Csak lazán - Audi A6 Avant és Hybrid-menetpróba

Audi A6 Avant
Vágólapra másolva!
Lehet, hogy a németek is szoktak szabálytalankodni? Lehet, hogy az Audi steril laborjában olyan autó születik, melynek létezését nem lehet észérvekkel megindokolni? A válasz igen, igaz, hogy az új A6 Avant is kínosan precíz autó, de a csúcsmodellt nem csak tisztelni, már rajongással szeretni is lehet. Akinek 313 lóerő bűntudatot okoz, a hibriddel vigasztalódhat.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az A6-os komoly konkurenciája az 5-ös BMW-nek és a Mercedes E osztálynak
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)

Az egész egyszerű kombibemutatónak indult. Gyanútlanul elrepültünk, hogy kipróbáljuk a vadonatúj A6-os hazájában vallásosan szeretett kombi változatát. Biztos voltam benne, hogy jól fog kinézni, mert amit Audi jelvénnyel dobnak piacra, azon még az önkéntes ízlésrendőrök sem tudnak fogást találni. Sokan bosszúból unalmasnak és jellegtelennek mondják, valójában az Audi örökifjú formatervei jelképezik a német autógyártás precíz és praktikus szemléletét. Fegyelmezett, jó arányérzékkel megrajzolt autókra pattintják a négy karikát. Ezek a kocsik egyszerre felelnek meg az igazgatói székben megőszült úriemberek és a high techre fogékony fiatal menedzserek igényeinek.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Rutinosan rajzoltak szép kombit az A6-osból, shooting brake-ekre emlékeztet a forma

Hiába hasonlít megszólalásig kistestvérére, az A4-re és nagytestvérére, az A8-ra, kombiként még tud újat mutatni az A6. Megszoktuk, hogy az Avant név mögött általában nagyszerű sportkombi áll. A hagyomány az hagyomány, a sportlimuzinok menettulajdonságaira vágyó családapa pedig jól fizető vásárló, nem csoda, hogy az új A6 Avant már majdnem shooting brake. Könnyed, mégis tankszerűen masszív karosszériája a földhöz közel ül, és nagyon óvatosan építkezik felfelé. A csomagtartó doboza ívet rajzol a tető és a hátsó lámpa között, és ez a kis kiegészítés csak még dinamikusabbá teszi.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az Audi belsőinél nem sokan gyártanak igényesebbet

Nem ragaszkodnak az eleganciához, mint a Mercedes, vagy a sportossághoz, mint a BMW, egyszerűen rajzolnak egy látszólag nem túl bonyolult, klasszikus autóformát, mégis nehéz eldöntetni, hogy a kormányzati flottában vagy egy versenyszéria felvezető autójaként lenne jobb helyen. Azok a bizonyos részletek felelősek mindezért, a művészi igényű LED-es fényszórótól a nem létező illesztési hézagokig. Tucatnyi konfigurációban létező, ízléses utasterében még a fabetétek is olyan természetesen hatnak, mint az intarziás autóbelsők korában. Persze önmagában nem lenne elég a sokat ígérő külső, viszont az A6 ismét veszettül jól sikerült autó lett, az ismert szlogenhez méltó technikai kütyüarzenállal. A kinti bemutatóra szánt egy nap alatt szinte lehetetlen mindent végigzongorázni.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Viccesen kicsi a sportkormány és meglepően nagy az MMI elrejthető kijelzője

Szimpatikus, ahogy az Audi mégis igyekszik elkerülni, hogy az egyre inkább mindenható számítógép mögött végleg elvesszen az autó, és megpróbál minél többet megtartani abból a sok kis apróságból, amelytől még képesek vagyunk élvezni a vezetést. Már az itthon kipróbált négyajtós tesztautó vezetése után is úgy éreztem, az A6-ost nem csak a perfekcionizmusa miatt lehet tisztelni. Mintha most nyitott volna egy kicsit az érzelmek, a szerethetőség felé. Rájöttem, hogy van egy pont, ahol a steril környezetben dolgozó német mérnök is emberré válik, elengedi magát, álmodozni kezd, és a tervezési mechanizmusból alkotás lesz.

