Életet menthet a jó autógumi kiválasztása

gumiabroncs, gumiteszt, vezetéstechnikai tréning
Vágólapra másolva!
Csúszós úton, 50 kilométer/óráról vészfékezve harminc méterrel később álltunk meg nyári gumival, mint télivel. Teszteléseinkből az is kiderült, hogy az összkerékhajtás korántsem helyettesíti a téli gumit. Videós téli tanácsok autósoknak.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Négy autó (Renault Twingo Gordini, Toyota RAV4, Mazda MX-5, Audi A1), három különböző hajtási mód, nyári és téli gumi

A tél közeledtével minden évben részletesen felsoroljuk, hogyan kell felkészítenünk autónkat a biztonságos téli közlekedésre. Ezeket keretes írásunkban ismét elolvashatják, de ezúttal videón is megmutatjuk, miért nem érdemes spórolni a felkészítéssel, és miért fontos a vezető tudása is.

Egy vezetéstechnikai pályán biztonságos módon lehet kitapasztalni az autónk képességeit

A Tanpálya Vezetéstechnikai Centrumban kiderült, mennyire másképpen kell vezetni a különböző meghajtású autókat, és az is, hogy az összkerékhajtás még nem jelent biztosítékot a tapadásra. Sokan azt hiszik, hogy márkás 4x4-es autójukra felesleges a téli gumi, de tesztünkből kiderült, hogy egy ilyen autó csak elindulni tud jobban, a megállás annak is ugyanolyan gondot jelent nyári gumival.

Jól láthatóan kirajzolódott a különbség: a csúszófelületen (amely a jégnél azért jobb tapadást biztosított) a nyári gumis autó körülbelül kétszer akkora távon állt meg, mint a téli gumis. Egy városi ötvenes sebességről a modern Audi A1-es téli gumival huszonkét méter alatt is meg tudott állni, a másik háromnak - hajtási módtól függetlenül - több mint ötven méterre volt szüksége. A fékút tehát már ötvenes tempónál is több mint kétszeresére nőtt.

A kikerülési manővereknél már az is kirajzolódott, hogy egy hátsókerék-hajtású autóval sokkal több gondunk akadhat, bár a menetstabilizáló ezen sokat segíthet. Érdemes azonban gyakorolni az ilyen autó vezetését, sokkal többször jut el ugyanis túlkormányzott helyzetbe, amit sokkal nehezebb korrigálni. Éppen ezért javasolják a gumis cégek is, hogy mindig a jobb tapadást biztosító, kevésbé kopott gumiabroncs legyen a hátsó tengelyen, mert akkor az autó inkább alulkormányzott lesz, amit könnyebb kontrollálni.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Bekapcsolt menetstabilizálóval is elég egy rossz mozdulat, ezzel is meg lehet pördülni

De ez sem természetes: a vezetők nagy többsége egy alulkormányzott autó esetében ijedtében még inkább elfordítja a kormányt, ami tovább csökkenti annak az esélyét, hogy az abroncs ismét megtapadjon. Ilyenkor igenis várni kell, hogy a lassuló autó újra visszanyerje a tapadást. Erről az ösztönös rossz mozdulatról való leszokásra egy vezetéstechnikai kurzus a legmegfelelőbb mód.

A szintén erősen csúszós körpályán már az látszott, hogy az összkerékhajtásnak természetesen vannak előnyei, de egy kopott abronccsal szerelt elsőkerekes autó ugyanolyan jó lehet, mint egy jobb gumival szerelt hátsókerekes. A megfelelő abroncs itt is durva előnyben volt, amit egy hasonló hajtású nyári gumis autó 22-25-tel tett meg, az téli gumival 35-36 kilométer/órával is sikerült. Egy ilyen köríven is rengeteget számít a vezető felkészültsége: egy tapasztalatlan sofőr még bekapcsolt menetstabilizáló elektronikával is képes megforogni.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Száraz úton nem biztos, hogy jobb a téli gumi, de a tapadás és/vagy a hőmérséklet csökkenésével egyre nagyobb előnyben van

A tesztünk leginkább tanulságos része azonban az emelkedőn elindulás, gyorsítás, valamint a fékezés tesztje lett. Itt világosan látszott, hogy nyári gumival csak az összkerekes autó tud felmenni (a másik kettő csak szánalmasan vergődött a lejtő alján), de az is csak az elindulás pillanatában volt jó, a gyorsítás során már gondban volt, csak 42-43 kilométer/órára tudott felgyorsulni, miközben a téli gumival 61 km/órára is képes volt az Audi. A négykerekes Toyota azonban a lefelé fékezésnél már nagy gondban volt, csaknem harminc méterrel később állt meg körülbelül 50-ről. Tanulság: az, hogy valahová fel tudunk menni egy 4x4-es autóval, még nem jelenti azt, hogy bátran jöhetünk lefelé is.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Forrás: MTI

