Igényes családoknak - Volkswagen Touran nemzetközi menetpróba

Vágólapra másolva!
1,13 millió eladott autó után másodszorra frissítette fel a Volkswagen kompakt egyterűjét. Egy megszokott ráncfelvarrásnál jóval többet változtattak rajta, hogy ez legyen az eddigi legjobb Touran.
Vágólapra másolva!

2003-ban debütált, majd 2007-ben a jellegtelen első fényszóróit (amit a vele rokon Caddy máig is visel) az Eoséra hasonlító, kötőhártya-gyulladásos könnycsepp formájúra cserélték, és a Passat díszesebb, fémhatású hűtőmaszk-keretét is megkapta. Most a hatos Golf szigorúbb tekintetű elejét és az új Sharan hátsó lámpáit örökölte meg. A Touran sosem volt egy szépségbajnok, de ebből a felsorolásból is látszik, hogy nem is szánták soha annak. Családi egyterű lévén sokkal fontosabbak a praktikus szempontok, mint ahogyan életünk párját is inkább a belső értékek alapján választjuk.

Fotó: Hollósy Balázs [origo]

Megnyerő az átfésült orr-rész
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Kilencvenöt százalékban átalakították, az oldalajtókon kívül a külsején minden elem új, összességében modernebbnek ható és technósabb lett a karaktere. Belül a hatos Golf jó fogású háromküllős kormánya tűnik fel először, de a díszítő krómkeretek is jót tesznek a belsőnek, ami még így is lehetne az ingerszegény szócikk értelmezőszótár-beli illusztrációja.

Nem változott a kompakt méret. Hossza az aktuális változatban 439,7 centiméter, 179,4 a szélessége és tetősínekkel együtt 167,4 a magassága, de a tengelytávja továbbra is 268,7 centiméter. Két méter magasra nyílik a csomagtérajtó, így bárki könnyen befér alá - ideális esőben horgászni. Újdonság, hogy az alacsonyabb hölgyekre gondolva úgy alakították át, hogy könnyebben el lehet érni.

Fotó: Hollósy Balázs [origo]

Nem változott a kompakt méret


A beltér elemei is ismerősek más Volkswagenekből. Hatos Golf-kormány, új klímakonzol és kicserélt kapcsolók jelentik az eddigihez képest a műszerfal környékén a változást. A második sor ülésein végre szintbe süllyeszthetővé tették a fejtámlákat, így az ülések ledöntésekor nem kell őket kivenni a helyükről. Még hátrébb haladva az átpozícionált elakadásjelző háromszögre hívták fel a figyelmünket, de ezt már biztos csak egy elvakult rajongó venné észre. Szerencse, hogy Németországban nem az ilyenekből van több, hanem azokból, akik képesek kritikát megfogalmazni autójuk iránt, még akkor is, ha máskülönben kegytárgynak tekintik azt. Ebből profitált a Volkswagen is: a legnagyobb Touran-klubbal évente kétszer konzultálnak az autóról, és a most eszközölt változások jó részét a napi használat során szerzett tapasztalatokból, az ő észrevételeik alapján találták ki.

A Touran családi voltához illő a csomagtér mérete: alaphelyzetben, öt üléssel 695 literes, és közel két köbméterig bővíthető, a kocsi maximális terhelhetősége több mint hatszáz kilogramm. Egyesével mozgatható üléseivel változatos teret kínál a Touran, a második sor üléseit külön-külön is lehet hosszában tologatni, és annak ellenére, hogy a kategóriában több vetélytársnak jóval nagyobb a tengelytávja, jut elég hely a lábaknak. Ha az eddigi vásárlók negyven százalékához hasonlóan felárért megrendeljük a harmadik sor üléseit, akkor heten utazhatunk viszonylagos kényelemben, de ilyenkor a hátul kuporgókra való tekintettel a középen ülök lábhelye is csökken. Mint - a Dacia Logan MCV-t leszámítva - minden eddig próbált hétszemélyes kompakt egyterűre, így a Touranra is igaz, hogy csak rövidebb távra jelent megoldást hét ember együttes utaztatására, ugyanakkor négy, pláne három utassal ki lehet vele menni a világból. Kivehető üléseinek mozgatása nem igényel különleges tornamozdulatokat, egyszerűen összehajtogathatók, tizenhét kilogrammos a súlyuk, ami nem kevés, de ez az érték így is alacsonynak számít.

Fotó: Hollósy Balázs [origo]

Oldalról nem lehet megmondani, hogy ez már az új


Az új modellév a felszereltségi szintek átalakítását is meghozta, ezentúl a Golfnál és a Passatnál használt elnevezéseket használják. Eddig Conceptline, Trendline és Highline közül választhattunk; az új alapmodell a Trendline, a Highline megmaradt a kínálat csúcsán, és közéjük pozícionálják a Comfortline-t. Már az új Trendline-ban is van légkondicionáló, hat légzsák (bár a függönylégzsák nem ér el leghátra, a csomagtartóba rakott üléseken utazókat nem védi) és ESP, a széria lámpákat is ellátták nappali menetfénnyel. A Comfortline neve találó, bőrbevonatú kormány, kézifék- és váltókar mellett eső- és lámpaszenzor, valamint kényelmesebb ülések teszik otthonosabbá, a Highline feláráért kapunk Alcantara kárpitot, kétzónás automata klímaberendezést, és a parkoló automatika a színes kijelzőn mutatja meg, hova állhatunk. Újdonság, hogy ez a rendszer nem csak a haladási iránnyal párhuzamosan működik, hanem merőleges helyre is be tudja segíteni a Tourant és sofőrjét. Az új fényszórótestekhez rendelhető audis stílusú LED-es nappali fény és a Dynamic Light Assist nevű intelligens bi-xenon kanyarfényszóró.

Fotó: Hollósy Balázs [origo]

Hátulról kiköpött Sharan


A kisebbre cserélt takarékos motoroknak és a javított aerodinamikának köszönhetően 27 százalékot sikerült lefaragni a Touran-kínálat fogyasztásából. A zöld bajnok igazából kék - az 1.6 TDI BlueMotion száz kilométeren csak 4,6 liter gázolajat fogyaszt vegyes ciklusban. Más karosszériában már bizonyított, sokkal kulturáltabb, mint a hasonló teljesítményű, 1,9-es adagolófúvókás elődje. A kis 1,2-es, turbós, négyhengeres benzines 105 lóerős változata váltja a 102 lóerős 1,6-ost. Új alapmotorját már próbáltuk kisebb autóban, és mivel ott jól teljesített, kíváncsiak voltunk, vajon elbír-e a nagyobb karosszéria többletsúlyával. 5,9 literes átlagfogyasztása és 139 grammos szén-dioxid-kibocsátása az eddigi 8,1 literhez és 193 grammhoz képest igen meggyőző előrelépés, hála a BlueMotion technológiának, amely start-stop automatika, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és energia visszatáplálás alkalmazásával spórol.