voisin C23, melynek formáját a cég fő termékeinek számító repülőgépek ihlették.

Forrás: Fiat

Miki egeret idézi a Fiat 500 arca, innen kapta a Topolino nevet

A világégés hajnalán, 1939-ben mutatták be az autószalonon az Opel Kapitänt, amely elegáns megjelenésével, amerikai formavilágot idéző stílusával hamar népszerű lett. Karrierjét félbetörte a háború, de 1948-ban szinte változatlan formában ismét kínálatba vették, s a név egészen 1970-ig szerepelt az Opel eladási listáin. Hasonlóan két "felvonásos" volt az olasz népautó, a Fiat 500 Topolino gyártása. A mini Fiat 1937-ben jelent meg Genfben, és 1955-ig több mint félmillió készült belőle. Az ötvenes évek közepén kihozott újabb kisautót, a bogárhátú 600-ast szintén Genfben mutatta be a Fiat, ahogyan a 8V típust is 1952-ben. Utóbbi lendületes vonalú sportkupé, amely a versenypályákon sokkal nagyobb sikereket ért el, mint a piacon.

Fotó: Póla Gergely [origo]

Mindenki felismeri a jellegzetes felépítésű E-Type-ot

A sportkocsi-történelem egyik legkarakteresebb és legismertebb autója a Jaguar E-Type. Ő 1961-ben bűvölte el a svájci kiállítás látogatóit - és utána persze az egész világot, Enzo Ferrari például a valaha tervezett legszebb kocsinak nevezte. Hasonlóan nagy presztízsű típus a gyűjtők körében a Mercedes-Benz W113, azaz a Pagoda, amely 1963-ban vendégeskedett az autószalonon. A sorozat háromféle kivitelből állt: 230, 250 és 280 SL, érdekesség, hogy a középső a legritkább változat.

Forrás: [origo]

Lamborghini Countach - 1971-ben szédítő látvány lehetett a prototípus

Az olasz sportkocsikészítők is előszeretettel hordták Genfbe legújabb alkotásaikat. 1965-ben a Ferrari olcsóbb testvérmárkájának szánt Dino prototípusát mutatták be, majd két évvel később az azonos motorral szerelt Fiat Dino kupé változatát. A kettő között, 1966-ban debütált a leghíresebb nyitott Alfa Romeo, a Spider. 1971-ben két emlékezetes olasz sportgép is bemutatkozott: a Maserati Bora és a Lamborghini Countach, azaz utóbbi még csak LP500-as prototípusként.

Forrás: Renault

Az R16-os megmutatta, hogy nem csak lépcsős háttal létezhet nagy autó

A Renault-tól a nálunk is ismert R16-ost láthatta a publikum Genfben (1965); a típus egyebek mellett arról nevezetes, hogy a tengelytáv 70 milliméteres eltérést mutat a két oldalon. A következő esztendőben az év autójává választották. Hasonló sikert ért el 1969-ben a Peugeot az 504-essel, ennek a szériának a Pininfarina tervezte kupé és kabrió kivitelét mutatták be az autószalonon. Ugyancsak ott lépett színre az olcsó 104-es (1973) és az ellenpontjának tekinthető luxusmodell, a szintén Pininfarina tervezte 604-es (1975).

Forrás: Porsche

Porsche 928 - 1977-ben mutatták be

A vérmesebb Porsche-rajongókba a 924-es modell plántálta azt a véleményt, hogy az orrmotor összeegyeztethetetlen a márkával. A gyár egyetlen GT-autója, a 928-as Genfből indult 1977-ben, hogy világszerte eloszlassa a sztereotípiákat. A típus egyébként nemcsak felépítését tekintve lóg ki a Porsche sportkocsik sorából: addig a gyár egyetlen szériagépébe sem szereltek V8-as blokkot.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

A négykerék-hajtás ingolstadti jelképe - Audi Quattro

Svájc második legnagyobb városában indította útjára az Audi két olyan modelljét, amely megkapta Az év autója kitüntetést: 1973-ban a körlámpás 80-ast, egy évtizeddel később a "szivar" 100-ast (gyári nyelven C3-as szériát). A kettő között, 1980-ban volt a Quattro premierje, a wolfsburgi kollégák pedig a Scirocco második nemzedékét leplezték le Genfben, 1981-ben. Az autószalon látogatóinak adatott meg az is, hogy elsőként nézhettek az E46-os BMW Derrick-szemeibe - a gyár a modell elődjét, az E36-ost is itt leplezte le, 1991-ben.

Forrás: Ford

A Focus sok szempontból irányt mutatott 1998-ban

A Ford két ma is létező típusának első nemzedékét mutatta be a genfi kiállításon a kilencvenes években: a Mondeót 1993-ban, a Focust öt évvel később - és az idei szalon sztárja is a Focus új generációja. A francia típusnevek nem ennyire tartósak: a Renault Safrane és utódja, a Vel Satis, valamint a Citroën Xantia is a múlté már. Az ezredforduló éveiben debütált a Honda S2000, az Opel Speedster és a Lancia Thesis - ezek szintén nyugalomba vonultak azóta.

Forrás: Citroën

A Citroëntől elvárt stílus jellemzi a 2005-ben bemutatott C6-ot

Nagyban emelte a szalon rangját, hogy a Ferrari fennállásának ötvenedik évfordulójára készített F50-es modellt Genfben mutatta be. A bolognai rivális legutóbb a Gallardót vitte Svájcba, ez a típus 2003 óta a legnagyobb számban gyártott Lamborghini lett. A közelmúlt fontosabb bemutatkozásairól nálunk is olvashattak, a Citroën C6, a Maserati Gran Turismo, a hetedik Ford Fiesta, a Škoda Yeti, valamint a Mercedes-Benz C207 E Coupé az a néhány típus, amely esélyes arra, hogy tíz vagy húsz év múlva szerepeljen egy hasonló áttekintő írásban.

Az idei genfi szalon híreit, tudósításainkat, képgalériáinkat és videóinkat itt találja.