Négyszáz forint fölé is nőhet jövőre a benzinár

Vágólapra másolva!
Az MTI által megkérdezett szakértők különböző üzemanyagárszinteket jósoltak 2011-re, abban viszont egyetértettek, hogy a következő évben tovább nő az üzemanyagok ára. Egyes elemzők 400 forint fölé várják a benzin literenkénti árát.
Vágólapra másolva!

Az üzemanyagok drágulása nem érheti meglepetésként a fogyasztókat, mivel az elmúlt évben is jelentősen emelkedett az áruk: idén januárban a 95-ös átlagára még csak 317 forint volt, a gázolajé pedig 297 forint. December közepén a benzin literenkénti átlagára már 357-358 forint volt, míg a gázolajé 345 forint.

Az MTI által megkérdezett szakértők szerint 2011-ben - az idei évhez hasonlóan - folyamatosan araszolnak majd felfelé, 2-4-6 forintos lépésekkel az üzemanyagárak. Természetesen lesznek olyan hetek is, amikor árcsökkentést jelent be a Mol, ám mivel nem vonhatja ki magát a nemzetközi folyamatok alól, tartania kell a lépést az emelkedéssel. Az elemzők között megoszlott a vélemény az emelkedés üteméről, van, aki "csak" 375-380 forintos benzin- és 365-370 forintos gázolajárat jósol, míg mások szerint egy év múlva 390-410 forint is lehet a 95-ös benzin átlagára, és ehhez hasonlóan fog emelkedni a gázolajé is.

Tarjányi Dániel, a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank magyarországi fióktelepének vezető kereskedője szerint jövőre tovább emelkedik a nyersolaj ára, bár szerinte a Brent-típus hordónkénti ára még nem éri el a 100 dollárt. Hozzátette, év végére 85-95 dolláros árat vár, mivel az OPEC országok mérsékelt árpolitikája nem engedi 100 dollárig emelkedni az árakat.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója szerint az árszint tovább emelkedik, és jövőre átlagban 98-100 dollár körüli lesz, azaz 8-10 dollárral magasabb, mint korábban gondolták. Ugyanez a 7-8 százalékos áremelés érvényes a finomított termékekre is, hiszen jövőre további keresletnövekedés várható. A trend pedig mindenképpen erőteljes növekedést mutat mind a nyersanyagok, mind a késztermékek esetében. Decemberben egy tonna, azaz ezer liter benzin ára 800 dollár körüli volt, míg a gázolajé 760 dollár.

Hegedűs Miklós szerint a magyar kilátásokat döntően az befolyásolja, hogyan alakul a forint és a dollár árfolyama, ám a forint éves átlagban valószínűleg nem erősödik a dollárhoz képest, mivel az első félévben a várható strukturális reformok hatása még nemigen mutatkozik meg. A szakember szerint a benzin és a gázolaj közötti 20-25 forintos különbség megmarad jövőre is. És annak is nagyon nagy a valószínűsége, hogy az üzemanyagárak legalább 2-3 százalékponttal jobban emelkednek a jövőre várt 3,5-4 százalékos inflációnál.

Az olaj és a finomított termékek árát befolyásolja, hogy elsőként a feltörekvő országok, Brazília, Oroszország, India és Kína kerülnek majd ki a válságból, ami felfelé hajtja a keresletet. Kína például minden települést el akar érni a gázhálózattal, és mindenütt ki akarja építeni az áramszolgáltatást. Ott, ahol ez vezetékkel egyelőre nem oldható meg, kis olajtüzelésű generátorokat telepít, ami az általános motorizációs fejlődés mellett jelentősen növeli a keresletet a világpiacon az olaj és a késztermékek iránt.

Közel 10 százalékkal kevesebbet tankoltunk

2010-ben az első kilenc hónapban 9,8 százalékkal, 2,212 milliárd literre esett vissza az üzemanyag-fogyasztás a tavalyi év hasonló időszakához képest a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint. A 95-ös benzinből 11,8 százalékkal fogyott kevesebb, míg a 98-asból 36,4 százalékkal vásároltak kisebb mennyiséget. Az előbbiből kilenc hónap alatt 1,004 milliárd litert adtak el, míg az utóbbiból 27,7 millió liternyit. Gázolajból 7,2 százalékkal, 1,18 milliárd literre csökkent az eladás az első kilenc hónapban. A visszaesés üteme a harmadik negyedévben némileg lassult, mert az első félévben még 12,6 százalékkal csökkent a magyar piacon az üzemanyagok eladása, és így az első hat hónapban a tavalyi 1,601 milliárd literről 1,4 milliárd literre esett vissza.

A piaci változásokat megérezte a Mol is, a teljes magyarországi értékesítése 11 százalékkal csökkent az első háromnegyed évben az előző év azonos időszakához képest, a kedvezőtlen kereslet és elsősorban az év első felében a szomszédos országok felé irányuló üzemanyag-turizmus következtében.

Forrás: MTI