Kipróbáltuk a hátsókerekes villany-Citroënt

2011.01.12. 21:59

A jelen és a jövő Citroën tömegmodelljével, a C4 második generációjával és a teljesen elektromos C-Zeróval menet közben is megismerkedtünk az etyeki Korda filmstúdióban. A New Yorkot mintázó díszletek között az új francia kompakt start-stop elektronikáját és vezetőtámogató rendszereit is kipróbáltuk.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Szigorú C4 orrok a reggeli esőben

A Citroën folyamatosan megújuló modellkínálatának két tagjával is megismerkedtünk egy rövid próbaúton, melyet az etyeki filmstúdióba szervezett a hazai importőr. Mindkét újdonság fontos szerepet tölt be a franciák kínálatában. Az új C4 az egyik legnépszerűbb szegmensben, a Franciaországban M1-ként számon tartott kompaktok között indul, és a gyártó reményei szerint képes lesz megszorongatni a kategória legjobbjait. A New York-i díszletek között pózoló teljesen elektromos C-Zeróra is nagy feladat vár a jövőben, életképes alternatívát kell kínálnia a jövő autós nemzedéke számára.

Citroën C4

Fotó: Balogh Bence [origo]
Egységes kompakt formát kapott a C4, a különleges megjelenés már a DS sorozatot illeti
(Még több fotó a Citroën C4-ről a galériában. Kattintson a képre!)

Avantgárd stílus helyett hagyományos külső-belső formavilággal érkezett az új C4, melynek nem megdöbbentenie és lenyűgöznie, hanem kényeztetnie és elégedetté tennie kell jövőbeli vásárlóit. Formaterve éppen annyi egyedi vonást és szellemes megoldást vonultat fel, amennyit minimálisan elvárunk egy francia autótól, utasterének kidolgozása pedig nem pusztán kényelemben, hanem minőségben is felveszi a versenyt a németekkel. Vezetés közben is tapintható a különbség, látható és érezhető a fejlődés az elődmodellhez képest. (A C4 vezethetőségével és használhatóságával hamarosan részletes tesztben foglalkozunk.) 

Fotó: Balogh Bence [origo]
Megmaradt, de már kevésbé hangsúlyos a félköríves sziluett

Az első generáció jellegzetességeiről, a fix közepű kormányról és a digitális műszeregységről a háromajtós kivitellel együtt lemondtak, helyette puha műszerfal, finoman működő kapcsolók és olyan személyre szabható beállítások gondoskodnak a komfortérzetről, mint a változtatható műszervilágítás, az igény szerint választható polifonikus visszajelző hangok és a masszázsfunkciós deréktámasz. Extralistáján hasznos dolgokat találunk, beépített illatosító helyett a ködfényszóró mellé került egy kanyarba világító lámpa, a 12V-os mellé pedig már 230 voltos elektromos csatlakozó is rendelhető.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Egymás mellett futó élek törik meg az oldalsó karosszériaelemeket

Új vezetőtámogató rendszerek is bemutatkoztak, melyeket más márkáknál már megismertünk, mostantól azonban a Citroën C4 sofőrjeit is segíti a tükörlapba beépített holttérfigyelő és a parkolóhely méretét felmérő rendszer. A filmstúdió területén egymástól egyre nagyobb távolságra gondosan leparkolt tesztautók mellett elhaladva az irányjelző használatával tudhattuk meg, befér-e a C4 a kívánt helyre. A rendszer nem pusztán akkor figyelmeztet, amikor bőséges szabad felületet talál, azt is közli, ha nehezen, de bepréselhető az autó, maga a művelet végrehajtása pedig már a mi dolgunk.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Továbbra sem sablonosak a fényszórók, a ködlámpa mellé kanyarfény került

A fékenergia visszanyeréssel kombinált e-HDi rendszerhez tartozó motorleállító azonban teljesen automatikusan, észrevétlenül működik. A 112 lóerős 1.6 HDi dízelhez elérhető start-stop elektronika új generációja a generátort használja az újraindításhoz. A robotizált váltóval készülő konfiguráció kipróbálása közben finom működéséről és gyorsaságáról is meggyőzött. Előnyei jól érvényesülnek majd a használat során, a dízelmotor hangját ugyanis szinte teljesen kizárták az utastérből. Hatékonyságát egy későbbi teszt alkalmával tesszük próbára, tartóssága azonban hosszú évek után derül majd ki, az önindító ugyanis 600 ezer indítást bír.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Forrás: [origo]

