Harap, de nem eszik - Peugeot 508 1.6 THP-teszt

Vágólapra másolva!
Nagy autó kis fogyasztással, amely nem dízel, de még csak nem is hibrid? A terebélyes 508-as Peugeot és az 1,6-os benzines turbómotorja 3,5 literes fogyasztásra is képes volt.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sokkal gyorsabban elkopik majd a forma újdonsága, mint például az Insignia esetében
(Kattintson a fotóra még több képért!)

Mi ez?

Egy francia gyártó újabb próbálkozása, hogy németes autót csináljon a valódi németek megszorongatására. Sőt, hódítana: eddig inkább csak németben gondolkodó magánszemélyeket, pláne flottás vásárlókat venne el a frissített Passattól, Mondeótól és az új sztár Insigniától.

Ha a Peugeot oldaláról nézzük, akkor az új 508-as a középkategóriás 407-es, és az ötméteres limuzinok között felemás sikerekkel próbálkozó 607-es utódja azok együttes leváltásával. Első ránézésre 4,79 méteres hosszával is oda pozícionálja magát, hiszen tízzel több és hússzal kevesebb elődeinél. Ám mivel szinte minden szegmensben, szinte minden személyautó kövérebb az elődjénél, az 508-as pont akkora, mint amelyekkel birokra kel. A Passat 4,76, a Mondeo 4,77, az Insignia pedig 4,83 méter hosszú.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Hossza a 407-és és a 607-es között van félúton

Külső

Furcsa kanyarokkal tarkított utat jártak be stílusukat nézve az 508-as elődei. Az 1987-ben az Év autójának is megválasztott 405-ös harmonikussága, a 406-os elsőre vagánynak ható, majd idővel unalomba fulladó formája és a 407-es megszokhatatlan aránytalansága után az 508-as tervezői próbálták kerülni a szélsőséges formai elemeket. Különösen oldalról hat unalmasnak az a külső, amit a dizájnerek időtállónak szántak.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Egyedül a hátsó lámpa kér némi figyelmet

Az 508-as új hűtőmaszkja sem túl izgalmas, egyetlen különlegessége az orrnak, hogy ide is felírta a gyártó a saját nevét. Némileg elüt az íves karosszéria többi részétől a szögletes fara, amelynek lámpájában a függőleges LED-sorokkal könnyen szellemeskedhetnek a márka piárosai: "olyanok, mintha oroszlán karmolt volna beléjük". Szintén az eleganciát erősítenék a hátsó rendszám alatti - amúgy alig látható - krómcsíkkal, ami ugyanúgy túlzásként hat, mint a tizenöt centis Peugeot-felirat az orron.

Belső

Sokkal kellemesebb érzés a sofőrülésből körbetekinteni. Megfogdosni az anyagokat, kapcsolgatni, tekergetni a kapcsolókat. Egységes, nem eltúlzott, viszont szép formák mindenfelé. Nagyon biztatók a jövőre nézve az illesztések, mondanám, de sajnos menet közben már a párezer kilométeres tesztautóban is valami bosszantó hang jött az anyósülés jobb oldalától. Onnan, ahol minden idők egyik legszélesebb (olyan 20 centis) B oszlopa garantálja boruláskor az autó oldalának merevségét.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kellemes minőségű anyagok és a külsőnél időtállóbb formák találhatók a műszerfalon

Akárki nézett rá a kellemesen világos színű műszerfalborításra, dicsérte. Kár, hogy 1-2 év múlva már óhatatlanul és letakaríthatatlanul koszos lesz. A vajszínű padlószőnyeg már most az - vajon hogy néz majd ki ez az autó tízévesen? De legalább van hely szétnézni, elöl és hátul is bőséges a helykínálat, ám az üléseknek nincs sok oldaltartásuk. Van viszont lábtér, ha nem is akkora, mint a Skoda Superbben, vagy a Saab 9-5-ösben, de nagyobb a közvetlen német konkurenseknél. Az 515 literes csomagtartó elegendő és jól pakolható, ám csak úgy lehet lecsukni rendesen a fedelét, ha a koszos fényezéséhez hozzáérünk. Kinyitni az 508-as szám - amely rendszerint szintén koszos - benyomásával tudjuk. Eredeti ötlet volt egykor, de nem praktikus.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Szépen burkolták a nem kimagaslóan nagy, 515 literes csomagteret