Zöld autó dupla kipufogóval - Audi A6 Hybrid

Fotó: Balogh Bence [origo]
Összetett, párhuzamos hibridrendszert kapott az A6-os

Meglepetésként a hibridváltozatot is elhozták az Avant menetpróbájára. Az biztos, hogy nem ez a rendszer fogja megmenteni a Földet, de jó alternatívája a dízeleknek, és nagyvárosokban legalább a helyi levegőre jó hatással lesz. Ezért persze nem érte volna meg a fejlesztés, sokkal inkább a piaci igények indokolták a megszületését, így egyszerre segít új vásárlókat szerezni és új fronton erősíteni a márka jó megítélését. A Q5 Hybridben kipróbált párhuzamos hibridrendszert kapta az A6-os is. A közvetlen befecskendezéses, változó szelepemeléses, 211 lóerős 2.0 TFSI turbós benzinest átalakították a hibridrendszerhez.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Alig lehet észrevenni, hogy hibridben ülünk, kicsit kisebb a csomagtartó, de van dupla kipufogó

Nincs generátor, a főtengely csapágyazása, a turbófeltöltő és a motorvezérlés igazodik a folyamatosan váltakozó hajtási módokhoz. A nyolcfokozatú Tiptronicból elhagyták a nyomatékváltó egységet, helyére került a lamellás tengelykapcsolóval leválasztható elektromotor, amely önindítóként és generátorként is működik. 54 lóerővel és 210 Nm nyomatékkal száll be a közös hajtásba, de önállóan is tudja mozgatni az autót. Akár 100 km/órás sebességre is gyorsíthatunk, de 60 km/órával is csak 3 km-t tehetünk meg zajtalanul. 1,3 kWh-ás, 40 kW-os, 72 cellából álló lítium-ion akkumulátora a csomagtér padlója alá került, sajnos egy kevés helyet a raktérből is elvesz, cserébe csak 36,7 kg-ot nyom, így maga az A6 az egyik legkönnyebb hibrid lehet ebben a méretben.

Fotó: Balogh Bence [origo]
2.0 TSI turbós benzines, elektromotor és nyolcfokozatú váltó dolgozik együtt a környezetért

Vezetni ugyanolyan nyugodt érzés, mint bármelyik benzinmotoros kivitelt. A bonyolult spórolóautomatizmus kifinomultan teszi a dolgát a háttérben, most valahogy a hangtalan suhanás sem váltott ki belőlem különösebb reakciókat, talán a dupla üvegezés miatt, mert a benzinesekben és a dízelekben is elég jól szűri a zajokat. Működését az MMI képernyőjén és a fordulatszámmérő helyére került mutató lengedezésén keresztül is követhetjük, de leginkább fékezéskor vesszük észre, hogy hibridautót vezetünk, mert a mozgási- és fékenergia-visszatáplálás miatt kicsit furcsán, érzésre gyengén reagál a pedál lenyomására. Az Audi azt ígéri, hogy tankolásnál lepődünk majd meg igazán, mert az átlagfogyasztása megfelel egy kétliteres dízelnek. Ha minden jól megy 6,4 literrel eljár, dupla kipufogójával pedig ugyanolyan menő, mint a csúcsmodell.



A háromliteres, V6-os biturbó dízel csúcsmotor 313 lóerős teljesítménye és 650 Nm nyomatéka már papíron is azt sugallja, hogy menetteljesítményeit soha az életben senki sem fogja kihasználni. És itt válik az egész izgalmassá. A nyolcfokozatú Tiptronic váltós 3.0 TDI Quattro egyszerre kilép a szürkeségből, többé nem lehet rá hideg fejjel kidekázott műszaki termékként tekinteni. Lélek költözik az alumíniummal könnyített acélkarosszériába, és pillanatok alatt megváltoztatja a dízel kombikról kialakult képünket. A dupla kipufogóból felcsendülő nagyzenekari művet végre bátran nevezhetjük motorhangnak. Ilyen gyönyörű, életvidám és szívhez szóló sportautós tónust öngyújtóstól ritkán hallani, ez nem is dízelhang.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A dízelek dízele a 3.0 V6 biturbó, csodálatos hangja egyik gázolajoséra sem hasonlít

