A hülye biciklin és kocsiban is hülye - olvasóink a közlekedőkről

Vágólapra másolva!
Kemény kritikát és furcsa ötleteket is írtak olvasóink, akik kérésünkre saját közlekedési tapasztalataikról küldtek leveleket a szerkesztőségbe. A bírálatból kijutott a kerékpárosok, autósok és gyalogosok mellett a KRESZ megváltoztatóinak és a rendőröknek is. Írt közlekedésmérnök, sokszoros bajnok kerékpáros és számos hétköznapi közlekedő, egyesek a saját, vagy családtagjuk balesetét mesélték el.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Ennél a balesetnél hat kerékpáros közé hajtott az autós. Egy halott, két súlyos, és két könnyú sérült lett a következmény

Két cikket közöltünk az elmúlt hetekben a közlekedési szabálysértésekről. Elsőként egyes autósok agresszív, a többi közlekedőt veszélyeztető magatartásáról írtunk, amelyet "szándékos közúti veszélyeztetés" néven büntet a jog. Akár letöltendő börtönbüntetés is kiróható azért, ha valaki balesetet okoz azzal, hogy túl közel megy a másik autóshoz, ha ráhúzza a kormányt, vagy ráfékez. Sajnos a rendőrség - saját bevallása szerint - nem nagyon tud ezen a területen látványos csökkentést elérni, leginkább a létszámhiány és a bizonyíthatóság nehézségei miatt.

Másik cikkünkben a kerékpárosok, motorosok és gyalogosok szabálysértéseivel foglalkoztunk. Írtunk a kisebb-nagyobb konfliktusokról és trükkökről, amelyekkel a pirosnál várakozó autósok között szlalomoznak a bringások, szóltunk az egyre gyakrabban megbírságolt gyalogosokról is, és azokról a szabályokról, amelyeket az érdekvédők megváltoztatnának. Mindkét cikkben azt kértük, írják meg olvasóink a saját tapasztalataikat.

Számos levél érkezett a közlekedés minden résztvevőjétől, és nem csak olyanok, amelyekben a kerékpárosok bírálják az autósokat, és fordítva. Az eddigi cikkeinkben leírtakkal azonos módon sok olvasónk úgy gondolja, nem a jármű fajtája, hanem az azt használó ember felelősségtudata és toleranciája befolyásolja, miként viszonyul az úton, zebrán vagy éppen a járdán a többi közlekedőhöz. Küldött ötleteket és kritikát közlekedésmérnök és bajnok kerékpáros is, a legtöbben névvel, konkrét helyek létező problémáiról írtak, néhányan még a baleseteiket is elmesélték. Az érdekesebb leveleket rövidítve, és nem teljes névvel közöljük. Az alább kirajzolódó kép természetesen nem reprezentatív.

"Olcsóbb, gyorsabb mindennél"

M. Csaba a saját, többhetes gyógykezelésre kényszerült felesége balesetét írta meg, akit még tavasszal ütött el a Rákóczi út egyik zebráján egy kerékpáros. A rendőrségi vizsgálatnak még nincs hivatalos végeredménye, de a férfi szerint a biciklis a piros lámpánál álló autósok közül lőtt ki. (Előző cikkünkben hosszan foglalkoztunk azzal, hogy jó-e, ha a lámpák zöldre váltásakor együtt indulnak a kerékpárosok és az autósok.)

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Autósok között szlalomozó kerékpáros, és a villamossíneken közlekedő robogós

Elmondása szerint ő is szívesen jár kerékpárral, a bringások számára kedvező KRESZ-módosításokat sem kifogásolja levelében, de hiányolja a közlekedők rendőri ellenőrzését az utakon. Mint írja, "a kerékpárosok gyávák az úttesten közlekedni, ahol kellene nekik, ehelyett a járdán hajtanak", majd hozzáteszi, hogy "én is szívesebben megyek a járdán, mert biztonságosabb, de tudom, hogy vendég vagyok ott a sokkal gyengébb gyalogosok között, így hozzájuk alkalmazkodom".

Egy miskolci kerékpárosként bemutatkozó olvasónk hosszan részletezte a biciklizés előnyeit az összes többi járművel (egyéni autózás, tömegközlekedés) szemben. Nem kell jegyet, bérletet váltani, nincsenek adók, ugyanakkor városban sokkal gyorsabb mindennél, oda is képes vele eljutni, ahová semmilyen más jármű nem, nincs dugó, nem szennyezi a környezetet, és még a bicikliző egészségére is jótékony hatással van. Legalább ilyen hosszan panaszkodott arról, hiába ez a sok előny, ha a körülmények miatt sok helyen nem lehet biztonságosan biciklizni. Leginkább a hiányzó kerékpárutakat említette, valamint azt, hogy szerinte valaki minél nagyobb járművel közlekedik, annál kevésbé figyel a bringásokra.

