Agymosás - Ariel Atom-menetpróba

2011.07.16. 8:24

Nem mosópor, de jobban kimossa az ember agyát, mint névrokona a gyerekek piszkos pólóját. A kiskunlacházi reptéren öt perc alatt kiderült, hogy az Ariel Atomhoz hasonló vezetési élményt talán egyetlen utcai autó sem ad.

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
Kamerákkal teleaggatva futotta köreit az Atom. 3,4 méter hosszú, és csak 1,2 méter magas
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)

Sajnos az öt percet nem úgy kell érteni, hogy öt perc alatt megéreztem a 300 lóerős, és mindössze 470 kilós sportautó viselkedéséből valamennyit, aztán pedig még sokszor öt percen át próbáltam még közelebbi ismeretségbe kerülni vele. Összesen öt percem volt élményeket gyűjteni, de ennyi is elég volt, hiszen a chilipaprikából is elég egy egészen apró darabot megenni, hogy megtudjuk, mennyire erős.

Hazánk egyetlen Ariel Atomjának tulajdonosa egy vezesd.hu nevű cég, amely sajtórendezvényt tartott kihelyezett bázisán, a kiskunlacházi repülőtéren. Sajnos, mire odaértem, már tolongtak a különböző hazai autós lapok és weboldalak küldöttei, akik már régen feliratkoztak a próbavezetésre jelentkezők listájára. Ebből két dolgot azonnal leszűrtem: rengeteget fogok várni egy betonplaccon, tűző napon, és ha sorra kerülök, akkor is csak néhány percet kaphatok. De egyik sem érdekelt.

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
A zászlólengető sokkal dekoratívabb, mint a Forma-1-ben. A tempó pedig nem sokkal lassabb

Annyit hallottam már erről a gépről, hogy gondoltam, egyszer feltétlenül ki kell próbálnom. Az Atomot a Top Gear ismertette meg a világgal, Jeremy Clarkson 250 km/órás szélben lifegő, vitorlaként lobogó arcbőrére mindenki emlékszik, aki látta azt az epizódot. Azonban az is biztos, nemcsak a remek rendezésnek és ötletes anyagnak köszönhető, hogy ez az a TG-epizód, amelyet messze a legtöbben néztek meg a világ legnagyobb videomegosztó oldalán (több mint 9 millióan), hanem magának az autónak is. Mellesleg az Atom 500 lóerős V8-as változata a leggyorsabb közúti autó, amely valaha végigment a Top Gear tesztpályáján, ami azért is nagy szó, mert a világ legjobb, legerősebb és persze legdrágább sporautóit utasította maga mögé.

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
Ennél nagyobb karosszériadőlésre lehetetlen rávenni

Az Atomról

Az Ariel Atom eredetileg egy tehetséges tervező, Nik Smart diplomamunkájának indult 1996-ban a coventryi egyetemen, de aztán annyira jól sikerült a végtermék, hogy Smart összeállt a konzulensével, Simon Saundersszel, és céget alapítottak az autó gyártására Délnyugat-Angliában. Alapelvük az volt, hogy olyan autót alkossanak, amely menettulajdonságait tekintve a lehető legközelebb van az együléses formulaautókhoz, de közúton is lehessen használni, tehát kaphasson rendszámot. 2000-ben jött ki az első változat, még Rover K motorokkal, de a másodiktól kezdve Honda-erőforrásokra váltottak. Kizárólag a legnevesebb beszállítókkal dolgoznak együtt, a legtöbb alkatrész kizárólag az Atom számára készül olyan műhelyekben, amelyek versenyautó-alkatrészek gyártására specializálódtak.

Ma sem dolgozik több 10-15 embernél az Ariel Motor Companyben, az összeszereléssel hat ember foglalkozik, egy évben 80-100 autó készül, amelyért hosszú sorokban állnak sorba a vevőjelöltek a világ minden tájáról. Átszámítva 15-25 millió forint között van az Atom ára felszereltségtől függően. Lehet kérni szívó- és kompresszoros motorral, többféle fékkel, bukócsővel, nagy leszorítóerőt adó szárnyakkal, alumíniumhűtővel, önzáró differenciálművel, karbon karosszériaelemekkel, levehető kormánnyal és még ezernyi aprósággal.

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
A műszerfal, akárcsak az autó, minimalista, a kormány csak 1,7-et fordul. Légzsák nincs

A vezesd.hu tulajdonában lévő Atom kompresszoros, amelyben a Honda Civic Type-R kétliteres motorjának megvadított változata dolgozik kereken 300 lóerővel. Gondoljunk csak bele, ez ugyanannyi, amennyit például az elismerten gyors Mitsubishi Lancer Evolution motorja is tud, a különbség csak annyi, hogy a japán autó motorjának 3,5-szer akkora tömeget kell mozgatnia. Ha az Atom tetejére rákötöznénk egy Mitsubishi Coltot, a kettő együtt még mindig könnyebb lenne az Evónál. Pontosan ez az Ariel Atom legfőbb titka, az 1,56 kg/lóerős arány, amely még az 1001 lóerős Bugatti Veyronénál is 20 százalékkal jobb, de még a szintén könnyű építésű KTM X-Bow R sem érhet a nyomába, mert ott ugyanúgy 300 lóerőnek már közel nyolc mázsát kell mozgatnia.

 

Nézzék meg, mi volt a véleménye Michelisz Norbertnek és Kiss Pál Tamásnak az Atomról! 

Ilyen adatok mellett nem csoda, hogy a nagyobb biztonság kedvéért a nagyobb Alcon versenyfékek és az első-hátsó szárnyak is rajta vannak a Kiskunlacházán kipróbálható Atomon. Aki azt gondolja, hogy a Honda-technika miatt szinte hozzá sem kell nyúlni soha az autóhoz, az viszont nagyot téved. Az intenzív használat miatt szinte folyamatosan szervizelni kell az autót, gyakran kell olajat, szűrőket és fékbetéteket cserélni, és a reptér egyenetlen talaja pedig olyan vibrációt okoz, amely folyamatosan próbálja szétrázni az autót. Gumiból viszonylag olcsó, Kumho márkájú, kemény keverékűt használnak, mert egy jobb, puha sportgumi állítólag csak egy órát bírna ki a szemcsés betonon, hiába nincs szinte semmi súlya az autónak.

Cikkajánló

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó:Gulyás Péter [origo]

Álom utcai versenyautó -
Porsche 911 GT3

Brutális műtárgy -
Lamborghini Murciélago
LP 640-teszt

Amikor a leggyengébb is elég -
Lotus Elise-menetpróba



Előző
  • 1
  • 2
Következő