"Kényelmetlen az öv, de kényelmesebb a tolószéknél" - ORFK-ellenőrzés az utakon

2010.09.16. 17:01

Több száz helyen ellenőrizte a rendőrség három napon át a biztonsági öv és a gyerekülés használatát. A többség beköti magát, a lebukottak és megbírságoltak egy része viszont hajmeresztő mondatokkal magyarázkodik.

Fotó: Mudra László [origo]
Meglepően gondolkodik az autósok egy része az övhasználatról

"Dehogy kötöm be magam. Városban sohasem" - mondja a negyvenes férfi, miközben a papírjaival a rendőrök már átültek saját mikrobuszukba, így nem hallják a beismerést. Az egyenruhások éppen rögzítik a frissen nyakon csípett sofőr adatait, aki közigazgatási bírságot kap. "Rohanok állandóan, ki-be kellene mindig kapcsolgatni, nem bajlódom ezzel" - magyarázza kérdésünkre.

Állítása szerint városon kívül viszont rendszeresen használja az övet, mert ott gyorsabban megy, persze maximum 130-cal - mondja. Arra a felvetésre, hogy városban is érheti baleset, így reagál: belementek már elölről is, hátulról is, mindig megúszta. Búcsúzásként a törzsőrmester közli vele, tízezer forintról megy majd a csekk levélben. "Majd a cég kifizeti" - veti oda, és gázt ad az E 500 AMG Mercedesének.

 

Nézze meg a rendőri ellenőrzésen készült videónkat!

Az ország 156 rendőrkapitánysága kedd reggeltől csütörtök estig napi nyolc órában ellenőrzi a biztonsági öv és a gyerekülés használatát több száz helyszínen. Az akció része a "European Operation Seatbelt" nevű közlekedésbiztonsági kampánynak, amelynek lényege, hogy a kontinens országaiban, egy időben, mindenhol ugyanazt ellenőrzik.

"Nyomtam a féket, hogy kilendüljön a székből"

Elsőre ez talán rugalmatlanságnak is tűnhet, hiszen sokkal célszerűbbnek gondolnánk, hogy minden országban arra fókuszáljon a rendőrség, ami ott a fő probléma. Magyarországon viszont még szinte minden az, a legtöbb közlekedésbiztonsági mutatóban elmaradunk a nyugat-európai átlagtól. A biztonsági övet például nálunk az autósok 77 százaléka köti be (az Európai Unió átlaga 90-95 között van), gyerekülésben pedig 100 gyerekből csak 68 utazik (az EU-ban 90 százalék körüli ez az arány).

Fotó: Mudra László [origo]
Van, aki szerint a rendőröknek is be kellene kötniük magukat

Budapest XI. kerületében, a Dombóvári út szélén beszélgetünk az ellenőrzésre kivezényelt rendőrökkel (akik azt kérték, ne legyenek felismerhetők). Sok éve igazoltatják az autósokat, szerintük kétféleképpen reagálnak az öv nélküliek a lebukásra. A nagyobb csoport "az éppen most indultam el, és éppen csak ide jövök" magyarázatot adja, míg a kisebbség inkább beismeri a hibát, és ígéretet tesz ennek jövőbeni elkerülésére.

A gyerekülést nem használók inkább azt mondják a főtörzsőrmester szerint, hogy hisztizik a gyerek, ezért nem kötik be az ülésbe. "Az enyém is közölte, hogy ő nem ül bele. Mondtam, hogy oké, majd rátoltam finoman az első ülést, lassan elindultam, és nyomtam egy kis féket, hogy kilendüljön belőle. Ezt követően mindig mondta, hogy apa, köss be engem is" - meséli a rendőr a saját módszerét.

"Majd a légzsákok megvédenek"

Közben sorra állítják félre az autósokat, udvariasan közlik mindenkivel, hogy gyors ellenőrzésre számíthatnak. Az első lebukó be van kötve ugyan az utasával együtt, egy éve lejárt viszont a jogosítványa, ami láthatóan őt is meglepi. A rendőrök szokás szerint elviszik az iratait, ez alatt az idős, erősen dohányzó férfi telefonál valakinek, és panaszkodik, hogy "éppen most kaszálják le" a rendőrök. "Lesz vagy hatvanezer forint" - állítja, de téved. Ebben az esetben nincs fix összeg, a szabálysértési előadó dönt majd a bírság mértékéről leginkább az alapján, hogy mennyi ideje érvénytelen a papír. Ha nemrég, figyelmeztetéssel megúszható a feledékenység.

Fotó: Mudra László [origo]
Az összes kamionos és teherautó-sofőr használt övet. Nem velük volt probléma

Meglepő módon szinte az összes sofőr be van kötve, ami biztató. "Kötelező", "így biztonságos", "ma már ez a sikk" - ezzel indokolják az övhasználatot, de ketten a saját balesetükkel példálóznak. Egyikük elismeri, hogy a karambolja idején nem volt bekötve, de lassan ment, így megúszta, viszont nagyon megijedt, ezért azóta állandóan használja. A másik férfit bekötve érte a baleset, ő ennek tulajdonítja, hogy egyben maradt. Azóta sem indul el soha övcsatolás nélkül.

Idővel aztán fennakadnak többen is a rostán, miközben gyereket szállító járművel nem találkozunk. Nem nagyon található bölcsőde, óvoda a környéken, plusz délelőtt van. Az öv nélküliek azonban mondanak helyettük is hajmeresztőket, persze nem a kamerába, inkább a rendőrök háta mögött. Pont egy szemüveges férfi magyarázza tévesen, hogy "majd a légzsákok megvédenek", egy Ford Transitot vezető fülbevalós srác pedig a mercedeseshez hasonlóan ecseteli, nincs kedve állandóan ki-be kapcsolgatni az övet. "Fárasztó, kényelmetlen."

Mindannyian tízezer forintos közigazgatási bírságról kapnak majd levelet. A statisztikák szerint ezek közül sok befizetetlen marad, de a helyszíni bírságolás már évek óta nem szokás. Egyébként egyetlen kivétellel ("ha nem érzem itt a mellkasomon, akkor rosszul érzem magam") az övhasználók is megemlítik a kényelmetlenséget, de amint a videóban is látható, van, aki ennél tovább is gondolkodik: "Kényelmetlen a biztonsági öv, de kényelmesebb, mint a tolókocsi" - közli a fiával utazó férfi.

Hétszer nagyobb sérülésveszély

Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság adatai szerint a járműben utazó gyermekek sérülési vagy halálozási kockázata hétszer kisebb, amennyiben bekötött gyermekülésben utaznak. A speciális fejlesztésű gyermekülések használata az 1980-as évek végén, valamint a 1990-es években terjedt el. Eleinte csak ajánlott volt a használata, majd fokozatosan vált kötelezővé a világ szinte minden részén. Magyarországon 2002 januárjától előírás, azóta gyakorlatilag, ha lassan is, de minden évben nő valamennyivel a használók aránya, amely jelenleg 67,8 százalék. Tőlünk keletre még ennél is rosszabb a helyzet, miközben Norvégiában (96 százalék) vagy Németországban (97 százalék) szinte nincs szülő, aki ne védené ezzel a gyerekét.