A siker ajtajában - Opel Meriva menetpróba

Vágólapra másolva!
Az új Opel Meriva úgy megnőtt a modellváltással, hogy kis híján akkora lett, mint az első generációs Zafira. Mégsem ez lesz a fő ütőkártyája, hanem a hátrafelé nyíló hátsó ajtó, amelyhez hasonlót jelenleg csak egyetlen luxusmárka kínál a piacon.
Vágólapra másolva!

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A hullámos övvonalat a Citroën C4 Picassótól vették át. Nem csak dizájn, jobb így a kilátás
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Idén augusztusban, amikor a Meriva a kereskedésekbe kerül, a londoni taxikon kívül mindössze két olyan új autó lesz a piacon, amelyeknek az elsőtől függetlenül, hátrafelé nyílik a hátsó ajtaja. Az egyik a közel 90 millió forintba kerülő Rolls-RoycePhantom, a másik pedig a 3,5 milliós alapárú Opel buszlimuzin. Ugyan a Mazda RX-8 és a Mini Clubman is hátrafelé nyíló hátsó ajtókat használ, de ezekben csak akkor lehet kinyitni ezeket, ha az elsőket már előzőleg kinyitották.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Közel derékszögben, négy akadóponttal nyílnak az ajtók, az elsőket alig lehet elérni bentről

A hátrafelé nyíló hátsó ajtók az 1940-es évek előtt népszerűek voltak az autóiparban, később azonban betiltották veszélyességük miatt. Elképzelhető, mennyi balesetet okozott a menet közben kinyíló hátsó ajtó, amelybe a menetszél is könnyen belekapott, ha pedig megpróbálták behúzni, akkor a hátsó utas is könnyen kirepülhetett az autóból az ajtóval együtt. Nem véletlen, hogy az angolok "suicide door"-nak, azaz öngyilkos ajtóknak nevezik őket.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A tengelytáv 15 mm-t, a hátsó nyomtáv 45 mm-t bővült a régi Merivához képest

Természetesen az Opel a Meriva fejlesztésénél nem hagyta figyelmen kívül a biztonsági aggályokat, és tökéletesen felkészült rájuk. Olyan zárrendszert fejlesztettek ki, amely 4 km/órás sebesség fölött automatikusan lezárja az ajtókat úgy, hogy a hátsókat még a kilinccsel sem lehet ilyenkor kinyitni. 4 km/óra alatt azonban már nyithatóvá válnak, erről egy zölden világító LED informálja az utasokat. Eredetileg B-oszlop nélkül akarták megvalósítani az innovatív hátsó ajtót, a teszteléskor azonban kiderült, hogy merevítés nélkül nem lenne elég masszív a karosszéria.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Az ajtóba nyomott pengevonal és a fényszórók formája is az Insignia-örökség része

Ötletek

Az Opel már 2005-ben elkezdte az új Meriva fejlesztését, és már akkor tudták, hogy különleges ajtókkal hozzák majd ki. Mindenképpen a hagyományosnál nagyobb ajtókat akartak hátra, de ha a szokásos módon nyílóknál maradtak volna, akkor csak az első ajtók rovására tudták volna növeli a hátsók méretét, ezért ezt elvetették. Felvetődött a nagyobb egyterűeknél bevett megoldásnak számító tolóajtó ötlete is, ettől azonban drágább és jóval nehezebb lett volna a kényszerből dobozfarú kocsi, és akkor még nem szóltunk a sínek helyigényéről.

Fotó: Nógrádi Attila

Maradt tehát a viszonylag sok pénzt felemésztő hátrafelé nyíló ajtó kifejlesztése. Ez könnyebb beszállást biztosít, mert az utasok a B-oszlop mellett jutnak az utastérbe, ott, ahol a legnagyobb a távolság a küszöb és a tető között, és nem pedig a C-oszlop mellett, ahol a kerékjárat is csökkenti a nyílás méretét. A tesztelésre készítettek egy olyan példányt a régi Merivából, amelynek az egyik oldalán a hagyományos, a másikon pedig az új ajtók voltak. A fejlesztési csapat minden tagja elvitte az autót egy hétvégére, és mindenki kellemes tapasztalatokat szerzett vele, így végül az új megoldás mellett döntöttek.



