Ajtóleszereléssel kezdődik a győri Audik összerakása - megnéztük a gyárat

Audi gyár Győr
Vágólapra másolva!
A TT Coupé és Roadster, valamint az A3 Cabriolet mellett már a kompakt család csúcsváltozata, az RS3 is Magyarországon válik menetkész sportkocsivá. A hamarosan kibővülő gyáregységben megnéztük, hogyan készülnek a világ minden tájára exportált autók.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Hamarosan új gyáregységgel bővül a győri Audi üzem, ahol az új A3 is készül majd
(Még több fotó az Audi-gyárról a galériában. Kattintson a képre!)

Az Audi győri birodalmában néztük meg, hogy lesz fémhéjból és több tucat alkatrészből szorgos magyar kezek és fáradhatatlan gépek munkája nyomán vezetési élmény, presztízs és büszkeség. Már-már laboratóriumi körülmények között válnak egésszé a félig Németországban, félig Magyarországon készült elemekből felépülő sportkocsik, melyeket a világ összes Audi tulajdonosának a kisalföldi városból szállítanak.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Szupersportautó, mint szobor: íme a Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera
(Lamborghini Murcielago-tesztünket itt olvashatja)

Mielőtt láthattuk volna, hogyan születik az új RS3 egyik első példánya, a fogadóépületben ismerkedtünk a konszern újdonságaival. Itt találkozunk először élőben az új Jettával, melynek kulcsait ugyanoda rejtették, ahová a terem közepén kiállított Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera slusszkulcsát. Ezúttal szoborként látta el funkcióját az új Passat egyik legfőbb konkurense és a legnémetebb olasz szupersportautó, melynek leköszönt nagytestvéréhez már volt szerencsénk a Hungaroringen. Már csak azért is megérte kiállítani az 570 lóerős V10-es Sant' Agata Bolognese-i csodaautót, hogy lássuk, a 360 forintos benzin korában már sokkal többen zsúfolódnak a Wankel rásegítő motorral kiegészített elektromos Audi A1 e-tron köré, melyet tavaly Ingolstadtban vezettünk.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Húszdarabos próbaflottát bocsátanak ki az A1 e-tronból, sorozatgyártásáról még nem döntöttek
(Az Audi alternatív hajtású autóiról, köztük az A1 e-tronról szóló cikkünket itt találja)

Nagy belmagasság, óriási gépek, szalagon futó félkész termékek és egyen overallos munkások. Ez minden, ami egy klasszikus gyárra emlékeztet a szerelőcsarnokban. Sötétnek, zajnak, kosznak, kapkodásnak semmi nyoma, a high-tech sportautók világos és tiszta helyen, látszólag kedvező körülmények között készülnek. Ahogyan az ízletes csokoládéról is jólesik elképzelni, amint egy takaros alpesi faluban egy mormota szépen becsomagolja, olyan érzés látni, hogy ezek a selyempapírba csomagolt, válogatott anyagokból álló prémiumautók nevükhöz és presztízsükhöz méltó módon születnek.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A motort és a futóművet csak nagyjából a folyamat felénél kapják meg az Audik

Furcsa azonban azzal szembesülni, hogy a gyártás, pontosabban összeszerelés első lépéseként szétszedik az autókat. A vonaton tizenkét óra alatt ideutazó, fényezett karosszériáról ugyanis leszerelik az Ingolstadtban felerősített ajtókat, hogy könnyebben helyükre csavarozhassák a hiányzó belső részeket. Felváltva követi egymást a TT Coupe és Roadster, az A3 Cabriolet és az RS3, ezért mind a hatvan munkafázison pontos rend szerint haladnak végig. Minden munkaállomáson más pozícióba helyezik, felemelik, leeresztik az egyre több alkatrésszel gazdagodó karosszériát, amely az U alakú gyártósor végére érve már autónak nevezhetünk.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A hajtáslánc minden elemét egyszerre mozgatják az autó alá és rögzítik a helyére

