Megmentő lehet - Alfa Romeo Giulietta menetpróba

Vágólapra másolva!
Az Alfa Romeo minden beleadott az új Giulietta fejlesztésébe; ha mégsem jár sikerrel a 147-es utód, az beláthatatlan következményekkel járhat az idén centenáriumát ünneplő márka számára. Szerencsére az igyekezet a végterméken is látszik, valószínűleg ez a legjobb típusuk a 156-os óta.
Vágólapra másolva!

Forrás: Alfa Romeo

Matrica rendszámot kap majd Magyarországon is
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Sergio Marchionne, a Fiat csoport feje a januári Detroiti Autószalonon bevallotta az újságíróknak, hogy az Alfa Romeo komoly válságban van. A sportos olasz prémiummárkának a német prémiumtermékekkel kellene versenyeznie, de erre egyelőre képtelen, egy évtizede folyamatosan csökkennek az eladások, és a termelés hatékonyságával is komoly gondok vannak. Elég abba belegondolni, hogy jelenleg hat különböző modellt gyártanak három különböző padlólemezre, pedig tavaly 100 ezer darabnál csak kevéssel adtak el több autót, ami nagyon kevésnek számít egy tömeggyártótól. Tíz évvel ezelőtt az Alfa Romeo eladásai még átlépték a 200 ezer darabot, 1997-ben már csak a 151 ezer fogyott, míg tavaly már meg kellett elégedniük 103 ezer eladott autóval. Tetézte a gondokat, hogy a cégvezetés sem volt a helyzet magaslatán az utóbbi időben, számos válságkezelő tervet kidolgoztak, végül azonban ezekből nem lett semmi, részben azért, mert a Fiat a Chrysler megvásárlásával foglalkozott. A veszteséges működés miatt Marcionne nemrég ideiglenesen befagyasztotta az új modellek fejlesztését, a cég jövőre vonatkozó terveit csak április 21-én hozzák nyilvánosságra.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Dupla kipufogó jár az erősebb dízelhez. Rejtegeti a hátsó kilincset

Még az is elképzelhető, hogyha az új Giulietta nem hozza a várt sikert, akkor az idén százéves márka lehúzhatja a rolót. Ez már elég indok volt ahhoz, hogy az olaszok apait-anyait beleadjanak az eredetileg Milanónak hívott kompakt fejlesztésébe, ami szerencsére a végeredményen is látszik. Az előzetes ígéretek arról szóltak, hogy a vezetési élmény a régi Alfáékat idézi, míg kényelem, helykínálat és kifinomultság tekintetében a kategória mostani éllovasaival is versenyben lesz. Mivel a költségeket azért elfogadható szinten kellett tartani, a külső formatervet házon belül rajzolták meg, nem adták ki egyik jónevű olasz stúdiónak sem. Jól látszik, hogy a 8C Competizione volt minta az orr-rész tervezésekor, csakúgy, mint annak idején a Mitónál, de itt elhagyták a kerek hátsó lámpákat, helyette sípalakúakat tettek rá, LED-es világítással. Éjszaka különösen látványos, összetéveszthetetlen rajzolatot adnak ki a fénykibocsátó diódák, világosban viszont az első fényszórókba tett LED-ek biztosítanak feltűnő nappali fényt.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Jóval nagyobb a 147-esnél, de nem lóg ki a kategóriából. Az Astra hét centiméterrel hosszabb

Nagyot nőtt a Giulietta a 147-eshez képest, a hossza 13, a szélessége 7, a magassága 2, a tengelytávja 8,5 centiméterrel lett hosszabb, ezzel nagyjából elérte a kompakt átlagot. Vadonatúj padlólemezre épül, amelyet könnyűre és merevre terveztek (lásd keretes írásunkat), ennek ellenére közel egy mázsával így is nehezebb, mint egy hasonló motorú Mazda3, a legkönnyebb is 1355 kilogrammot nyom. Magas övvonalával, szép domborításaival, háromszög alakú hűtőrácsával és rejtett hátsó kilincsével egyedi ízt hoz a Golf-Astra-Focus által uralt alsó-középkategóriába, igaz, szépség tekintetében a múltidéző 147-esnek sem kellett szégyenkeznie tíz évvel ezelőtt.

Új padló

Vadonatúj padlólemezt terveztek a Giuliettának az olaszok. Neve egyszerűen Compact, moduláris felépítésének hála azonban könnyedén lehet szélesíteni és nyújtani is, így a jövőben valószínűleg ez lesz a 159-es és a Brera-Spider duó, valamint több Chrysler, Dodge és Jeep platformja is. Alkalmas összkerékhajtás fogadására is, így a legsportosabb és a terepes modelleknek is megfelel. Több mint 90 százalékban nagy- és ultranagy-szilárdságú acélból áll, tömege 16 kilogrammal kisebb a Bravo padlólemezénél (mindössze 174 kilogramm), pedig jóval merevebb annál.

Fotó: Gulyás Péter [origo]



Annál inkább a helykínálatot illetően, de végre ezt a hibát is kijavították, bár túlzásokba nem estek. A sajtóanyag szerint, ha elöl egy 185 centiméteres magasságú utas ül, akkor mögötte még kényelmesen elfér egy 180 centiméteres. Én 179 vagyok, és viszonylagos kényelemben elfértem magam mögött, igaz a térdem és az első ülés között csak két centiméter maradt, nagyjából annyi, mint a Mazda3-ban, az Opel Astrában, vagy a Renault Mégane-ban, amelyek alulról közelítik a kategória átlagát. Sajnos a megfelelő fejtér elérése miatt a hátsó padot meglehetősen alacsonyra tették, így ezek csak kb. 160 centiméteres magasságig támasztják meg a combot, ennél magasabbaknál csak a fenék ér hozzá az ülőlaphoz. Beszállni könnyű hátra, mert háromajtós változat nincs a Giuliettából, igaz, ez kívülről alig látszik, mert a hátsó kilincseket jó alfás szokás szerint elrejtették. Tágas és jól kihasználható, síkokkal határolt helyet biztosít a 350 literes csomagtartó, melynek űrtartalma 60 literrel múlja felül a 147-esét.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Remek dolog az alcantara a kormányon. Tengelyirányban is állítható, az üléspozíció alacsony

Retrós hangulatú a műszerfal a csőműszerektől, a fekete-ezüst színkombinációtól és a billenő kapcsolóktól, kivitelezése és az anyagminősége azonban továbbra sem éri el a legjobb német és japán autók színvonalát, és a 159-estől is elmarad. Azért az összhatás a gyönyörű formákkal, a jól markolható váltógombbal, a részben hasított bőr kormánnyal és a fémpedálokkal nem rossz, de tudni kell, hogy műanyag kormányos Progression alapmodellel nem találkoztunk a bemutatón. Látszik, hogy valami látványosat és szépet szerettek volna alkotni, viszonylag olcsón, ami végülis sikerült, még a Fiatokból átvett alkatrészek (Bravo hátsó légbeömlő, Punto Evo rádió, ismerős bajuszkapcsolók) sem rontják el a varázst. Megtapogatva azért kiderül, hogy a legtöbb műanyag kemény, és a textúrájuk sem a legszebb, pedig a 147-es műszerfalának tetején anno a német prémiumautókat belső anyagait verő rücskös gumiborításnak örülhettünk. A kipróbált Giulietta sportcsomagos volt, ezért mélyre tett, hurkás bőrülések kerültek bele, amelyeknek csak az oldaltartását keveselltem a kanyargós szakaszon, egyébként kényelmesek voltak.