Luxus hét négyzetméteren - Audi A1 menetpróba

2010.07.01. 10:55

A technikailag zseniális, de üzletileg meglehetősen sikertelen A2-es után az Audi ismét tesz egy kísérletet a kisautók piacán. A korábbi kudarcból okulva ezúttal biztosra mentek: fogták a Volkswagen Polo jól bevált műszaki alapjait, építettek rá egy divatos karosszériát és a márkától elvárható színvonalú utasteret, majd elkülönítettek egy elképesztően nagy összeget a bevezető kampányra. Bár az A1vezetési élményben nem éri el a Mini szintjét, borítékolhatóan degeszre keresi vele magát az Audi.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Színre lép a legkisebb Audi
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)


Zseniálisan csepegtették az információkat a készülő A1-ről az elmúlt egy évben: hol egy grafika, hol egy részletfotó "szivárgott ki", amelyre bőszen rácsapott a szaksajtó, de amikor Justin Timberlake-et is megvette kilóra az Audi az A1-es reklámkampányához, már lehetett tudni, tényleg valami nagy dobásra készülnek. A beetetési kampány akkor ért a csúcspontjához, amikor a német válogatott két klasszisát, Bastian Schweinsteigert és Philipp Lahmot is felkérte az Audi, szlalomozzanak egy kicsit az autóval egy felbójázott hangárban, mindezt úgy, hogy az A1 külsejét akkor még nem is mutatták, csak a vigyorgó focistákat. A legkisebb Audit csak márciusban, a Genfi autószalonon láthatta először a nagyérdemű, ami után persze rögtön ki is derült, hogy ezt az autót gyakorlatilag már évek óta ismerjük, hiszen alig változtattak rajta valamit a 2007-ben bemutatott A1 project quattro nevű tanulmányhoz képest, de így legalább már érthető, miért kellett az aranytorkú Timberlake és a két labdazsonglőr.

 

 

Az A1-es nem az első próbálkozása az Audinak a kisautók terén: 1974-től 78-ig létezett egy 50-es nevű típusuk, majd hosszú szünet után 1999-tól 2005-ig gyártották az alumíniumkarosszériás, A2-es nevű modelljüket, amely hiába vonultatott fel rengeteg jövőbemutató műszaki megoldást, annyira drága volt, hogy végül utód nélkül kihalt. A fiaskóból tanulva az A1-essel már biztosra mentek az audisok, és egy Volkswagen-csoporton belül már többször is bevált receptet vettek elő: méregdrága fejlesztgetés helyett fogták a Volkswagen Polo műszaki alapjait, és építettek rá egy miniatűr Audit, amely ugyan még a négyméteres hosszúságot sem éri el, mégis megtalálható rajta a márka összes stílusjegye.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Sportosabb lökhárítót és "kopoltyúkat" kapott az S-line kivitel


Az A1-es tengelytávja megegyezik a Polóéval, ám népautós rokonánál néhány centiméterrel szélesebb és laposabb, így nem csoda, hogy sportosabbnak néz ki, ráadásul több rafinált trükköt is bevetettek az Audi formatervezői, hogy kupét faragjanak a gombócszerű alapformából. A Polo esetében lényeges szempont volt a hátsó utasok kényelme is, ám az A1-esnél nem kellett ilyen földhöz ragadt dolgokkal foglalkozni, a hangsúly itt egyértelműen a csomagoláson volt, így az Audi formatervező megengedhették maguknak azt a trükköt, hogy a B oszlopot egy kicsit előrébb tolták és megdöntötték, aminek köszönhetően már-már kupés tetőíve lett az A1-esnek. Sajnos csak extraként rendelhető, pedig nagyon jól áll az A1-esnek, ha a karosszéria színétől eltérő fényezést kap az A oszlopból induló tetővonal, ami még jobban kidomborítja a lendületesre rajzolt sziluettet.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Még a hátsó lámpáit is morcosan húzza össze


Az A1-es elejével és hátuljával szemmel láthatóan nem volt túl sok gond, egyszerűen fogták az Audi jelenlegi stílusjegyeit, és rárakták az alig négyméteres karosszériára. Az eredmény impozáns lett, hiszen melyik autónak ne állnának jól ezek a LED-ekkel kirakott morcos fényszórók, vagy a hatalmas, trapéz formájú hűtőrács, amelynek köszönhetően már több száz méterről ki lehet szúrni, hogy melyik márka terméke közeleg. A formatervezők lendülete szerencsére az A1-es fenekénél sem fogyott el, a hátsó lámpa ugyan nagyon hasonlít a Q5-ösére, ám az A1-esen izgalmasan kiemelkedik az autó síkjából, teljesen új karaktert kölcsönözve ezzel a legkisebb négykarikásnak. Az összképet tekintve az A1 tökéletesen belesimul a márka jelenlegi kínálatába, elegáns, sportos, és ha szépen kiikszelünk pár méregdrága extrát, kifejezetten vagányul is kinézhet. Ilyen extra például a már korábban emlegetett fényezett tetővonal vagy az S-line nevű csomag, amely sportosabb lökhárítókat, tetőszpojlert, nagyobb felniket, áthangolt futóművet valamint jobb oldaltartású üléseket tartalmaz.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A tengelytávja megegyezik a Volkswagen Polóéval


Az utastér kialakításánál ugyancsak a nagyobb Audik voltak a mérvadók, minden apró részletből ordít a minőség, elég csak ránézni a polírozott alumíniumból készült klímaszabályzó gombokra, az elképesztően szép formájú, ugyancsak alumíniumból készült ajtókilincsekre vagy a kormányon csillogó négy kis karikára, és nyomban elhisszük, hogy ez a ragyogás bizony örökké tart majd. Bármihez nyúlunk, kézre áll, jó megfogni, a műszerfal teteje radírgumiként nyomódik be az ujjunk alatt, ha éppen azon akarnánk tetten érni a spórolást; pedig ahol tudott és lehetett, spórolt az Audi, de ezt csak a szőrszálhasogató autós újságíró veszi észre, aki felismer egy két kapcsolót, gombot innen-onnan a Volkswagen-csoport más modelljeiből. A háromküllős duci sportkormány és a kerek, turbinákra hajazó légbeömlők láttán egy Mini-tulajdonos jogosan hördülhet fel, hogy ezeket bizony csúnyán lenyúlták, le is, de ez inkább egy fricska a BMW-nek, mintsem ötlettelenség az Audi részéről: "tessék, ilyet tudunk mi is csinálni" üzenettel. És bizony tudnak: az A1-es utastere szó szerint kivirulhat a leendő tulajdonos ízlésvilágának megfelelően, a banánzöldttől egészen a visszafogott kockás-drappig terjed a kínálat.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK