Milliókért vadásznak majd a kamu külföldi rendszámokra

külföldi rendszám, szlovák rendszám
Vágólapra másolva!
Ellenőrzésekre és többmilliós bírságra számíthatnak a külföldi rendszámmal trükközők. A büntetés a be nem fizetett regisztrációs adó és az áfa duplája lehet, ami drágább kocsiknál akár a tízmillió forintot is elérheti. Az [origo]-nak nyilatkozók szerint nem csak a csalókkal, de a szerintük túl magas adóval is baj van.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI/Varga György
A jogalkotó tízezernél is több külföldi rendszámos autós megtérésében bízik

"Koncentrált ellenőrzést" követő igen súlyos pénzbírsággal nézhetnek szembe a nyártól azok, akik autójukon külföldi rendszámmal kerülik ki a regisztrációs adó és az áfa befizetését. A kiskapukat egy hamarosan benyújtandó törvénnyel csukná be az országgyűlés gazdasági bizottsága, amely hétfőn egyeztetett a jogszabályért lobbizó autós érdekképviseletekkel.

Bizonyíték hiányában büntetnek

Az [origo]-nak az egyeztetések egyik résztvevője azt mondta, a jogszabály egyszerű módszerrel csapna le a trükközőkre. A külföldi címre bejelentett autó sofőrjének egyszerűen be kell majd bizonyítania, hogy életvitelszerűen abban az országban él, ahová papíron be van jelentve, vagy azt kell majd bizonyítania, hogy "túlnyomórészt" az adott országban működik a cége (ha külföldi vállalkozás nevén fut a jármű).

Minderre 30 napja lesz a sofőrnek, a törvény megalkotói azonban idén még az év végéig haladékot adnak az ügyeskedőknek a hazai forgalomba helyezésre. Aki nem tudja bizonyítani az idegen azonosító jogszerű használatát, annak a befizetetlen regisztrációs adó és a szintén befizetetlen áfa dupláját kellene megfizetnie. Ez a büntetés egy luxusautónál elérheti akár a tízmillió forintot is.

Nem bonyolítanák túl a szabályszegők nyakon csípését sem. A törvény várható tavaszi elfogadása után radikális ellenőrzésbe kezdenének az utak mentén a rendőrök és a vámosok, magyarán sorra megállítják majd a külföldi rendszámos kocsikat. A magyar állampolgárságú sofőr adatait ezt követően beküldik a Nemzeti Adó- és Vámhivatalba, és oda kell a megdönthetetlen bizonyítékokat is benyújtani - állította az egyeztetés részleteit ismerő forrás.

Pénzbeli és morális hozadék

"Pofátlannak és felháborítónak tartjuk, hogy a hárommillió autósból olyan tizen-valahányezer felsőbbrendűnek tartja magát. Ők az adóbevételek befizetésének kijátszása mellett ingyen parkolnak a fizető övezetekben, és még gyorshajtás után sem lehet behajtani rajtuk a bírságot" - fogalmazott az [origo]-nak a hétfői egyeztetésen részt vevő Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. (Rogán Antal gazdasági bizottsági elnök a betegsége miatt nem tudott nyilatkozni a tervezetről, más fideszes politikusok pedig mind hozzá irányítottak.)

Forrás: [origo]
Német rendszámos Porsche a Nyugatinál magyar mozgáskorlátozott-igazolvánnyal. A parkolási bírságot sem lehet rajtuk behajtani

Erdélyi számításai szerint közel évi háromezer - jellemzően prémium kategóriás - itthon vásárolt autóval is kikerülhették a járművenként akár 5-6 millió forintos adóbefizetést tulajdonosaik. Ez egy évben 10-15 milliárd forintos adóbevétel-kiesést okozhatott a költségvetésnek az elmúlt esztendőkben.

Az elnök szerint az itthon futó 25-30 ezer külföldi rendszámos autónak nagyjából a felére lehetne magyar azonosítót kényszeríteni az új törvénnyel. "Ezzel jelentős bevételhez jutna a költségvetés, valamennyivel több autót adnának el a kereskedők, de a legfontosabb a morális hozadék lenne az ország számára" - fogalmazott Erdélyi.

A magyar forgalomba helyezés költségei néhány példán keresztül

Amint az alábbi számok mutatják, már az alacsonyabb kategóriás járműveken is jelentős megtakarítást lehet elérni, ha a magyar forgalmi helyett a külföldit választja valaki. A számsor aláján található "megspórolható" összegből lehet a külföldi céget vagy lakcímet intéztetni, ennek költségei után alakul ki a végleges haszon. Egy német cégbejegyzésért mindössze - a néhány száz eurós helyi hivatali költségek mellett - négy-ötszáz eurós ügyintézési díjat számítanak fel a magyar vállalkozások - ez áll szemben a többmilliós magyar adóbefizetéssel.

