Zsebrakéta - Skoda Fabia RS-teszt

2011.04.13. 13:05

180 lóerő egy Skoda Fabia méretű autóban nagy dolgokra képes, pláne egy villámgyors, duplakuplungos váltóval, így a forgalom legtöbb résztvevőjének esélye sincs, hogy felvegye velünk a tempót. Ennek ellenére a Fabia RS nem jelent veszélyt a kategória legkeményebb hot hatch-ei számára.

Fotó: Mudra László [origo]
A kőkemény futómű nem igazán tolerálta a magyarországi útviszonyokat

Mi ez?
A Volkswagen-konszern egyik megoldása olyan kis hot hatch-re vágyóknak, akik kénytelenek kompromisszumot kötni a nagy teljesítmény és az elérhető ár között, esetleg van családjuk, vagy tervezik, hogy hamarosan lesz és nem kényesek az emblémára. Az autó orrába a VW-csoport legerősebb 1.4 TSI motorja, a turbós, kompresszoros, 180 lóerős változat került, amelynek erejét az új hétfokozatú duplakuplungos DSG-váltó osztja be, kézi váltó nem is rendelhető ehhez a kivitelhez. A Fabia RS gyakorlatilag egy készen kapott tuningautó, kényelmes és nem túlképzett sofőröknek, akik szeretik, ha a kocsijuknak van hangja és állva hagyja a sort a lámpánál, de igazán komoly sportolásra alkalmatlan.

Fotó: Mudra László [origo]
A turbónak és a kompresszornak köszönhetően 180 lóerőt csavartak ki az 1,4 literes motorból

Szüksége van rá a világnak?
Amit az utóbbi időben Skoda-jelvénnyel dobnak piacra, nagy valószínűséggel megtalálja a vásárlóit. A Fabia RS a cégcsoport és a piac egyetlen sportos kisautója, amelyik ötajtós és kombi kivitelben is kapható, így legjobb tulajdonságának, a praktikumnak sem fordít hátat. Gyakorlatilag nincs ellenfele és a koncepcióban is van fantázia. Mindazt, amit a mesebeli sportos apukák elvárnak már az 1.2 TSI-motorral szerelt, jóval olcsóbban elérhető kivitel is tudja, a betonkemény rugózás és a digitális teljesítményleadás híveinek azonban érdemes az árlista aljára görgetniük.

Fotó: Mudra László [origo]
Szokatlan megoldás egy sportváltozatnál: a kipufogó végét elrejtették

Mi benne az újdonság?
Az első, kizárólag 130 lóerős 1.9 PD TDI dízellel elérhető Fabia RS-generáció után a sportmodell megkapta, amit érdemel, egy benzint szürcsölő motort, amely már túlságosan is erős ehhez a karosszériához, de legalább nem kerregés, hanem karcos hang szól az áldiffúzor alá rejtett dupla kipufogóból. Száraz tengelykapcsolós, hétfokozatú DSG-váltó is ebben a generációban dolgozik helyettünk először, ezt a kivitelt a gyengébb, kevésbé nyomatékos motorok kapják. Viccesen hangzik, de a Fabia RS ilyen, van még bőven konszernen belül nagyobb erőgép.

Fotó: Mudra László [origo]
Ezzel a színvilággal letagadhatatlanul minis lett a Fabia

Hogy néz ki?
Úgy, mint egy Mini Cooper S, csak Skoda-emblémákkal. Ez többek között a fekete A-oszlopnak, a jellegzetes szögben álló szélvédőnek, az élénk kék fényezésnek, valamint a hozzá passzoló fehér tetőnek és felninek köszönhető. Egyetlen mentsége az ötajtós karosszéria lenne, ha nem jelent volna meg ilyesmi a BMW kisautójánál is. Nagyobb baj, hogy a keskeny és magas karosszéria a legkevésbé sem sportos, hiába az egyedi első lökhárító, ebben az összeállításban inkább csak vidám, mintsem tiszteletet parancsolóan sportos a Fabia.

Fotó: Mudra László [origo]
Még a legkisebb úthibát is megérezni az utastérben

Milyen vele menni?
A szolid külsejű kisautótól teljesen szokatlan az élmény, hogy lineárisan gyorsul, ha a gázra lépünk, billenés nélkül befordul, ha eltekerjük a kormányt. Az alapmodell után egy álom, az 1.2 TSI tesztautó után egy rémálom. A csúcsmodellt házon belül lepipálja a kétmillió forinttal olcsóbb polgári változat. Az RS bőséges teljesítményét néhány másodperc gondolkodás után, robbanásszerűen adja le a duplakuplungos váltón keresztül, ami megnehezíti a parkolást, a keményített és ültetett futóműve a peres gumikkal együtt kirázza belőlünk a lelket, így hiába a gyorsítások öröme, a rovatban mindenki egy kínos "de" beszúrásával folytatta a mosollyal kezdődő élménybeszámolót.

Fotó: Mudra László [origo]
Ez nem az az utastér, amiől gyorsabban kezd el verni az ember szíve

Milyen vele az élet?
A Skoda célja az volt, hogy ne kényszerüljön kompromisszumokra a sofőr, ami nagyjából sikerült, így a mindennapi együttélésben ez a Fabia sem különbözik a többitől. Fantáziátlan utasterén az RS-logók sem segítenek, de elsősorban kissé ideges viselkedése miatt mondanék le róla, hogy mindennap ezzel vessem bele magam a városi forgatagba, ünnepnapokra tartogatott élményautónak pedig kevés és túlságosan steril.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Seat Ibiza Bocanegra-teszt

Ugyanaz a technika,
más márkának csomagolva

Audi A1-menetpróba



Jó kocsi?
Műszakilag minden a helyén van benne, összeszerelési minőségén sem lehet fogást találni, egy csipetnyi szenvedély mégis hiányzik belőle, és jobban elnyerte volna a tetszésünket, ha intenzívebb birtoklási vágyat keltett volna bennünk.

Fotó: Mudra László [origo]
Inkább vidám, mintsem tiszteletet parancsolóan sportos az RS-kivitel külseje

Megéri?
5,6 millió forint nem kevés pénz, de ezért a praktikus karosszériába csomagolt hajtásláncért nem számít túlzott összegnek. Felszereltsége szinte minden elérhető extrát tartalmaz, így végül egy sportosságában is gazdaságos autót kapunk. A szív helyett talán túlságosan is az észre hat, de ezzel hű marad saját stílusához, akkor már inkább egy Seat Ibiza Bocanegra, ami műszakilag ugyanazt tudja, mint a Fabia, csak sokkal jobban néz ki.

Műszaki adatok - Fabia RS
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1390 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 132 kW (180 LE)/6200. Nyomaték: 250 Nm/2000-4500. Sebességváltó: hétfokozatú automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/hűtött tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4029/1642/1492 mm. Tengelytáv: 2454 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1423/1415 mm. Tömeg: 1243 kg. Terhelhetőség: 475 kg. Csomagtartó térfogata: 300 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,3 mp. Végsebesség: 224 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,2 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 148 g/km.