"Én is előzök, más is" - túl szigorú a kamionosok szerint az előzési tilalom

kamionoknak tilos lesz előzniük kétsávos autópályán, M3 autópálya, előzés
Vágólapra másolva!
Főleg külföldi kamionosok sértik meg a januárban bevezetett előzési tilalmat, a bírságok kétharmadát ők kapják. Az [origo]-nak nyilatkozó fuvarozók szerint a gyakorlat azt mutatja, ésszerűtlen a nagyobb követési távolság és a teljes előzési tilalom, amit csak csúcsforgalom idején hagynának érvényben. A fejlesztési minisztérium egyelőre várja a tapasztalatokat, utána döntik el, hogy változtatnak-e a szabályokon.
Vágólapra másolva!

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Egy kamionos szerint változatlanul előznek, mert sietniük kell. A fotó a tiltás bevezetése után készült

Január óta tilos a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók számára az előzés 6 és 22 óra között, kivéve az autópályák kevés háromsávos részét. Öt hónap alatt 1568 kamionos kapott helyszíni bírságot a rendőröktől előzés, valamint a követési távolság be nem tartása miatt.

Az év elejétől a kamionok követési távolságát is megnövelte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) 70 méterre, de akkor azt mondták, hogy folyamatosan monitorozzák majd a forgalmat, és indokolt esetben elképzelhető a rendelkezés pontjainak a finomhangolása. Arra voltunk kíváncsiak fél évvel a sok fuvarozó szerint felháborító változtatás után, hogy mi a kamionosok és a minisztérium tapasztalata.

Nagyrészt a külföldieket büntetik

"Ha nem is túlzottan jó szívvel, de a kollégák döntő többsége betartja az új szabályokat. Persze mindig vannak kivételek" - közölte Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára, aki szerint a külföldi sofőrök többsége is megismerte már a szabályokat. Mást tapasztal az utakon Tarr Tibor, aki több évtizede kamionosként dolgozik. "Ha ellenőriznek a rendőrök, akkor rádión szólnak a kollégák, lassítunk, majd ha elhagytuk őket, akkor előzünk. Én is előzök, más is" - állította, majd arra a kérdésre, hogy miért vállalja névvel a szabálysértést, így felelt: "Ez a gyakorlat, mindenki látja, hogy így van."

Tarr szerint a külföldi kamionosokat még kevésbé köti a magyar szigorítás. "A románokat és a bolgárokat egyáltalán nem érdekli" - mondta az [origo]-nak. Ezt erősítik a rendőrség adatai is, amelyek szerint az év első öt hónapjában kiosztott 1568 helyszíni bírság kétharmadánál külföldi sofőröknek adtak csekket a rendőrök.

Júliustól fájhat a bírság a külföldieknek

Túl sok bevétele nem lehet Magyarországnak a bírságos csekkekből, amelyeket mintegy ezer külföldi kamionosnak osztott ki az év első felében. Amint azt megírtuk, éppen a külföldiek által be nem fizetett közlekedési bírságok miatt júliustól határozathozatal nélkül is akár 300 ezer forintra büntethetik a rendőrök a szabálytalankodó autósokat. Sőt, ha a megállított külföldi sofőrnek korábbról van valamilyen bírságadóssága, akkor a rendőrök visszatarthatják a kocsiját. Mivel a nyilvántartás csak júliustól él, egy augusztusi ellenőrzéskor a be nem fizetett májusi bírságért még nem, de egy júliusiért már visszatarthatják a sofőr járművét.


Csábít az előzésre

Abban viszont Karmos és Tarr is egyetért, hogy mindenképpen változtatni kell az előzési tilalmon, amellyel több problémájuk is van. Az egyik enyhítési javaslatuk szerint a különösen lassú, azaz 60-70 km/órás sebességgel közlekedő járműveket előzhessék meg a 80 km/órában maximált sebességű teherautók. A totális tiltás azért fájó probléma a teherfuvarozók számára, mert folyamatosan időhöz vannak kötve (raktárzárások, kompindulások stb.), és egy-egy lassabb jármű mögött nagyon sok időt veszítenek.

További ésszerű enyhítés lehetne szerintük, ha csak bizonyos utakon kellene betartaniuk a tiltást, és csak csúcsforgalom idején élne. Az éppen külföldi fuvaron tartózkodó Tarr szerint Németországban és Szlovéniában is ez a gyakorlat, utóbbiban csak reggel 6 és 10, valamint délután 15 és 19 óra között tiltott az előzés számukra.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Nyugat-Európa több országában kisebb követési távolságot engednek a 7,5 tonnánál nehezebb járműveknek

Ugyanígy módosítanának az általuk túl nagynak nevezett 70 méteres kötelező követési távolságon, amely Ausztriában és Németországban 50 méter. "Az a húsz méter pont annyival több, hogy oda befér egy kamion. Ekkora távolság két kamion között már csábít arra, hogy beálljon oda egy harmadik szerelvény" - magyarázta a sofőr, hogy miként csábít a 70 méter egyszerre két szabálysértés elkövetésére.

Marad a tiltás

A szigorítás előtt a forgalom monitorozását ígérő, valamint egy esetleges finomhangolást említő minisztérium egyelőre nem akar hozzányúlni a szabályokhoz. "A szaktárca az előzési tilalom forgalmi hatásait a szezonális eltérések figyelembe vétele érdekében a bevezetést követő egy teljes év letelte után elemzi majd részletesen" - közölték az [origo]-val.

Az NFM a havi több mint 300 helyszíni bírság ellenére inkább pozitívnak értékeli az új rendszert. "A közútkezelőktől érkezett jelzések alapján a gyakorlati alkalmazás első tapasztalatai összességében kedvezőnek tűnnek" - írták, majd hozzátették. "Az alapos és pontos értékeléshez azonban feltétlenül szükséges elegendő időt hagyni a (jelentős részben külföldi) járművezetők számára a szabályozás megismerésére, a megváltozott közlekedési rend elsajátítására."

Táblák, szórólapok, vjt-k

Habár a tárca szerint még nem ismerik eléggé a fuvarozók a fél éve bevezetett jogszabályt, a rendőrség közlése szerint ők mindent megtettek ennek érdekében. "A KRESZ módosításáról az ORFK-OBB megbízásából készített többnyelvű szóróanyagok a megyék közúti határátkelőhelyein, a forgalmas útvonalakon található benzinkutakon, tengelysúlymérő állomásokon, valamint a gyorsforgalmi úthálózat pihenőhelyein lettek kihelyezve. A közútkezelők a megyék fő közlekedési útjain, a határátkelőhelyeken tájékoztatást adó táblákat helyeztek el, amelyeken felhívták a figyelmet a jogszabályváltozásra. Szintén ezt a célt szolgálta, hogy az elektronikus, változtatható jelzésképű táblákon megjelent a jogszabályváltozás kép, illetve szöveges formában" - közölte az ORFK.