Suzuki Splash 1.0 Skoda Octavia 1.4 TSI

Forrás: Suzuki Forrás: Skoda

Listaár: 2 574 000 Ft Listaár: 4 817 250 Ft
Regisztrációs adó: 250 000 Ft Regisztrációs adó: 361 000 Ft
Eredetvizsga: 20 000 Ft Eredetvizsga: 20 000 Ft
Forgalmi engedély: 6000 Ft Forgalmi engedély: 6000 Ft
Törzskönyv: 6000 Ft Törzskönyv: 6000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 17 928 Ft Vagyonszerzési illeték: 25 020 Ft
Érvényesítő címke: 450 Ft Érvényesítő címke: 450 Ft
Rendszámtábla: 6500 Ft Rendszámtábla: 6500 Ft
Összesen: 2 630 878 Ft Összesen: 4 881 220 Ft
Megspórolható (regadó és áfa): 893 500 Ft Megspórolható (regadó és áfa): 1 565 312 Ft

Volkswagen Passat 2.0 TDI BMW X5 40d

Forrás: Volkswagen Forrás: BMW

Listaár: 8 025 500 Ft Listaár: 17 899 000 Ft
Regisztrációs adó: 743 000 Ft Regisztrációs adó: 1 466 000 Ft
Eredetvizsga: 20 000 Ft Eredetvizsga: 20 000 Ft
Forgalmi engedély: 6000 Ft Forgalmi engedély: 6000 Ft
Törzskönyv: 6000 Ft Törzskönyv: 6000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 47 232 Ft Vagyonszerzési illeték: 71 832 Ft
Érvényesítő címke: 450 Ft Érvényesítő címke: 450 Ft
Rendszámtábla: 6500 Ft Rendszámtábla: 6500 Ft
Összesen: 8 111 682 Ft Összesen: 18 009 782 Ft
Megspórolható (regadó és áfa): 2 749 375 Ft Megspórolható (regadó és áfa): 5 940 750 Ft



Félelemből visszaléphetnek

Egy szlovák cégek intézésével foglalkozó vállalkozás névtelenséget kérő vezetője azt mondta a tervezetről az [origo]-nak, hogy az több sebből vérzik. "Attól, hogy nem végez érdemi tevékenységet egy szlovák cég, még birtokolhat autót, ráadásul csak a szlovák hatóságok ellenőrizhetik a cég jogszerű működését" - mondta.

Szerinte "az sem túl barátságos, ha a magyar hatóságok zaklatják majd az összes szlovák rendszámos autót, köztük a szlovák állampolgárokat is. Ha ez így lesz, hasonló bánásmódra számíthatnak a magyarok Szlovákiában". Kérdésünkre, hogy mennyien térhetnek át mégis a magyar rendszámra a törvény elfogadása után, azt mondta, hogy "egyesek félelemből kiválthatják, mert senki nem szeret kihallgatásra járni az adóhivatalba".

A tökéletes megoldás a cégvezető szerint a regisztrációs adó drasztikus csökkentése lenne, mert nálunk - ellentétben Szlovákiával - "még a levegővételért is fizetni kell". Hozzá hasonlóan az MGE is ezt az irányt látja követendőnek az ellenőrzés mellett. Erdélyiék azt javasolták, hogy az új autóknál most érvényes 3,2 millió forintos plafont 1,5 millióra kellene levinni. A gazdasági bizottságtól származó információk szerint erről egy másik törvényben, ősszel lehetne szavazás a parlamentben. "Túl sok a másfél millió. Ennél az összegnél még ugyanúgy megy majd a játék, mint most" - reagált a javaslatra a szlovák cégeket intéző férfi, aki legfeljebb 500 ezer forintnál húzná meg a határt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Nagy értékű szlovák rendszámos autó Budapesten

Több év késlekedés

Hosszú idő után próbál a pénze után rohanni az állam, a törvénykerülés ugyanis még az uniós csatlakozás után bevezetett regisztrációs adó kijátszása miatt alakult ki 2004-től. Minél nagyobb értékű új vagy használt autót vett valaki - itthon vagy külföldön -, annál nagyobb összeget tudott megspórolni azzal, ha külföldön helyezte forgalomba a járművét.

Külön iparág alakult ki az elmúlt években arra, hogy a trükközők számára jellemzően szlovák és német cégeket biztosítsanak, vagy a sofőrnek egy kamu külföldi lakcímet. Az adott ország állampolgárain kívül a céges telephellyel vagy ideiglenes lakcímmel és tartózkodási engedéllyel rendelkezők természetesen jogszerűen használhatnak külföldi rendszámú autót Magyarországon vagy bárhol az unióban, de csak úgy, ha életvitelszerűen (vagyis egy évben 183 napnál többet) abban a külföldi országban tartózkodnak. Ez az, amit a schengeni határok miatt lehetetlen ellenőrizni.