Felnőtt a többiekhez - Kia Rio menetpróba

Kia Rio
Vágólapra másolva!
A Kia Rio eddig csupán árával és izmos dízelmotorjával vonzotta a vevőket, az új generáció azonban akkora előrelépést jelent, mintha fél helyett egy egész évtized választaná el a régitől. Állja az összahasonlítást a Polóval, Fiestával, Yarisszal is.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]
Egyedi, karakteres formát kapott a Rio az Audi TT tervezőjétől
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)

Emlékeznek még az első Kia Rióra az ezredforduló környékéről? Ha nem, az nem meglepő, mert a csúnyácska autó egyedül azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy még a tervezői sem tudták róla eldönteni, hogy kombi vagy csak egy sima ferdehátú-e. Aztán 2005-ben bemutatták a második generációt, ami már sokkal emészthetőbb, bár nem túl emlékezetes formát kapott, remek áron adták, a 110 lóerős dízelmotorjának pedig nem volt párja a kategóriában. Kár, hogy a bivalyerős motor szintjére nem tudott felnőni a borzalmasan billegős futómű, és a belső anyagok is olyanok voltak, hogy csak a kedvező vételár tudatában lehetett őket elfogadhatónak nevezni, akkor is csak jóindulattal.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A kereket kitolták a karosszéria négy sarkába. Hátrafelé rossz a kilátás

A harmadik nemzedékkel viszont a Kia minden gyengeséget el akart tűntetni, a cél egy olyan kisautó megalkotása volt, amit nem csak az olcsósága és a jó garanciális feltételek miatt választanak majd a vevők, hanem önmaga miatt is. Ez a törekvés jól látható a gyártó teljes modellpalettáján is, két-három havonta mutatnak be vadonatúj modelleket, amelyek már simán állják az összehasonlítást a nyugat-európai és japán konkurenciával is. A Kiák rohamos fejlődését a vevők is észrevették, hat év alatt a Hyundai-Kia csoport több mint megduplázta eladásait világszinten, és mára a Toyota, a Volkswagen, és a General Motors mögött a negyedik legnagyobb gyártóvá vált.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Az emelkedőn történő elindulást a széria visszagurulásgátló segíti, akár hátrafelé is

Ennek a töretlen fejlődésnek a nélkülözhetetlen eleme egy ütőképes kisautó a kínálatban, hiszen a B-szegmens az egyik azon kevés közül ezekben a válság sújtotta években, amely évről évre bővül (a teljes világpiac több mint negyedét adja), mert a bizonytalan megélhetés és a drága üzemanyagok miatt egyre többen választanak maguknak a korábbinál kisebb autót. Igen, de ezt a tényt az összes autógyártó tudja, nem véletlen, hogy bő tíz év alatt 27-ről 45-re nőtt a kisautópiac szereplőinek a száma a kis egyterűket és szabadidő-autókat is beleszámítva. Ennyi konkurens között már egyszerűen nem lehet gyenge színvonalú autóval előállni.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Tengelytávja csak fél centivel kisebb, mint egy Skoda Octaviának

A Rio karosszériája is bizonyítja, hogy az eladási sikerek láttán a kiások egyre magabiztosabbá váltak, manapság már sokkal bátrabb formaterveknek adnak zöld jelzést, mint négy-öt éve. Ezt az autót maga Peter Schreyer, az Auditól jött dizájnigazgató vetette papírra, az ő munkája volt az utóbbi évtizedek legmarkánsabb négykarikása, az elsőgenerációs TT is. Ha ekkora mérföldkő nem lett is a Rio, azért óriási előrelépést jelent a dizájn az elődhöz képest: a hatalmas fényszórók szépen fogják közre a márka jellegzetes formájú hűtőmaszkját, az irányjelzőt is tartalmazó külső tükrök az új divatnak megfelelően nem az ablak sarkához, hanem az ajtóhoz vannak rögzítve, a sportosan meredek övvonal a LED-es hátsó lámpákban végződik. Ízléses az alig észrevehető hátsó szpojler, és még a diffúzor hatású fekete műanyag betét is jól mutat a hátsó lökhárító alján.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Hátulról nézve a régi Seat Leonra hasonlít. A Kia-logó alatt a tolatókamera pöttye látható

Sajnos a sportos forma átka, hogy a hátsó szélvédő lapos szögben áll, és hogy az A- és C-oszlopok rettentő vaskosak lettek, ami sokat ront a kilátáson. Nem véletlen, hogy már színes tolatókamerát is lehet rendelni a Rióhoz. Sokat nőtt a modellváltással a Rio, kapásból az egyik legtermetesebb kisautóvá vált: a hossza 20, a szélessége 25 mm-rel lett több, a magasságát viszont 15 mm-rel csökkentették, így sokkal egészségesebbek lettek az arányai: laposnak és szélesnek tűnik a mezőnyben.

