A főnök autója - Ford Mondeo-teszt

2011.06.01. 12:51

Túl a modellfrissítésen a Mondeo jobb autó lett, mint valaha. A Ford 240 lóerős csúcsmodellje nem csak sokkal jobban néz ki, mint egy hétköznapi változat, de vezetni is élvezetesebb.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Élvezet vele a kanyarodás, a futómű és a kormány is a kategória egyik legsportosabbja

Mi ez, és mi az új benne?
 
A kölni Ford legnagyobb, cégautónak való modellje. Több száz szaladgál már belőle, mégis megnézik az utcán, a tesztelt csúcsváltozat áráért akár BMW-t vagy Mercedest is kaphatunk. Hivatalosan középkategóriás, valójában a tizenhárom éve kihalt nagy limuzin, a meg nem értett Scorpio helyett is tartja a frontot. Ez meg is látszik rajta, 4,7 méteres hosszával jócskán feszegeti a határokat, de belső méreteivel is a Skoda Superbhez áll közel. Idén ünnepli negyedik születésnapját, tavaly kívül-belül hozzányúltak, új motorokat és prémium kategóriás extrákat is kapott. Ár/érték aránya versenyképes, de a tapintható különbség miatt a drágább ellenfelekkel szemben nem sok esélye lehet.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Nagy kerék és dupla kipufogó mutatja, nem hétköznapi Mondeót látunk

Hogy néz ki?
 
Ezt a kérdést sokan tették fel méltatlankodva a negyedik generáció bemutatásakor, én sokáig nem tudtam eldönteni, hogy a Ford a modern formatervezés csapdájába esett, és a globális modellpaletta igénye kényszerítette ki ezt a testes, sótlan formát, vagy egyszerűen rondára sikerült a Mondeo. A kinetic design becenevű formanyelv nem nevezhető osztatlan sikernek, erre a korszakra a túljátszott ívek és a giccses részletek miatt fogunk emlékezni. A frissítés egyik nagy feladata volt, hogy szalonképesebbé tegyék a formát, ami csodák-csodájára bejött. A LED-ekkel megtoldott új lámpák és lökhárítók nem oldják meg a magas far és a hatalmas oldalsó fémfelület problémáját, de vagányabbá teszik az autót, és ez az, amire szükség van.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az öthengeres helyét vette át a kétliteres turbós benzines, a tesztautóban 240 lóerővel

Műszaki tartalom
 
A Ford is rákapott a turbóra, új motorcsaládját egyenesen EcoBoostnak hívja, ami akár azt is jelenthetné, hogy megmenekültek a benzinmotorok a kihalástól, de sajnos ez a csúcsmodell is egy nagy lóerőgyár, úgyhogy megint csak félig sikerült a terv. Nagyon megy, de ennek meg is van az ára, nincsenek csodák. Tíz liter száz kilométer száguldásért ma már elítélendő, mégis érdemes belegondolni: üresen több mint másfél tonnás autó, a Volkswagen mögött lemaradó hatfokozatú duplakuplungos automatával és egy hét, amikor igyekeztünk kihasználni az 1750-es fordulattól 4500-ig folyamatosan toló nyomatékot. Ha beleszámoljuk a biztonságérzetet is, amit a bármikor elérhető intenzív gyorsulás jelent, máris nem olyan rossz ez az érték.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A nagy motor és a sportfutómű eltereli a figyelmet a karosszéria méreteiről

Milyen vezetni?
 
Jobb, mint régen, eddig nem igazán tetszett a Mondeo stílusa, egy ekkora testű autóval nem esett jól a sportolás, pedig a Ford mostanában erre koncentrál. A Titanium felszereltséghez sportfutómű jár, érezhetően feszesebb vele az autó. Kormányzása a bevált elektrohidraulikus szerkezettel elég közvetlen és élénk, éppen annyira nehéz, hogy növelje az élményt, de ne vegye el a kedvünket a parkolástól. Ezzel a konfigurációvan már bátrabban autóztam, élveztem a gyors kanyarokat és kihsználtam Mondeóktól szokatlan teljesítményét. Még dugóban araszolni sem büntetés, nem akar minden gázadásnál leugrani a blokk a motortartó bakokról. Ez a kivitel csak Powershift váltóval kapható, ami illik is a stílusához, csak az a baj, hogy nem úgy tűnik, mintha két kuplung tartozna hozzá, egy hagyományos automata lendületével vált, de annál darabosabb, nem olyan intelligens, mint a Volkswagen DSG-je.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Utazóautónak ideális az erős és csendes csúcs Mondeo

Milyen benne utazni?
 
