Tizenkilenc cég képviselóje írta alá az együttműködési szerződést
Évente mintegy ezerötszáz darab autóbusz készítésével a hazánkban működő, autóbuszgyártással foglalkozó vállalatok termelése jelentősen alulmúlja a korábbit. Az állam a rendszerváltás után fokozatosan kihátrált az iparág mögül, ami a piaci helyzet változásával együtt azt eredményezte, hogy a mára legendás egykori magyarországi buszgyártás - amikor Afrikától Dél-Amerikáig számos országba exportáltunk - már csak fakó emlék a múltból.
Ezen szeretnének változtatni a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter alapítói. Flórián István miniszterelnöki megbízott elmondta, hogy az Autóbusz Rekonstrukciós Program részeként létrejövő virtuális vállalat egyértelműen segíti a külön-külön kicsinek számító cégek érvényesülését. A közelgő kormányváltás sem fogja befolyásolni a most elindult folyamatot, mert elmondása szerint személyes részvétele nélkül is tovább tud folyni a közös munka. Alulról indult a szerveződés, amelyhez kormányzati támogatást kaptak.
A hazai buszgyártásban eddig résztvevő nagy múltú cégeket is meghívták az alapítók közé, a Rába és az Autokut mellett az egykori mamutvállalat Ikarust is, Széles Gábor másik két cégével együtt. Így született meg a virtuális nagyvállalat, amely állami támogatásra is pályázhat. A Magyar Fejlesztési Bank százmilliárd forintos nagyságrendű, a közösségi közlekedés fejlesztésére szánt keretéből tízszázaléknyi önrésszel lehet részesedni.
Elsősorban a hazai piacot szeretné ellátni a klaszter
Közös termékük egyelőre még nincsen, de a reményeik szerint a régi magyar buszok még élő jó híre hozhat elég megrendelést, amelyet együtt teljesíteni is tudnak majd. Piacszerzésben a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség, vagyis az ITD Hungary Zrt. segít a most megalakult klaszternek, ők felelnek a hazai buszgyártás marketing-pozicionálásáért.
Mester Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium versenyképességért felelős szakállamtitkára szerint Magyarországnak a munkahelyek megtartása és a foglalkoztatás növelése szempontjából fontos a buszgyártó klaszter. Ezen felül a mostani program célja a versenyképesség fokozása, a kutatás és fejlesztés, valamint a gyártás szakaszának egymásba integrálása. Szakmai partnerként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Karának Gépjármű tanszékét nevezték meg.
Konkrét terveik még nincsenek, de a most aláírt együttműködési szerződéssel a résztvevők együtt esélyesebbek lehetnek a piaci érvényesülésre.
A Magyar Autóbuszgyártó Klaszter alapítói |