A Meriva hátsó ülései sok mindenre képesek

A menetpróbán szinte mindenkinek elnyerte tetszését az új ajtó, valóban kényelmesebb volt így a beszállás, de a különbség nem számottevő. Mivel kevésbé kell lehajolni beszállás közben, főleg az idősebbeknek és fájós hátúaknak könnyítheti meg az életét, és azoknak, akik gyermekülést hordanak a hátsó ülésen. Egy hátránya azonban van: szűk parkolóhelyen egyszerre nem lehet előre és hátra is beszállni, valakinek meg kell várnia, míg a másik behuppan az ülésre. Egyértelmű, hogy a műszaki tervezők mellett a marketingosztálynak is nagy szerepe lehetett abban, hogy a vezetőség rábólintott az új ajtóra, így legalább van egy olyan, egyedi része az autónak, amire rá lehet majd építeni a reklámkampányt a nyár végén.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Már nem nevezhető kis egyterűnek a dobozformáját jól leplező Meriva

Hatalmasat nőtt a modellváltással a Meriva, hossza 25 centiméterrel, 429 centiméteresre nyúlt, így három centiméter híján akkora, mint a hétüléses Zafira első generációja. Nem csak hosszabb, szélesebb is a kocsi elődjénél, több mint 12 centiméterrel, így már a hátsó üléseken is könnyebben elfér három felnőtt. Ekkora méretekkel nehéz kis egyterűnek nevezni, már csak azért is, mert 10 centiméterrel hosszabb egy Volkswagen Golfnál. Előde jóval kompaktabb volt, ami városban előnyt jelentett, pakolásnál viszont már az új a nyerő, mivel csomagtartója 360 helyett 400 literes, lehajtott ülésekkel, tetőig pakolva pedig 90 litert ver a "csak" 1410-et tudó régire.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Könnyű a pakolás a 400 literes csomagtartóba. A padló szintje változtatható

Szerencsére az előd zseniális ülésrendező rendszerét megtartották, így a hátsó ülések továbbra is sínen tologathatók, lehajthatók, és a támlájuk dőlésszöge is állítható. Megmaradt az egyedülálló lehetőség is, hogy amikor csak ketten utaznak hátul, akkor a középső ülés lehajtható, és a két szélső közelebb tolható egymáshoz, így az itt ülők távolabb kerülnek az ajtótól, és kényelmesebbé válik az üléshelyzetük.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Majdnem Astra belül. Hátrébb költözött a külső tükör, de az A oszlop így is zavarja a kilátást

A menetpróbáról hazafelé épp egy aktuális Zafirában utaztam, és nem éreztem sokkal tágasabbak belülről, mint az új Merivát. Mindkettőben meglehetősen magasan van az ülések ülőlapja, a lábak nem előre, hanem lefelé lógnak. Ez volt egyébként az első Meriva trükkje is, ezért érződött jóval kisebb méretei ellenére az is tágasnak, az új viszont e nélkül is óriásinak hatna, ezzel pedig már szinte feleslegesen nagynak tűnik a hátsó lábtér.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Zseniális az ülésrendező rendszer, a lábtér hatalmas, az ülés feszes tömésű

Igaz, hét ülést csak a Zafira kínál a személyautó-Opelek közül, a Meriva ezzel szemben egy újszerű, sínen csúsztatható tárolókonzolt kapott a két első ülés közé. Ennek az volt a feltétele, hogy kizárólag a helytakarékos elektromos kézifékkel gyártsák, és a sebességváltó karját is magasra kellett tenni. A FlexRailnek hívott sínes tároló alsó részében egy fixen beépített elem található, két pohártartóval és usb-csatlakozóval, fölötte egy tologatható, több ponton rögzíthető tálca, és egy könyöktámaszként használható doboz várja a holmikat. Utóbbi szükség esetén kivehető és a hátsó ülés közepébe helyezhető könyöktámasznak, de akár két doboz is rendelhető a Merivához, hogy mindenkinek legyen hová tenni a kezét és a CD-lemezeit. Ezzel még nem ért véget a tárolási lehetőséget sora, ugyanis a hagyományos kesztyűtartó mellett a vezetőoldalon is van egy kisebb, az első utasülés aljából kihúzható fiók, a csomagtartó két szélén oldalrekeszek vannak, és az ajtózsebekbe is befér a másfél literes ásványvíz.