Kényelmes és megnyugtató. Elöl-hátul bárki elfér, ülései sportosan kemények, mégsem lócák, ha sikerül jól beállítani, nagyon különböző testalkatúak is elégedettek lehetnek vele. Sokat javítottak a hangszigetelésen, még a szélvédőre is jutott egy réteg az este és esőben csillogó, nyáron pokolba kívánt fűtőszálak mellé. Páncéltermekben érezhető nyugalomra és biztonságérzetre számíthat, aki magára csukja a vaskos ajtókat. Bár a vezető a főszereplő, ez nem jelenti azt, hogy a többiek rohanhatnak a fogorvoshoz kezükben a tömésükkel, de a 19 colos felni itthon tényleg túlzás.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Jobb minőségű anyagokat használtak és javítottak a hangszigetelésen

Fájó szívvel mondom, mert tényleg szép és igazság szerint sima burkolaton ezzel is becsületesen rugózik, de készüljünk fel, hogy az utak nagy részén rázni fog. A belső formák nem sokat változtak, az anyagokat most jobb érzékkel válogatták össze. Sokat finomodott a bazári hangulat, de a fehér szegélyű, fekete bőrüléseknél és a Ford betűtípussal a váltókar tetejére írt Powershift feliratnál láttunk már igényesebb megoldást. Amiért őszintén szerethető a Mondeo, az a praktikus, ötajtós felépítés. Lendületesebb egy kombinál, csomagtartója hatalmasra nyílik és 500 liternyi helyet rejt.

Megéri az árát?

Bár 6,8 millió forintért is vehetünk Mondeót, a tesztelt csúcsmodell konfigurálásakor már tízmilliónál tartunk, és az igazi csemegének számító vezetőtámogató biztonsági rendszerekért még sokszázezret kell fizetni. Ha önmagában nézzük, jobb autó lett a nagy Ford, a mérnökök legjobb tudását tükröző csúcsmodell pedig igazi főnöki autó, olyan puccos megvalósításban, amiért megérdemli, hogy vágyjanak rá. Saját súlycsoportjában az Opel Insignia 2.0 Turbo automata egymillióval, a Skoda Superb 2.0 TSI DSG-vel kétmillióval olcsóbb, de ennyiért már a prémium kategóriából is válogathatunk, ezért csak kevesen érzik majd jó ötletnek, hogy beruházzanak rá. Azért nem kell lemondani róla, a döntően cégek közül kikerülő vásárlók egy gyengébben felszerelt dízellel jól jönnek ki pénzügyileg.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A sportfutómű javítja az úttartást, de rossz úton érezhetően rontja a rugózási komfortot

Összegzés

A Mondeo nem más, mint egy magabiztos tömegmodell pályafutásának csúcsán. Átlagon felüli teljesítményével és felszereltségével a duplakipufogós nagyturbós ennél többet nyújt. Bekötött szemmel és különösebb előtanulmányok nélkül valószínűleg a legtöbben máshova pozícionálnák, ezen felbátorodva a Ford egyenesen prémiumkategóriás szintre árazta be az SCTi-t. Lehet, hogy nem lesz rá várólista, de a földön járó változat mindig is céges sláger lesz, máris több tucatnyi rohangál a modellfrissített kivitelből. A változások jót tettek neki, már nekem is szimpatikus és a formájáról sem a világautó kifejezés jut eszembe.

Műszaki adatok - Ford Mondeo 2.0 STCi EcoBoost

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1976 cm3. Furat/löket: 85,5/83,1 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 176 kW (240 LE)/6000. Nyomaték: 340 Nm/1750-4500. Sebességváltó: hatfokozatú duplakuplungos automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4784/1886/1500 mm. Tengelytáv: 2850 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1588/1605 mm. Tömeg: 1569 kg. Terhelhetőség: 631 kg. Csomagtartó térfogata: 524/1595 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,7 mp. Végsebesség: 246 km/óra. Átlagfogyasztás: 7,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 10,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 179 g/km.