2006 októberében ünnepelte az akkor 15 éves Magyar Suzuki Zrt., hogy elkészült Esztergomban az egymilliomodik autójuk. Azóta öt év sem telt el, és a másodiknál tartanak, és ha nem tör ki 2008-ban egy gazdasági válság, akkor még hamarabb megtarthatták volna a jubileumi bulit, hiszen abban az évben még közel 300 ezer darabra futott fel a termelés. Ezt a számot nem lesz könnyű ismét elérni - az idei évre mintegy 170 ezer autó legyártása a terv - hiszen a válság alaposan átrendezte az erőviszonyokat: a korábban hatalmas mennyiségű Suzukit felszippantó magyar piac szinte teljesen összeomlott, ráadásul a korábbi éllovas Swift iránt is alaposan megcsappant a hazai kereslet.
Ebben közrejátszott a modell generációváltása is, amely műszakilag ugyan nagy előrelépésnek számít, ám az árcéduláján már kevésbé baráti összeg található, és az sem elhanyagolható szempont, hogy az új Swift formája szinte alig különbözik a régiétől, így még nehezebb érvényesíteni azt a felárat, amit a műszaki színvonal emelkedése amúgy megindokolna. Formailag annyira nem történt előrelépés, hogy még a Suzuki ünnepi prezentációjában is egy régi Swiftre rakták rá a kétmilliós díszítést és mutogatták az ünnepi beszéd alatt, mint jubileumi modellt. Nyilván a munkával megbízott szerencsétlen grafikusnak fogalma sem volt, hogy egy régi modellt retusál ünneplőbe, az viszont furcsa, hogy házon belül se tűnt fel senkinek a baki, már ha nem szándékosan a régi modellt akarták népszerűsíteni.
A képen egy régi Swiftet rejtettünk el
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)
"Ha egymás mögé raknánk az Esztergomban készült autókat, akkor Pekingig érne a sor, míg nyugat felé egészen Detroitig állna a kétmillió autó" - mondta Hiszasi Takeucsi, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója az ünnepi ceremónián, ahol az is kiderült, hogy az Esztergomban készülő autókat 45 országba exportálják, a legtávolabbi célország Új-Zéland. Takeucsi elmondása szerint "a Suzuki soha egy forint profitot nem vitt ki az országból, minden nyereséget visszaforgattak a gyárba, az elmúlt húsz év alatt 1,29 milliárd eurót, azaz mintegy 347 milliárd forintot fordítottak fejlesztésre".
A vezérigazgató megemlítette, hogy a Suzuki éves exportbevétele 1,4 milliárd euro, a teljes magyar export két százaléka. A gyárban jelenleg 3400 saját dolgozót foglalkoztatnak, ám a beszállítókkal együtt mintegy 40 ezer hazai munkahely köthető a Suzukihoz, ami a magyarországi foglalkoztatás egy százaléka. Arra a kérdésre, hogy mikor ünneplik a hárommilliomodik esztergomi Suzukit, a vezérigazgató azt a választ adta, hogy "öt éven belül, de azon lesz, hogy ez az idő minél rövidebb legyen".