Áramszedő nélkül -
Peugeot iOn

Már nem lóg ki a sorból -
Citroën C4

Elszabadult dodzsem -
Citroën C-Zero



Bevezető áron 3 959 000 forinttól rendelhető (a listaáron 4 459 000 forintért kínált) 1,4 literes 95 lóerős benzinessel. Kategóriatársai közül csak a Renault Mégane-t kínálják jelentősen kedvezőbb áron, a Peugeot 308, az Opel Astra, a Ford Focus és a Volkswagen Golf hasonló teljesítményű és felszereltségű kivitele 200-300 ezer forinttal drágább. Már a Tendance alapfelszereltség is tartalmaz hat légzsákot, elektromos mozgatású ablakot és fűthető visszapillantó tükröt, sebességtartó automatikát, központi zárat, ESP-t és manuális klímaberendezést.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Segít felmérni a parkolóhely méretét, de beállni nekünk kell

A hátsó elektromos ablakmozgatást, 16 colos kerekeket, bőrkormányt és sötétített hátsó ablakokat tartalmazó Collectionért 4 729 000 forintot kell fizetni. A kétzónás automata klímaberendezést, esőérzékelős ablaktörlőket, automata fényszórót, parkolást segítő rendszert, szövet-alcantara-bőr kárpitozást és további extrákat tartalmazó Exclusive felszereltség csak az 1,6 literes 120 lóerős benzinessel együtt választható 5 579 000 forintért. A legolcsóbb 1,6 literes 90 lóerős dízelmotor 5 019 000, 110 lóerős változata 5 369 000, a robotizált váltós e-HDi 5 889 000, a kétliteres 150 lóerős csúcsmodell pedig 6 739 000 forintba kerül.

Citroën C-Zero

Fotó: Balogh Bence [origo]
Furcsa arányai ellenére bájos a C-Zero formája
(Még több fotó a Citroën C-Zeróról a galériában. Kattintson a képre!)

Az elektromos közlekedés jövőjéből, a ránk váró vidám és unalmas percekből kaphattunk ízelítőt a bécsi rendszámú C-Zero próbája közben. Egészen addig fülig érő mosollyal jártuk körbe a mókás formavilágú sötétlila tesztautót, amíg nem kellett a sajtótájékoztató után még hosszú perceken át várakoznunk, hogy a végére érjen a hatórás töltési folyamat. Meg kellett elégednünk mindössze néhány perccel a volán mögött, és be kellett érnünk egy gyorsítással, nehogy túl hamar lemerüljön az ülések alá beépített 16 kWh kapacitású nyolcvannyolc cellás lítium-ion akkumulátorcsomag.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Városi használatra ideális a 130 kilométeres hatótávú elektromos mini

Saját autónkat persze legfeljebb családtagjainkkal és barátainkkal kell megosztanunk, így a hétköznapokon kihasználhatjuk a 130 kilométeres hatótávot, amely egy városi mini esetében bőven megfelel a napi ingázáshoz. A hatórás töltési időt akár félórára is csökkenthetjük, ha nagyfeszültségű áramforrásról tankolunk. A gyár elképzelése szerint ilyen töltőt olyan cégeknek érdemes beszerezniük, ahol flottát üzemeltetnek. Bízunk az akkumulátortechnika fejlődésében, mert ez a bájos külsejű, viccesen keskeny és magas kisautó nem csupán környezetbarát, hanem praktikus és élvezetes alternatívát jelent.

Fotó: Balogh Bence [origo]
230V-os hálózatról hat órát vesz igénybe a töltés

Odabent négy felnőtt számára még akkor is elegendő a hely, ha a kormánynál egy megtermett kolléga foglal helyet, kényelmes rugózása az enyhe karosszériadőléssel együtt is gondoskodik a kényelemről, hangtalan működése és meglepően jó hangszigetelése csendes együtt töltött perceket garantál, mozgékonysága és rugalmassága pedig élvezetessé teszi a vezetését. A mutatós utasterű C-Zero vásárlója sajnos semmilyen támogatást nem kap, így az egyetlen konfigurációban elérhető villanyautóért kénytelen regisztrációs adó nélkül nettó 7 850 000 forintot fizetni. A haszonjármű csomaggal az áfa visszaigényelhető, de ilyen magas áron egyelőre csupán a modellkínálat egyik legérdekesebb, nem a legkapósabb tagja lehet.