Hasonlóságuk ellenére minden modell összerakása eltérő munkamenetet kíván, hiszen nem pusztán négy különböző alaptípus, hanem motorváltozat és felszereltség szerint több tucat kombinációjú négykerekű kerül a szakemberek kezei közé, akik nem téveszthetnek el és nem cserélhetnek fel semmit. A gyártás során igyekeznek minden hibalehetőséget kivédeni, ezért a Németországban felvitt végleges lakkot méretre szabott burkolattal védik meg a karcoktól. Az időközben helyére került fényszórókat és lökhárítókat pedig a motortérben ideiglenes rögzített vastag filccel óvják meg. Ha valami mégis megsérül, a végátvétel előtt szakszerűen kijavítják.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A gyártószalagon mindig az optimális pozícióba mozgatják az Audikat

Kábelezéssel, kisebb műszaki alkatrészek, szigetelések és üvegek beszerelésével kezdődik a munka, melynek nagy részét az elismert humán erőforrás, vagyis hús-vér emberek végzik. A ragasztott háromszögablakok kivételével minden üveg itt kerül a helyére, ebben gép segít, amely nem csupán a rögzítéshez szükséges anyaggal vonja be a szélvédő széleit, hanem be is emeli a helyére a súlyos és nehezen kezelhető alkatrészt.


Nézze meg, mit tud havas úton az új győri Audi, az RS3!


Minden autó gyártásának legszebb és leglátványosabb része a motor beszerelése. A sportautónak látszó fémtömb végre megkapja erejének forrását, amely a szomszéd üzemből érkezik. Az egész hajtásláncot egyszerre illesztik be: a karosszériát magasra emelik, a hajtás elemeit pedig egy mozgó asztalon alágurítják. A trükk ezután következik, ugyanis az asztalt egy szerkezet felemeli, hogy mindent a helyére csavarozhassanak, ehhez azonban az autó orrán dolgozó munkást is felemeli egy kosár, amely leginkább a darus kocsikon látható változatra emlékeztet. Mire mindent bekötnek és rögzítenek, végére ér és visszafordul a szalag, felkerülnek a lökhárítók és a fényszórók, az autó megkapja azt az arcát, melyről az utcán felismerik. Ebben a fázisban pillantottuk meg az ott jártunkkor, csütörtökön legördülő két RS3 egyikét.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Félkész állapotban a győri üzem új modellje, az RS3

A 340 lóerős hot hatch egyelőre nem más, mint egy kibelezett karosszéria, csak a következő fázisban kapja meg a sportüléseket és az RS-logós kormányt. A fekete kompakton dolgozók érkezésünk miatt szünetet kapnak, így néhány perccel később készül el az első ötajtós magyar Audi egyik első darabja. Közben az építőjáték a végéhez közeledik, a szalag végén egy friss, ropogós TT várja, hogy alávessék a tíz műszaki próbának, melynek során beállítják a futóművet, tesztelik az elektromos rendszert, a fékeket és a tömítettséget, átvizsgálják a motort, majd beállítják a fényszórókat. A végellenőrzés során igyekeznek kiszűrni minden felmerülő hibát, majd következik a végátvétel, ahol a szakértők "megveszik" a kész Audikat a gyártósortól.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Minden apró részletet ellenőriznek a szalagot elhagyó autókon

Az udvaron várakozó autók nem maradnak sokáig gazdátlanok, hiszen naponta tizenhét vonatnyi szállítmány nyers karosszéria és vezetésre kész autó váltja egymást a győri üzemben, amely a tavaly bejelentett kilencszáz millió eurós beruházással kibővül, és a vadonatúj A3-as komplett gyártására is alkalmassá válik. A képeinken látható csarnokba a motorgyártó részleg költözik, az autókat gyártó egység pedig egy új épületet kap, helyén egyelőre egy hatalmas földkupac fekszik. Aki saját szemével is szeretné látni, hogyan gyárt autót a győri Audi, a cég ingyenes látogatói programjának keretein belül hamarosan akár az új csarnokban is nyomon követheti egy négykarikás sportkocsi születését.