Nappal is a lámpát keresik a rendőrök a bicikliken

fokozott kerékpáros ellenőrzés, igazoltatás, baleset-megelőzés, ORFK, BRFK, rendőrség
Vágólapra másolva!
Hiányzó lámpák és csengők, valamint riadt tekintetű bringások jellemzik a rendőrség új akcióját. Mivel az autósbalesetekkel ellentétben a kerékpárosgázolások száma növekszik, az egyenruhások három héten át kiemelten ellenőrzik a bicikliseket.
Vágólapra másolva!

Fotó: Mudra László [origo]
A Magyar Kerékpárosklub szerint négy év alatt megduplázódott a budapesti biciklisek száma

"Jó napot kívánok! Tudja, hogy mik a kötelező tartozékai a kerékpárnak?" - ezzel a kérdéssel állítják meg ezrével a bringásokat a rendőrök április 4-étől 26-áig az egész országban. A "fokozott közúti ellenőrzőakció" célja a baleset-megelőzés, oka pedig az, hogy egyre több biciklivel szenvednek balesetet az emberek.

Tavaly 16 ezer sérüléses baleset történt az utakon, ebből 3500 alkalommal volt érintett kerékpáros, az esetek felében ők maguk okozták a bajt. Miközben az összes közlekedési baleset száma évek óta csökken, a biciklisekkel kapcsolatosak száma nő. 2010-ben 92 bringás halt meg az utakon, idén az első két hónapban már 19, ami időarányosan különösen rossz eredmény, hiszen a szezon még csak most kezdődött.

"Lámpa meg prizma", "csengő", "láthatósági mellény" - csak részben tudtak pontosan válaszolni a megállított biciklisek a fiatal őrmester kérdésére. Ennek megfelelően a kerékpárjaik sem feleltek meg a szabályoknak, leginkább az első lámpák, a csengők és a prizmák hiányoztak a küllőkről. A kétórás ellenőrzés alatt átnézett bringák közül mindössze egyetlen volt hibátlan. "Ezt valószínűleg így vették" - jegyezte meg az egyik rendőr.

Nappal lámpa

Mi mindennek kell ott lenni minden egyes biciklin? Első (fehér)-hátsó (piros) lámpa, fényvisszaverő prizma az első keréken, és a bicaj hátulján, jól működő kormány, valamint első és hátsó fék, plusz csengő - ennyi. A láthatósági mellény jó, ha van, de csak településen kívül kötelező, míg a sisak életet menthet, de az sem kötelező, csak 45 km/óra felett. Ami viszont biztos, attól függetlenül kellenek a kötelező kellékek, hogy egy parkban vagy közúton teker valaki.

Nézze meg a rendőri ellenőrzésről készített videónkat!


Néhányan meg is lepődtek a Városligetben, amikor leintették őket a rendőrök. Az viszont már riadtságot okozott, amikor a személyes adataikat adóvevővel beolvasták a központba, azt követően, hogy kiderült: hiányzik ez is a bringáról, meg az is. Az intézkedés végén lett világos számukra, hogy csak az esetleges körözést ellenőrizték az egyenruhások. Senkit nem büntettek meg, megúszta mindenki szóbeli figyelmeztetéssel.

Meglepő tapasztalatokkal gyarapodtak a rendőrök is, amikor kiderült, hogy sokaknál igazából van első lámpa, csak a táskában. "Azt elő kéne venni!" "Nappal?" "Igen, nappal is kötelező." "Biztos?" "Igen, legyen szíves felszerelni." - Serény György nyugdíjas évtizedek óta közlekedik bringával, mégis tágra nyílt szemmel hitetlenkedett. Vele ellentétben a többség nem a napszak miatt tartotta a táskában a lámpát, hanem a lopástól tartva.

Udvarias autósok

Mitől lehetne biztonságosabb a kerékpáros közlekedés? - kérdeztük a megállítottaktól. Serény György szerint életszerűbb szabályok kellenek. Szerinte ilyen lenne, hogy ne kelljen a zebrán leszállnia a kerékpárjáról, ezt nagyon nem szereti.

Azt a tavaly januári döntést viszont dicsérte, hogy egyes egyirányú utcákba forgalommal szemben is betekerhet. Amikor megemlítettük, hogy alig van ilyen, közölte, hogy ő időnként behajt oda is, ahol nincs kijelölve. "Kihasználom a bringám fürgeségét. Ha lehet, nem akarok több háztömbnyit kerülni, a macskakövet pedig kimondottan utálom, ezért kerülöm" - fogalmazott.

Fotó: Mudra László [origo]
Sok bringás nem rajong az Andrássy úton kialakított kerékpársávért, mert gyakran - szabálytalanul - ott parkolnak az autósok, vagy figyelmetlenül rájuk nyitják az ajtót

Szász Viktor, az egyetlen szabályos bringa gazdája a legfontosabbnak az útviszonyokhoz igazított kerékpárutak kijelölését nevezte. Etalonként az Alkotmány utcát említette, ahol az úttesten, az autóktól szaggatott vonallal elválasztva lehet tekerni. Hangai Mirkó szerint pedig jobban kellene figyelni az autósoknak, akik nem mindig veszik őt észre.

Ezt leszámítva tulajdonképpen egyikük sem kritizálta az autósokat, többen udvariasnak nevezték őket, megemlítve, hogy sokat fejlődött ebben a közlekedés az elmúlt években. A kerékpárosokkal szemben már kritikusabb volt a megkérdezettek egy része. Egyikük például "olykor pofátlannak" nevezte a saját közlekedését, azt, "ahogyan bevág" az autósok elé.

Részeg bringások

A rendőrségi adatok szerint a legtöbb kerékpárosbalesetet nem a lámpák hiánya, de még csak nem is a figyelmetlen autósok okozzák, hanem a részegen kerékpározók. Az ittasan balesetet szenvedett kerékpározók aránya 26,7 százalék volt tavaly, és az igazán nagy baj az, hogy ez a szám emelkedik. 2009-ben 20,5, míg 2006-ban 16,7 százalékon állt ez az arány.

Fotó: Mudra László [origo]
Kizárólag szóbeli figyelmeztetéseket osztottak a rendőrök

Az általunk kísért járőrpáros az ellenőrzés első két napján nem akadt ittas bringásokra. Ők már nem úszták volna meg figyelmeztetéssel, ez a vétség szabálysértés, amely feljelentést, majd akár több tízezres pénzbírságot von maga után.