Garantált jókedv - Skoda Fabia S2000 Evo 2

Vágólapra másolva!
Egy rövid kör erejéig beülhettünk Herczig Norbert raliversenyző Skoda Fabia S2000 Evo 2-es raliautójába, amelynek nagyjából annyi köze van az utcákon szaladgáló névrokonaihoz, mint egy sugárhajtású vadászgépnek a vitorlázórepülőhöz.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Itt jól látszik, hogy mekkora különbség van a két Fabia között
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)

Egy versenyautóba ülni mindig is jó móka, legyen az egy kibelezett, becsövezett repedtfazék hangú Lada, vagy éppenséggel egy gyári raliautó, bár utóbbi kétségtelenül több élményt ad. Szerencsére legutóbb pont egy ilyenbe sikerült belecsöppennem, Herczig Norbert S2000-es Evo 2-es Skoda Fabiájába, amely mindössze néhány alkatrészében és persze a nevében közös az utcán szaladgáló Fabiákkal. Herczig gonoszul terpeszkedő versenyautója mellett még a legsportosabb széria Fabia, a 180 lóerős RS is úgy nézett ki, mint egy játékszer. A helyszín a Hungaroring, ám sajnos nem a nagy pálya, hanem a ring közepén fekvő vezetéstechnikai centrum egy felbójázott szakasza, ahová nem mellesleg mi is ki szoktunk vinni néhány erre érdemesebb tesztautót.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Nincs turbó, de nem is baj

A Super 2000-es raliautókról annyit érdemes tudni, hogy technikailag majdnem egy WRC szintjén állnak, összkerekesek, motorjuk kétliteres, a kihegyezett erőforrást azonban nem segíti turbó, ezért jóval magasabb fordulatszámon kell őket használni. A Fabia S2000 Evo 2 négyhengeres blokkjának teljesítménye 270 lóerő, nyomatéka pedig 250 Nm, ami igencsak elmarad a WRC-k 300+ lóerejétől és 500-600 newtonméteres nyomatékától. Herczig Norbert versenyautóját egy olasz, de gyári támogatású versenycsapattól lízingelik, ezért a Fabia S2000 Evo 2 csak néhány nappal a hazai ob-futamok előtt érkezik meg kamionon, hogy beállítsák és átmatricázzák a versenyek előtt. A képeken is látható, a gyári Skoda-csapat stílusára hasonlító színezés újnak számít Herczigék autóján, a nagyközönség a Mecsek-ralin láthatja először ezt a dizájnt. Az Evo 2 egyébként már egy továbbfejlesztett változata az IRC futamokra tervezett S2000-es Fabiának, öt lóerővel nőtt a teljesítmény és öttel a nyomaték, ami ugyan elhanyagolható, ami viszont jelentősen változott az az Fabia futóműve, a nyomtáv például több mint két centiméterrel lett szélesebb. Herczig elmondása szerint érezhetően jobban fordul az Evo 2 elődjénél, ám még sokat kell tesztelniük, hogy ezt a javulást verseny közben is kiautózhassák a Fabiából.


A 270 lóerősre kihelyezett, kétliteres sornégyes motor olyan hangok kíséretében kelt életre a Fabia S2000 orrában, mintha éppen az ég készült volna leszakadni, pedig ez még csak az alapjárat volt, pörgetve pedig megérkezett a jégeső. Gázelvételnél pedig úgy hörgött és durrogott az autó, mintha ágyútűz alá vették volna a mogyoródi pályát. A Fabia orgánumáról sokat elmond, hogy simán túlharsogta a pályán éppen arra köröző Formula Renault-kat, amelyek hibrid autóként suhantak tova az S2000-es dübörgése mellett.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Új fényezést kapott Herczigék Fabiája a hétvégi Mecsek-ralira

A meglehetősen kisméretű kagylóülésbe nem volt egyszerű bekászálódni a Fabia csövezése miatt, ám nem csupán az ülés fogja a satuként az embert, hanem a hatpontos biztonsági öv is, amelyet úgy meg kell húzni, hogy alig jut levegő az ember tüdejébe. "Nem éppen stanyeclibarát az öv itt alul" - jegyzem meg feszengve a mellettem készülődő Herczignek, aki mosolyogva megnyugtat, hogy ő is szenved az övcsat szorítása miatt, ám akkor van nagy baj, ha borul az autó, mert "az fáj csak igazán". Ezek után még inkább reménykedtem benne, hogy nem állunk fejre a rövid pályán, amit alig másfél perc alatt le is tudtunk mindenfajta incidens nélkül. Menet közben próbáltam ugyan videózni, a végeredményt fel is raktam ide, ám nem sok látható belőle, mert olyan erőhatások értek, mint egy vidámparki körhintában.

Ezt a videót, már csak a Fabia S2000 hangja miatt is érdemes megnézni!

Ott, ahol én már szorongva nyomkodtam az anyósülésből a fék helyét a méregdrága szénszálas taposólemezen, Herczig még faarccal pöckölt egy negyediket a szekvenciális váltókaron, majd egy kövér gáz után akkora féktávot vett, hogy egyből hálás lettem a hatpontos öv szorításáért. Lehet, hogy az S2000-es Fabia nem lép akkorát, mint egy tűzokádó WRC, a kanyarsebessége azonban közel ugyanakkora, Gulyás kolléga ugyan figyelmeztetett a csehországi élményei alapján, hogy készüljek fel a legdurvábbra, ám még ennek tudatában is hihetetlen volt, ahogy és amilyen tempóban vettük a kanyarokat. A kollégák elmondásából tudom, hogy kikecmergésnél nekem is pont olyan megkövült vigyor volt az arcomon, mint az övékén, pedig Herczig egy viccet sem mesélt senkinek.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A Mecsek-ralin a dobogó elérése a cél

Az 1975-ös születésű Herczig Norbert két összetett harmadik hely után tavaly megszerezte az abszolút első helyezést a hazai rali-bajnokságban egy Subaru Impreza WRC-vel, hogy idén kategóriát és márkát váltva egy Skoda Fabia S2000-rel versenyezzen. Az idei utolsó ob-futam, a Mecsek-rali előtt Herczig és navigátora, Baranyai László egy ponttal lemaradva a harmadik helyről várja a véghajrát, amelyben a dobogós helyezés elérése a cél. Herczig nagyon korrekten bevallotta az újságíróknak az utasautóztatáson, hogy idén eredetileg a címvédést tűzték ki célnak, de "meglehetősen szerencsétlenül alakult" a szezonjuk, hol egy technikai, hol egy vezetési hiba hátráltatta őket, de arról sem szabad megfeledkezni, hogy tulajdonképpen ez volt az új technikával a tanulóévük.