Vaddal való ütközés elleni technológiát fejleszt a Volvo

Vágólapra másolva!
A svédek 2020-ra olyan Volvókat szeretnének, amelyben ülve senki se veszíthesse életét.
Vágólapra másolva!

A Volvo néhány éven belül olyan elektronikát szeretne az autóiba szerelni, amely segítségével elkerülhetőek lesznek a vaddal való súlyosabb ütközések. A rendszer az úton észlelt állatok esetén figyelmeztet és automatikusan fékez, így minimálisra csökkenti a sérülés veszélyt. Ez a projekt a Volvo 2020-as jövőképének része, miszerint egy új Volvóban ülve senki ne veszítse életét, vagy sérüljön meg súlyosan.

A rendszer két részből áll: egy radaregységből és egy infravörös kamerából, amely rögzíti a közlekedési helyzetet. Létfontosságú, hogy a rendszer a sötétben is működjön, mivel a legtöbb ütközés a vaddal alkonyatkor és hajnalban, illetve a sötét téli hónapokban történik. A kamera megfigyeli az előtte elterülő utat, és ha egy állat a megadott távolságon belül kerül, a rendszer hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Amennyiben a sofőr nem reagál a figyelmeztetésre, a rendszer automatikusan fékezni kezd.

A mérnökök számára nagy kihívást jelent, hogy megtanítsák a rendszert a különböző állatok felismerésére. A Volvo fejlesztőcsapata sok időt töltött egy szafariparkban, ahol az állatokról, illetve azok különböző viselkedési mintáikról digitálisan rögzített filmsorozatokat készítettek.

A megfigyelések során főleg az őz- és szarvasfélékre (jávorszarvas, rőtvad, dámvad) összpontosítottak. Egy út mentén takarmányt terítettek szét, hogy odavonzzák az állatokat. Lassan haladva az úton rengeteg információt rögzítettek, melyeket később az érzékelő rendszer értékeléséhez és fejlesztéséhez fognak felhasználni. Az első fázisban a rendszer olyan nagyméretű állatokra fog reagálni, amelyeknél ütközés esetén fennáll a sofőr vagy az utasok sérülésének veszélye.

A projekt még csak egy éve vette kezdetét, és továbbra is rengeteg munka van hátra. Többféle technológiát elemeznek jelenleg, a szoftver fejlesztés alatt áll. Amíg a rendszer "megtanulja" felismerni a különböző állatokat, a döntéshozó mechanizmus fejlesztése is folyik, amely meghatározza, hogyan és mikor lépjen működésbe a védelmi rendszer.

A Főútvonalak Biztonságáért Felelős Amerikai Biztosítási Intézet által összeállított statisztika alapján az 1993-tól 2007-ig terjedő időszakban 2.499 ember hunyt el állatok miatt bekövetkezett balesetben. A jelentésből az is kiderül, hogy a vad miatt bekövetkező balesetek száma novemberben majdnem 30 százalékkal nő.