Műszaki tartalom, vezetési élmény

Hiába legyintenek a nagymotor-mániások, az elmúlt évek egyik legszimpatikusabb törekvése az autóiparban a downsizing. Vagyis egyre kisebb hengerűrtartalmú motorral felváltani a régebbi nagyobbat, amelynél könnyebb, kisebb károsanyag-kibocsátású, ámde egy feltöltővel megerősítve azonos vagy még nagyobb teljesítményű az új blokk. A PSA konszern a BMW-vel közösen fejlesztette ki azt az 1,6-os benzines tubómotort, amellyel találkoztunk már a Minitől a Citroenig számos autóban és amelyet körbe lehet táncolni az 508-as motorterében, akkora hely maradt körülötte. A turbóval lélegeztetett motor 156 lóerős, nyomatéka 240 Nm, amihez képest a méretes jármű súlya mindössze 1,4 tonna, ami átlagosan 25 kilóval kevesebb, mint a 407-é volt.

Ez szerencsére nem sok, így a könnyű motornak és a 407-esnél keményebbre hangolt futóműnek köszönhetően húzós, hosszú kanyarokban kevésbé tolja az orrát, mint a kisebb elődje. Minden helyzetben jól húz a remek motor, lendületesen lehet vele közlekedni, egyáltalán nem érződik kevésnek az ereje az autó méreteihez képest. A legszebb az egészben, hogy - a spórolós áttételezésű, kényelmes, egyben precíz váltónak is köszönhetően - a nagyautó-kismotor párosítás ezúttal olykor kimondottan meglepő fogyasztással járt.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Legalább 60-70 centiméterrel a hűtőrács mögött, de még az első tengely előtt van a blokk

Vidéken például, tartós 85 km/órás tempóval sikerült több tíz kilométeren át 3,4-3,6 liter közötti átlagot produkálni, ami lenyűgöző adat egy ekkora benzines kocsitól. A városi dugóban araszolgatás közben felment ugyan 8-9 literig is (nagyon hiányzott a start-stop, az csak az 1,6-os dízelhez van egyelőre), de összességében hat liter körüli átlaggal simán el lehet vele járni, ha valaki takarékosan próbál vezetni.

Ár, összegzés

Nem csak a kutaknál, már a vásárláskor is spórolhat valamennyit az, aki végül az 1,6 literes turbómotorral szerelt 508 mellett dönt. Ezzel a motorral 6,89 millióról indul a kocsi alapára, amely határozottan alatta van a német konkurenseknek: a Ford Mondeo 1,6 SCTi EcoBoost Trend (160 LE) 7,3 millióról, az Opel Insignia 1,6 LET Edition (179 LE) 7,43 millióról, a legdrágább Passat 1,8 TSI Comfortline (160 LE) pedig 8,08 millióról indul, ráadásul mind közül az 508-as a legfrissebb.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Mindez a felső-középkategória egyik legolcsóbb autójában

Persze sok mindennel feljebb lehet tornázni az árat, mások mellett állítható szögű head-up display, hátul is oldalanként szabályozható klíma vagy éppen automatikusan fel-le kapcsolódó fényszóró is rendelhető az 508-ashoz, viszont vezetéstámogató asszisztensek (holttérfigyelő, vészfékező rendszer, radaros tempomat, sávelhagyásgátló) felárért sincsenek. De ha valakit nem izgatnak ezek, az az alapváltozattal is boldog lehet, amennyiben az 508-as is olyan megbízható lesz, mint a konkurensei. Vagyis ha nem keserítik majd a tulajdonos életét elektronikus problémák, így örülhet annak, amire a kocsi képes. Mindez nem kevés, hiszen a minden körülmények között rugalmas tempóra képes, ámde szerény étvágyú tesztautó ezzel a motorral a downsizing egyik leginkább eltalált példája.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1598 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 115 kW (156 LE)/6000. Nyomaték: 240 Nm/4000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4792/1920/1456 mm. Tengelytáv: 2817 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1576/1548 mm. Tömeg: 1400 kg. Terhelhetőség: 595 kg. Csomagtartó térfogata: 515 l. Üzemanyagtartály térfogata: 72 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 8,6 mp. Végsebesség: 222 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 7,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 149 g/km.