"Inkább sporteszköz a bicikli, mint közlekedési"

Részben a kerékpárutak hiányát, másrészt a meglévő utakat nem használó bicikliseket kritizálva több olvasónk konkrét helyeket sorolt, ahol nem közlekedhetnének a kétkerekűek, mégis ott tekernek az autók, vagy éppen a gyalogosok között. A legtöbben a Margit hidat említették, ahol a felújítás miatt a korábbinál szűkebb helyre kényszerített gyalogosok között tekernek a bringások. Cs. T. Erzsébet szerint a hétvégén gyakran látni kerékpárosokat a Megyeri híd leállósávjában, és az M0-son is. "Szép törekvés a kerekezés népszerűsítése, de amíg nincs megfelelő bicikliút-hálózat, és közlekedési morál, addíg életveszélyesnek tartom a főutakon kerekezést, és inkább sporteszköznek, mint közlekedési eszköznek tekintem a biciklit" - fogalmazott.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Nem ritka a Margit híd szélén a gyalogosok között tekerő kerékpáros

K. János a fővárosi Bajcsy-Zsilinszky utat említette, ahol "igazán megfelelő színvonalú kerékpáros út van a nyugati oldali járdán. Mégis ritka eset, hogy ne találkoznék kerékpárossal a keleti oldali járdán, és/vagy ne látnék kerékpárost a kétszer három sávot elválasztó záróvonalon" - írta. A figyelmetlen zebrahasználatot is sokan felrótták a bicikliseknek, a magát gyalogosként bemutató K. E. szerint miközben az autósok lassítanak a gyalogátkelőhelyek közelében, a kerékpárosok sokkal ritkábban. Ő a Kerepesi út-Százados út, a Kerepesi út-Stadion szálló-Ifjúság útja, vagy a Teréz körút-Nyugati pályaudvar főbejáratával szembeni zebrát hozta fel példának.

"Célszerű lenne a rendszám a kerékpárra"

Egy évente közel hatezer kilométert (városban és országúton) kerékpározó közlekedésmérnök úgy véli, "nem sikerült tökéletesre a kerékpárosok érdekeit előtérbe helyező KRESZ-módosítás". G. Tibor szerint nem igazán jó megoldás az, hogy a pirosnál előre gurulhatnak a bringások, mert szinte baleseti források sorozatát okozzák azzal, hogy "elindulásnál a legtöbb bringás nem tud egyenesen menni, kacsázik a gépjárművek előtt". A közlekedésmérnök szerint így hozzáérhetnek az autókhoz, amelyek viszont a kikerülés közben a tőlük balra, párhuzamosan közlekedő többi autóssal érhetnek össze.

Saját maga úgy szokta megoldani ezt a rendkívül szűk Nagykörúton, hogy a "zöld lámpa fénye után hátra nézek, és ha azt látom, hogy csak két-három autó áll mögöttem, illetve busz, kisteherautó, akkor lehúzódva, karjelzéssel magam elé engedem őket, és utánuk indulok csak tovább. Ezt rendszerint egy intéssel meghálálják a sofőrök; mennyivel nyugodtabb, kulturáltabb így közlekedni" - állította. Az autóval szintén közlekedő G. Tibor azt írja, hogy kocsiban ülve a lehető legnagyobb oldaltávolságot próbálja tartani a kerékpárosok előzésekor, mert azok bármikor hirtelen irányt válthatnak egy csatornafedél vagy kátyú miatt.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A Váci úton történik a legtöbb baleset Budapesten, ezek jelentős részét a gyalogosok okozzák

A közlekedésmérnök - sok olvasónkhoz hasonlóan - közölte: "célszerűnek tartanám a kerékpárosokat is rendszámmal azonosítani, amely kötelező biztosítást is tartalmazna károkozás esetére". Sőt, még tovább ment G. Tibor, aki mérnökként hasznosnak tartaná a rendszeres műszaki állapot felülvizsgálatát is. A bringások rendszámát akarók az azonosíthatósággal, utolérhetőséggel és a számonkérhetőséggel indokolták szándékukat.

"Nem az autósokkal van a gond"

Ugyanabban a kereszteződésben volt két kisebb balesete J. Balázs többszörös magyar kerékpárbajnoknak. Mindkétszer a Szegedi út melletti kerékpársávon haladva ütötték el - szerencsére kisebb sebességgel - autósok, mégpedig mindkétszer azért, mert azon a ponton a Szegedi út egyik mellékutcájából kikanyarodó autók a kerékpárúton várakoztak arra, hogy ráforduljanak a Szegedire. Az első alkalommal eltakarta a várakozó kocsi, ezért ment neki egy másik autó, amelynek a sofőrje azonnal segítséget nyújtott, és elnézést kért.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Könnyen balesetveszélyt okozhat, ha valaki agresszíven, túl közelről követi az előtte haladót
(képünk illusztráció)

Két héttel később ugyanott várt egy, a keresztutcából érkező jármű a kanyarodásra, ugyanúgy elfoglalva a kerékpárutat. Megállt előtte a biciklijével, és szólt neki, hogy ez így veszélyes, mire gyorsan szóváltás alakult ki közöttük, amit azzal zárt le J. Balázs szerint a sofőr, hogy nekihajtott. "Hátratolatott 3-4 métert, majd mosolyogva mézes-mázosan megkérdezte, hogy hívjon e mentőt. Elismerem, ekkor obszcén szavakkal illettem őt, és emberi tulajdonságait. Ő erre kikerült és elhajtott. Az esetnek több szemtanuja volt, akik rögtön támogatásukról biztosítottak, és vállalták akár a későbbiekben való tanúskodást is" - írta a kerékpáros.

Hosszú levele végén a sportoló saját személyes tapasztalataira alapozva így zárta mondandóját. "Nem az autósokkal van gond, vagy a kerékpárosokkal, hanem az emberekkel és a toleranciaküszöbükkel. A hülye, agresszív ember ugyanúgy veszélyes a forgalomra, ha kocsiban, mintha kerékpáron ül."