Második nekifutásra sikerült kijavítani az életveszélyes szalagkorlátot a Lágymányosi hídnál

Lágymányosi híd, szalagkorlát javítás
Vágólapra másolva!
Február 12-én, szombat éjszaka egy autót felnyársalt a szalagkorlát a Lágymányosi híd budai rakpart lehajtójánál. Az utat kezelő FKF Zrt. emberei hétfőn reggel helyreállították a sérült szalagkorlátot - arra az állapotra, amely a balesetet okozta. Megkeresésünk után, kedd reggel ismét kivonultak a helyszínre, és egy süllyesztett megoldással megszüntették a nyársként meredező korlátot.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI
Óriási szerencsével élte túl a szombati balesetet a Ford sofőrje

Robert Kubica elhíresült balesetéhez volt hasonló az a február 12-e éjjelén történt eset, amely során egy fehér Ford Sierra érintőlegesen ütközött egy taxival, majd nagy sebességgel a szalagkorlátba csapódott, amely felnyársalta az autót. A helyszín a Lágymányosi híd budai lehajtója, amely legutóbb akkor kapott nagyobb figyelmet, amikor hat fiatal a forgalommal szemben hajtott fel rá tavaly novemberben. A szombati balesetet a Fordot vezető sofőr túlélte, ám ez csak a szerencséjének volt köszönhető, mert a forgalommal szemben meredező szalagkorlát az anyósülés magasságában nyársalta fel az autót.

Forrás: Pályi Zsófia [origo]
Hétfő reggel így állították helyre a sérült korlátokat, amelyek továbbra is nyársként meredeztek előre
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A sérült szalagkorlátot az adott útszakaszt üzemeltető Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF Zrt.) szakemberei hétfőn reggel helyrehozták, pont úgy, ahogy a balesetet előtt is állt: az úttal párhuzamosan álló korlát vége nyársként meredt előre. A hétfői javítás után megkerestük a FKF Zrt.-t, miért így állították helyre a kidöntött korlátszakaszt és megfelel-e a jelenlegi szabályoknak, amire eddig nem kaptunk választ, kedd reggel viszont ismét megjelentek a lehajtónál a FKF Zrt. emberei, és egy süllyesztett megoldással eltüntették a problémás végpontot. Ezek után ismét megkerestük az útkezelőt, hogy miért kellett kétszer kivonulni a helyszínre és első körben miért nem a süllyesztett megoldást választották, amire eddig szintén nem kaptunk választ, ahogyan arra sem, hogy mennyibe került a dupla munka.

Időközben válaszolt megkeresésünkre az FKF Zrt. és az alább tájékoztatás kaptuk:

A Lágymányosi híd budai oldali lehajtójában 2011. február 13-án bekövetkezett pályaelhagyásos baleset oka ismereteink szerint gyorshajtás és ütközés volt. Emiatt kerülhetett a baleset egyik részese az útpályák szétválásának kezdőpontjába, ahol az acélszalag-korlát végelemének ("pontyfarok") az útügyi műszaki előírásoknak megfelelő kialakítása ellenére a korlát behatolt a kocsiszekrénybe.

A balesetet követően 2011. február 14-én a korlátot változatlan formában az eredeti, a vonatkozó útügyi műszaki előírásnak megfelelő kialakítással ideiglenes jelleggel helyreállítottuk. A végleges megoldást jelentő, az útügyi műszaki előírásnak szintén megfelelő "szalagkorlát talajba történő kifuttatását" 2011. február 15-én a korlátelem legyártása után végezte el az FKF Zrt. Közúti Gyorskarbantartó Igazgatósága, annak érdekében, hogy meggátoljuk a hasonló baleseti sérüléseket.



Fotó: Ajpek Orsolya [origo]
Kedd reggel kijavították a hétfői munkát, lesüllyesztették a szalagkorlátok végeit

Több tízezer kilométeren lehetnek elavult korlátok

Két korábbi cikkünkben már részletesebben is foglalkoztunk a Magyarországon található szalagkorlátokkal, amelyek célja elvileg a járművek úton tartása, ám néhány esetben pont ezek okoznak súlyos balesetet. Jelenleg több tízezer kilométeren a szabványnak nem megfelelő korlát jelenti a védelmet, ám ezek cseréje még szakemberek szerint is elképzelhetetlen. "Ha önnek van egy húszéves autója, az értelemszerűen nem felel meg a legújabb környezetvédelmi normáknak, ám ettől függetlenül közlekedhet vele, hiszen nem várja el senki, hogy lecserélje" - mondta megkeresésünkre Kolozsi Gyula szakértő, aki szerint hasonló a helyzet a szalagkorlátokkal is. "Amikor az utak mellett található korlátokat felszerelték, még megfeleltek az akkori szabványoknak, ám időközben fejlődött a technika, változott a közlekedés és a szabályozás, így lehet az, hogy az utak melletti korlátok egy része nem felel meg a mai feltételeknek" - tájékoztatott Kolozsi, aki szerint még nálunk gazdagabb országokban sem cserélik le az elavult korlátokat, mivel ez irreális költségeket jelentene, ehelyett az új építésűeknél és a sérült korlátok helyreállításánál a legkorszerűbb technikát használják.