Amit pedig menetközben művel, az végképp elhiteti velünk, hogy ehhez a praktikus kombikarosszéria csak álca, vaskos ürügy ahhoz, hogy ilyen csúcsgépünk lehessen. Bődületes erejéből egyszerre futná lakókocsi- és motorcsónak-vontatásra, és még mindig nem kapcsolna vissza hetedikből az érdi emelkedőn. Ehhez a teljesítményhez pedig kormánya, futóműve, fékje és zseniális Quattro-összkerékhajtása is van. Teljes technikai arzenálja ellenére kézzel, lábbal és fejjel is vezetni kell, dolgozni a nagyszerű kormánnyal, figyelni minden rezdülésére és ellenállni a sok ide-oda lendítő erőhatásnak, amely utasként már enyhe rosszulléthez vezet.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A nagyszerű Quattro-hajtással játékra is alkalmas a kiegyensúlyozott Avant

Úgy viselkedik, mint egy klasszikus sportkocsi, és olyan mesés hangot ad hozzá, hogy az MMI rendszerből állítható komplett karakterisztika lehetőséget ad rá, hogy lehalkítsuk, ha a picik elszunyókáltak volna száguldozás közben. Még a Google-alapú navigáció domborzatérzékelő funkciója is befolyásolja a viselkedését, mégis meghagyja nekünk az illúziót, hogy mi vezetünk. Még a máskor hamar megunható váltókar-billentgetéssel vagy váltófülekkel való kapcsolgatás is élvezetes vele, közben semmi akadálya, hogy klasszikus zenét hallgatva ellazuljunk a hűthető, masszázsfunkciós, minden irányban elektromosan bővíthető ülésben. Mindez arról is képes elterelni a figyelmünket, hogy ezzel a motorral már egy kicsit orrnehéz az A6-os.

Cikkajánló

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Forrás: [origo]

Fotó: Mudra László [origo]

Államtitkárok álma
- Audi A6-menetpróba

Méltó az elődökhöz
- Mercedes-Benz E350-teszt

2,8 millió/négyzetméter
- BMW 530d Touring-teszt



Bár nem zöldséges, mégis csak kombi, vannak szép méretadatai és különleges extrái. Csomagtere 565-ről 1680 literre bővíthető, 630 kg-mal terhelhető, itt egészen jól működik a Passatban már látott rugdosós csomagtérnyitó, az ajtóval együtt a kalaptartó is motorosan hátracsúszik, és a lezárásakor is csak a gomb megnyomásáig van szükség a kezünkre. Még csak rosszarcúnak sem néznek majd, hiszen a viháncoló gyerekeket és a villám mcqueenes, tappancsos árnyékolót már a szalonban mindenki odaképzeli az Avant ablaka mögé. Mi pedig a magyar kollégákkal beleképzeltük magunkat, és az árról érdeklődtünk. Kétliteres, 177 lóerős motorral 12 438 000 forintért már lehet A6 Avantot kapni, de minket a háromliteres érdekelt.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Hazájában vallásosan szeretik a praktikus kombikat

Ki is szúrtuk a listán, de a 16 969 750 forint az alap 245 lóerőshöz tartozott. Kár, pedig már csillogni kezdett a szemünk, számolgatni kezdtük, mi mindent kéne eladni hozzá, hogyan lehetne annyit összespórolni. Sajnos a biturbónak még nincs ára, de olyan húszmillió forint körülire tippeljük, arról pedig már álmodni is csak óvatosan merünk. Talán majd egyszer, valamikor használtan, ha az autószerelők elektronikai mérnökké képzik át magukat. A reptérre menet öten ültünk egy autóba, hogy még egy kicsit halljuk azt a hangot, és az autópályán büntetlenül gyorsulhassunk fel egy szempillantás alatt 250-re úgy, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne.

Audi A6 Avant 3.0 TDI

BMW 530d Touring

Mercedes-Benz E300 CDI

Hossz./szél./mag. (mm)

4926/1874/1461

4907/1860/1462

4895/1854/1512

Tengelytáv (mm)

2912

2968

2874

Csomagtér (liter)

565-1680

590-1670

695-1950

Saját tömeg (kg)

1780

1880

1925

Terhelhetőség (kg)

630

650

575

Lökettérfogat (cm3)

2967

2993

2987

Teljesítmény (LE)

204

204

231

Nyomaték (Nm)

400

450

500

Gyorsulás 0-100 km/órára (mp)

7,4

7,3

8,3

Végsebesség (km/óra)

230

232

230

Átlagfogyasztás (l/100 km)

5,2

6,3

7,3

CO2 kibocsátás (g/km)

136

164

192

Alapár (Ft)

15 117 250

16 459 000

13 550 000