Nyáron repülnek a kocsitetőn felejtett biciklik

Baleset, nyaralás, Balesetet szenvedett egy román busz Szegeden a szőregi úton
Vágólapra másolva!
Júliusban és augusztusban ütköznek, majd sérülnek meg a legtöbben az utakon. Hiába szárazak az utak és jók a látási viszonyok, a nyaraló sofőrök egészen őrült hibákat képesek véteni a kocsiban. Meglepő és tipikus nyári autós balesetek, valamint számos jó tanács.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd
Lelassítja az autót, zavarja a kilátást, hosszadalmas megelőzni - több okból is veszélyes lehet a lakóautó

2379 és 2347 - ennyi ember sérült meg tavaly júliusban és augusztusban a hazai utakon. Hogy érzékeljük a számok méretét, érdemes összehasonlítani a latyakos-havas, emiatt mindig balesetveszélyes januárral, idén 1335-en sérültek meg ekkor az utakon. A kiváló látási és útviszonyok ellenére e két nyári hónap hosszú évek óta negatív rekorder a közlekedési balesetek számát tekintve.

Mi a sok baleset oka?

Az egyik kétség kívül az, hogy júliusban és augusztusban jelentősen megugrik a forgalom az utakon. Az Állami Autópálya Kezelő adatai alapján például a Balatonhoz, illetve Horvátországba vezető M7-est e két hónapban átlagosan 70-70 ezer jármű használta naponta tavaly, míg az év többi részében a napi átlag ugyanott csak 48 ezer autó volt. Az M1-esen szintén jelentős különbségeket látunk, a két nyári hónap átlaga 48 ezer autó naponta, míg az év többi részében csak 39 ezer.

Annak ellenére növekszik meg a járművek száma az év ezen szakaszában, hogy az iskolákba irányuló forgalom teljesen megszűnik, miközben a munkába járók száma is a legalacsonyabb egész évben. Jelentősen növeli viszont a közlekedők arányát a Nyugat-Európából érkező és az országon jellemzően csütörtök délután és hétfőn este átvonuló vendégmunkások tömege (ezt jól mutatja az M1-es autópálya adata), valamint a nyaraló magyarok leginkább észak-déli irányú haladása (ezt az M7-es számai igazolják).

Forrás: Állami Autópálya Kezelő Zrt.
Négy autópálya adatain is jól látszik a forgalomnövekedés nagysága

Egyértelműen növelik a balesetek számát a nyáron figyelmetlenebbé váló sofőrök is, aminek az [origo] által megkérdezett biztosítók szerint a hőség, a fáradtság, vagy éppen a kocsival szállított családtagok is az okozói lehetnek. Emellett olyan sofőrök is útra kelnek ilyenkor, akik év közben keveset vezetnek, ráadásul nyáron csomagokkal, biciklikkel jelentősen megpakolva vágnak útnak. A bringák hátraszerelve nemcsak a kilátást akadályozhatják, hanem a féklámpa érzékelhetőségét is.

Milyen karambolok történnek?

Más módon is problémát jelenthetnek a nyaralás miatt szállított kerékpárok, derül ki a biztosítóktól kért történetekből. Az Allianz egyik ügyfele például kempingezni készült, ám a kocsi tetejére szerelt kétkerekűek fennakadtak egy alacsonyabb alagút tetején, onnan a mögöttük haladó kocsi szélvédőjére repültek, ez a kocsi pedig nekiment a szemből érkező autónak.

Vannak tipikus nyaralós baleseteket kiváltó okok is. Ilyen a hosszú vezetés miatti rosszullét, az idegen helyen a GPS kezelése miatti figyelmetlenség, az autóba repült rovar csípése vagy kergetése, de gyakoriak - jellemzően Olaszországban és Horvátországban - a fizetőkapuknál történt koccanások, vagy a kapu utáni sávváltáskor bekövetkező balesetek is.

Forrás: MTI
Egy tavaly augusztusi baleset az egyik hazai autópályáról

Meglepő figyelmetlenségről és feledékenységről árulkodnak más történetek. A Generali egyik ügyfele benzint tankolt a dízelkocsijába, ami kilométerekkel arrébb lerobbant. Az Aegon egyik ügyfele a nyaralása során megfeledkezett arról, hogy hazafelé újra hozzákapcsolta gépkocsijához a lakókocsit, és a szokásos tempóval próbálta bevenni a kanyart, a bátor manővernek borulás lett a vége. De volt arra is példa a biztosító kárrendezései között, hogy az ügyfél megfeledkezett a tetőcsomagtartóra felszerelt kerékpárokról, amelyek aztán a bevásárlóközpont mélygarázsába történő behajtáskor csörömpölve repültek szanaszét.

Hogyan lehet minimalizálni a kockázatot?

Rengeteg kisebb-nagyobb lépéssel tehető biztonságosabbá az olykor több ezer kilométeres autóút. Nem lehet elégszer hangsúlyozni azt, amit minden jogosítvánnyal rendelkező autósnak tudnia kell: indulás előtt az autót fel kell készíteni, egyben ellenőrizni a guminyomástól a lámpákig számos ponton.

Célszerű a csomagokat úgy bepakolni, hogy ne mozdulhassanak el, az pedig létkérdés lehet, hogy ne akadályozzák a kilátást. Ilyen szempontból problémás lehet a kocsi hátuljára szerelt kerékpártartó is. Utánfutós vezetésben járatlanok gyakoroljanak, mielőtt nagyobb plusz teherrel útnak indulnak, különösen a vontatott lakóautó nehezítheti meg egyes sofőrök dolgát. Külföldi nyaralás előtt természetesen tájékozódni kell a helyi közlekedési szabályokról, és ilyen hosszú út során fontos a pihenőidők megtartása, a melegben pedig a folyamatos (lehetőleg hideg) víz fogyasztása.

Ha mégis megtörtént a baj, sokat segíthet - akár az autókár, akár a kórházi kezelés borsos árának kiegyenlítésében - egy alkalmi biztosítás. Hasznos tanács az is, hogy külföldi baleset után bármilyen dokumentumot csak akkor írjon alá az autós, ha száz százalékig érti is annak minden sorát.