Forrás: [origo]

Elfeledett vezetéstechnikai
fogások

Felkészültség, nyugalom -
vezetés hóban

Semmibe vesszük a biztonságot



A vezetéstechnikai rész tehát bizonyította, hogy hajtási módtól függetlenül téli gumival közlekedni más dimenzió. Száraz körülmények között nincs különbség, sőt meleg időben még nedves úton sem. De amint hűl a hőmérséklet, vagy nagyobb mennyiségű csapadék van az úton, a téli gumi csodákra képes a nyárihoz képest. Azonos kategóriájú abroncsoknál az összkerékhajtás elindulásnál és kanyarban előny, de éppen a fékezésnél már nem az, ezért nem indokolt ilyen autókkal száguldozni. Sőt, a mai szabadidő-autók még nehezek is, ami a fékút során szintén hátrányos tényező.

Téli tanácsok, röviden

1.Cseréljük a hűtőfolyadékot fagyállóra! Erre akkor is szükség van, ha egész télen nem használjuk az autót. Érdemes legalább -25 fokos dermedéspontú fagyálló folyadékot használni, és ezt be is méretni.
2.Ellenőrizzük a gumik állapotát! Téli gumi kötelező, de az öt évnél régebbi, vagy 4 mm-nél kisebb profilmélységű téli gumi már nem ér el megfelelő tapadást, azt is cserélni kell.
3.Ellenőrizzük az akkumulátort is!
4.Az ablakmosó folyadékot is cseréljük fagyállóra! Teljesen használjuk el a régit, majd töltsük tele minimum -25 fokos dermedéspontúval, majd azt is használjuk egy kicsit, hogy a csövekben már ilyen legyen!
5.Ha már a motortérnél tartunk, ellenőrizzük, nincs-e elöregedett gumicső, tömítés!
6.Amennyiben az ablaktörlő lapátok gumija repedezett, cseréljük ki újra!
7.Egy alapos autómosás után ellenőrizzük a lámpákat is, a kiégett izzót cseréljük! A télen igen gyakori mostoha látási viszonyok között kiemelten fontos látni és látszani. Ilyenkor érdemes a fényszóró magasságát is beállítani.
8.Érdemes télre gumiszőnyeget használni. Könnyebb takarítani, nem ázik ronggyá, nem büdösödik be.
9.Az ajtók gumitömítéseit szilikonozzuk be, nehogy befagyjanak az ajtók.
10.Belülről rendszeresen takarítsuk az ablakot, koszosan könnyebben párásodik. Nem árt a páramentesítő használata sem.
11.A csomagtartóban érdemes mindig magunkkal vinni, jégkaparót, jégoldót, lapátot, takarót, vastag kabátot és kesztyűt, sapkát. Ha elakadnánk, mind jól jöhet.
12.Egyes országokban kötelező a hólánc használata, de bizonyos szituációkban, hegyekben amúgy is jól jöhet, ezt is vigyük magunkkal. A felrakást sem árt otthon legalább egyszer elgyakorolni.
13.Amennyiben tudjuk, hogy nehéz körülmények várhatnak ránk az út során, érdemes az autót jól feltankolni, a rizikósabb helyekre tele tankkal bemenni. Ha elakadunk, az autó is csak úgy tud fűteni.
14.Baj esetén mobiltelefonon kérhetünk segítséget, legyen feltöltve; még jobb, ha van nálunk autós töltő.
15.A téli autózást elméletben nehéz tanítani, érdemes felkeresni egy vezetéstechnikai pályát, vagy ha arra nincs pénzünk, akkor a téli gumival elmenni egy üres parkolóba az autó reakcióit kitapasztalni.
16.Télen, ha megállunk, ne húzzuk be a kéziféket, mert befagyhat! Ha automata kézifék van, akkor télre kapcsoljuk ki az automata funkciót.
17.Az úttesten lévő só maró hatással van a fémlemezekre, abroncsokra, ezért télen gyakrabban mosassunk autót!
18.Nedves, koszos napon gyakran álljunk meg és tisztítsuk meg a lámpaburákat!
19.Figyelje az időjárás-jelentést, nagy havazásban ne induljon el lakott területen kívül hosszú útra!
20.Vezessünk óvatosan, a látási- és útviszonyoknak megfelelően!