Nézze meg mozgás közben a Riót!

Jócskán csökkentek a túlnyúlások, mivel a kétcentis hossznövekedéssel szemben a tengelytáv (2570 mm) hét centit nyúlt meg, most már például csak fél centivel kisebb, mint egy Skoda Octaviáé. Ez (no meg a 15 centivel előrébb tolt szélvédő) az utastér helykínálatán is azonnal érezhető, két felnőtt a hátsó sorban is kényelmesen elfér, érzésem szerint a Riónál nem nagyon van ma tágasabb autó ebben a méretosztályban. Azt, hogy mégiscsak egy kisautóban ülnek, csupán a korlátozott belső szélesség jelzi. Egy hibát azért elkövettek, az első ülések hátulját egy kemény műanyag borítja, ha hátul magasabbak ülnek, a térdük minduntalan ebbe a kemény felületbe fog beleütközni. Megfelel a kategória átlagának a 288 literes csomagtartó, de csak akkor lesz sík a felülete a hátsó üléstámlák lehajtása után, ha a dupla padlót a felső állásban hagyják. Hátrány a magyar piac szempontjából, hogy kombit egyelőre nem terveznek, és a négyajtós behozatala is kérdéses. A pár hónap múlva, kifejezetten Európa miatt bevezetésre kerülő háromajtós inkább tőlünk nyugatabbra lehet majd népszerű.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Átlagos a duplapadlós csomagtér 288 literes befogadóképessége. Oldalsó rekesz és pótkerék feletti titkos tálca is van, háló is rendelhető

Szerencsére a külsőhöz hasonlóan a belső dizájn is olyan, mintha nem egy, hanem két generáció lenne a különbség a régi Rióhoz képest. Nemcsak a forma van rendben, de az anyaghasználat is, persze azért egy Volkswagen Polo még a Kia előtt jár ebben a tekintetben, de az többe is kerül. A háromféle színben kérhető - feketében azért elég komor - műszerfal szem előtt lévő része puha anyaggal borított, de ennél fontosabb, hogy a kormány négy irányban állítható és hogy a műszerek napsütésben is könnyen leolvashatók. A vezess.hu-s kollégával azért megállapítottuk, hogy az üléseket még mindig nem az európai méretekre tervezték, kissé rövid az ülőlapjuk, a háttámla is rossz szögben hajlik, és a váltókar is jó tíz centivel hátrébb van az ideálisnál. Annak viszont lehet örülni, hogy a térdeknek bőséggel van hely elöl, mivel a középkonzol alsó része keskeny, és tárolórekeszekkel is rendesen el van látva a kis Kia.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A műszerfal szebb, mint a Cee'dben, és az anyagok sem rosszabbak

Bár Magyarországon nem ez lesz a jellemző, a Riót akár az Arkamys által kifejezetten a típushoz tervezett virtuális térhangzású hifivel, hétcolos navigációs rendszerrel, bőrülésekkel, statikus kanyarfényszóróval, fűthető kormánykerékkel, tempomattal, esőérzékelővel és bluetooth kihangosítóval is fel lehet majd szerelni. Viszont az alapcsomag is kielégíti a legfontosabb igényeket, hiszen elektromos szervokormány, központi zár, hat légzsák, menetstabilizáló rendszer és USB-csatlakozós hifi minden Rióban benne lesz, a második szinttől pedig manuális klíma, két elektromos ablak és ülésmagasság-állítás is jár. A nagyobb méretek és a jobb alapfelszereltség ellenére a Rio tömege nem nőtt meg, 1029 kg (1,2 i) és 1164 kg (1,4 D) között maradt.