Elkészült a kétmilliomodik esztergomi Suzuki

Vágólapra másolva!
Az első egymillió autóhoz még tizenöt év kellett, a másodikhoz már öt sem, és ha nem söpör végig a világon egy gazdasági válság, akkor még hamarabb megtartják a második jubileumi bulit. A kétmilliomodik magyar gyártású Suzuki július 14-én gördült le az esztergomi gyártósorról, és mi más is lehetett volna az ünnepi modell, mint egy "lángvörös gyöngyház" színű Swift. Az esztergomi gyár amúgy tele van életveszélyes manipulátorokkal, de ettől függetlenül rend és fegyelem uralkodik a futószalagok között.
Vágólapra másolva!

2006 októberében ünnepelte az akkor 15 éves Magyar Suzuki Zrt., hogy elkészült Esztergomban az egymilliomodik autójuk. Azóta öt év sem telt el, és a másodiknál tartanak, és ha nem tör ki 2008-ban egy gazdasági válság, akkor még hamarabb megtarthatták volna a jubileumi bulit, hiszen abban az évben még közel 300 ezer darabra futott fel a termelés. Ezt a számot nem lesz könnyű ismét elérni - az idei évre mintegy 170 ezer autó legyártása a terv - hiszen a válság alaposan átrendezte az erőviszonyokat: a korábban hatalmas mennyiségű Suzukit felszippantó magyar piac szinte teljesen összeomlott, ráadásul a korábbi éllovas Swift iránt is alaposan megcsappant a hazai kereslet.

Ebben közrejátszott a modell generációváltása is, amely műszakilag ugyan nagy előrelépésnek számít, ám az árcéduláján már kevésbé baráti összeg található, és az sem elhanyagolható szempont, hogy az új Swift formája szinte alig különbözik a régiétől, így még nehezebb érvényesíteni azt a felárat, amit a műszaki színvonal emelkedése amúgy megindokolna. Formailag annyira nem történt előrelépés, hogy még a Suzuki ünnepi prezentációjában is egy régi Swiftre rakták rá a kétmilliós díszítést és mutogatták az ünnepi beszéd alatt, mint jubileumi modellt. Nyilván a munkával megbízott szerencsétlen grafikusnak fogalma sem volt, hogy egy régi modellt retusál ünneplőbe, az viszont furcsa, hogy házon belül se tűnt fel senkinek a baki, már ha nem szándékosan a régi modellt akarták népszerűsíteni.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A képen egy régi Swiftet rejtettünk el
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

"Ha egymás mögé raknánk az Esztergomban készült autókat, akkor Pekingig érne a sor, míg nyugat felé egészen Detroitig állna a kétmillió autó" - mondta Hiszasi Takeucsi, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója az ünnepi ceremónián, ahol az is kiderült, hogy az Esztergomban készülő autókat 45 országba exportálják, a legtávolabbi célország Új-Zéland. Takeucsi elmondása szerint "a Suzuki soha egy forint profitot nem vitt ki az országból, minden nyereséget visszaforgattak a gyárba, az elmúlt húsz év alatt 1,29 milliárd eurót, azaz mintegy 347 milliárd forintot fordítottak fejlesztésre".

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Hiszasi Takeucsi és Gyulay Zsolt beszáll az ünnepi Suzukiba

A vezérigazgató megemlítette, hogy a Suzuki éves exportbevétele 1,4 milliárd euro, a teljes magyar export két százaléka. A gyárban jelenleg 3400 saját dolgozót foglalkoztatnak, ám a beszállítókkal együtt mintegy 40 ezer hazai munkahely köthető a Suzukihoz, ami a magyarországi foglalkoztatás egy százaléka. Arra a kérdésre, hogy mikor ünneplik a hárommilliomodik esztergomi Suzukit, a vezérigazgató azt a választ adta, hogy "öt éven belül, de azon lesz, hogy ez az idő minél rövidebb legyen".

Manipulátorok között készülnek a Swiftek

Az ünnepi ceremónia előtt lehetőséget kaptunk egy rövid gyárlátogatásra, így testközelből is megnézhettük, hogyan és hol készülnek a Suzukik. Belülről a gyár leginkább egy végletekig megszervezett technokrata hangyabolyhoz hasonlít, ahol minden egyes négyzetméterre legalább fél tucat figyelmeztető tábla, felirat és felfestés jut olyan hasznos információkkal, mint "ugye nem maradt nálad más tulajdona" vagy "a használaton kívüli szélvédőrobotot mindig ápolja le!!!". Ugyancsak a kihelyezett táblácskákból és feliratokból tudhattuk meg, hogy a javítófülkéket bezárták, mivel a munkaminőség javulása miatt feleslegessé váltak, valamint azt is, hogy "a cél az 1. hely elérése, teljen az 100 vagy 200 évbe is".

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A túloldalon található manipulátor balesetveszélyes

A Suzuki-gyárban érdekes módon keveredik a high-tech a kézimunkával, békésen megfér egymás mellett a ránézésre is méregdrágának látszó hegesztőrobot-hadsereg és a kalapáccsal felszerelkezett munkásbrigád, akik ottjártunkkor éppen egy Swift karosszériáját püfölték lelkesen.