Személyiségzavar - Volvo S60 T4 R-Design-teszt

2011.10.11. 10:34

Abban a pillanatban, amikor a szemüveges hivatalnok rockernek öltözik, és amikor a pápa egy jóízűt káromkodik, megszületik a piac egyik legjámborabb autójának gonosz sportváltozata.

Kicsit túloztam, az új S60-as Volvo már nem a legjámborabb autó, a látványos sportcsomag pedig csak optikai kiegészítőkből áll, tehát a közepes méretű limuzintól nem áll távol a vagánykodás, de nem is lett belőle kőkemény sportmodell. Az R-Design csomag valami egészen mást művel a Volvóval: többé senki sem hiszi el, hogy egy higgadt családapa ül a kormánynál, és már az sem olyan nyilvánvaló, hogy kemény munkával kereste meg az árát.

Fotó: Mudra László [origo]
Egy csapásra ijesztővé varázsolják a vagány díszítőelemek az S60 R-Design-t
(Még több fotó az S60 R-Design-ról a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez, és mi az új benne?

Az új S60-as a Volvo merész lépése a vonzó autók felé a jó ízlésen innen. Ami a Jaguarnak csak félig sikerült, az összejött a svédeknek. Úgy nyitottak a fiatalabb vásárlók felé, hogy megtartották a jellegzetes Volvo-karaktert és minden jó tulajdonságát, ami miatt a vevők eddig ragaszkodtak a svéd márkához. Bár az igazi vérfagyasztó sportváltozat gyártásáról lemondtak, egyik autón sem mutatnak olyan jól az utólagos gyári kiegészítők, mint az S60-ason. Volvót ma a családos ötvenesek mellett harmincas, egyedülálló menedzserek vesznek, akik szeretik a feltűnést, de nem kérnek a német prémiummárkák hivalkodásából. A sportcsomag létezése tehát logikus folytatása a merészebb dizájnnak, de a svédek ezzel átléptek egy határt, amit hívjunk egyszerűen csak szerénységnek.

Fotó: Mudra László [origo]
Nem csupán értelmetlen, túl harsány is a diffúzorimitáció, ehhez a stílushoz viszont passzol

Hogy néz ki?

A Volvo nem tud olyan nagy és erős autót gyártani, hogy ne maradjon szimpatikus a külső szemlélő számára. Az S60-asból viszont sikerült egy olyan kocsit faragni, ami kedvező ára ellenére rögtön kőgazdagnak láttatja tulajdonosát, ami manapság mifelénk nem biztos, hogy pozitív gondolatokat szül. Az R-Design csomaghoz szép, ezüst/grafitszürke könnyűfém kerék, első-hátsó légterelő, diffúzorutánzat, dupla kipufogó és fémszínű tükörborítás jár. Szépnek szép, vagánynak vagány, de elnézegetve a végeredményt, ez az autó inkább csak követi a sportcsomagos német konkurenseit, mintsem diktálná a divatot.

Fotó: Mudra László [origo]
15 mm-rel leültették a futóművét, és 18 colos felniket kapott az R-Design

A sportos kiegészítők egészen jól állnak a finom vonalú karosszériának, amelyet akár négyajtós kupéként is eladhattak volna, de nem tették. Látványos, ahogy a megszokott, biztonságot sugalló részletek feloldódnak a sportos elemek között és együtt nagyon modernnek mutatják az eltalált formát, ami olyan, mintha egy tömbből faragták, majd csiszolópapírral sokáig simogatták volna, hogy minimalista, de elegáns legyen, mint egy svéd bútor.

Műszaki tartalom

A legnagyobb meglepetést mégsem a külsejével, hanem 1,6-os turbómotorjával okozza az S60-as, hiszen hiába 180 lóerős, mégiscsak túl kicsinek tűnhet ehhez a megjelenéshez, és a hűtőn jól olvasható R-Design névhez, amely legalább egy kisebbfajta atomerőművet sejtet. Ereje persze így is van bőven, még 15 mm-rel lejjebb ültetett sportfutóművet is kapott hozzá, de mintha a Volvo zsigerileg tiltakozna a sportosság ellen, mindezek ellenére továbbra is egy nagyon megnyugtató és kényelmes utazólimuzin maradt.

Fotó: Mudra László [origo]
Az 1,6-os 180 lóerős turbómotor jól megy, de száguldozás helyett inkább utazni szeret

A hatalmas, 18 colos kerekek sem ölik meg a rugózási komfortot, a különbség érezhető, de nem zavaró, csupán durva úthibák képesek megvezetni, ami kicsit belerondít az összképbe. Ennél már csak a duplakuplungos váltó viselkedése kellemetlenebb. Az a félmillió forintos felárral kínált szerkezet, amelynek elvileg meg kellene váltania a világot gyorsaságával és kényelmével, rettentően bután viselkedik, messze elmarad a VW DSG-jétől. Nem egyszerűen a gyorsaságával van probléma, sokszor olyan érzés, mintha teljesen meglepné, hogy akarunk tőle valamit, hirtelen nem is tudja, mihez kezdjen, összevissza váltogat, gyakran rossz helyre, aminek legtöbbször bólogatás és rángatás a vége.

Fotó: Mudra László [origo]
Sok esetben bosszúságot okoz a lassú és bizonytalan duplakuplungos váltó

Jó dolog az automata, de a Fordtól származó Powershift után az ember hajlamos visszakövetelni a kézi váltót. Maga a motor ugyanis eleget tud ahhoz, hogy ne legyen hiányérzetünk. Vad száguldásra nehéz lenne rábírni, inkább csendes és kulturált suhanásra való, de elég jól megy ahhoz, hogy ne akarjunk folyton kidobni valamit a csomagtartóból. Cserébe még ezért a kis dinamizmusért is nagy árat fizetünk, nem kell bakancsban vezetni ahhoz, hogy 12 liter fölé menjen, városban pedig teljesen elszabaduljon a fogyasztás.

Milyen vezetni?

Hiába erőltetem meg magam, egyetlen izgalmas percet sem tudok felidézni a teszthétből. Az S60-as vezethetőségét leginkább sótlannak nevezném. Kényelmes és könnyű dolgunk van vele, a kormány mögött gépészkedni nagyjából olyan érzés, mint ahogy a műszerfal kinéz. Finom és tárgyilagos, ha látjuk, elégedettek vagyunk, de semmilyen érzelmet nem vált ki belőlünk. Ez egyszerre jót és rosszat is jelent, hiszen ebből is látszik, hogy egy Volvo harmóniáját semmilyen erőltetett vadság nem képes megzavarni, viszont kiderül, hogy csak úgy tűnik, mintha sportos lenne, pedig nem az, többnek akar látszani, és ez nem a svédek műfaja.

Fotó: Mudra László [origo]
Ipari vagány - a légterelők, a felni, a matt króm tükrök és az R-Design logó különbözteti meg

A korábban tesztelt kétliteres turbó és a dízelmotoros V60-as vezetése is nagyobb örömöt okozott, mert önmagukat adták, bár erősebbek is voltak az R-Design-nál. Muszáj megemlítenem a tucatnyi vezetőtámogató rendszert, amelyek nélkül lehet élni, de a Volvo szerint tovább tart majd földi pályafutásunk, ha bevetjük mindet. A koccanásgátló, a ráfutásjelző, a holttérfigyelő és a sávtartó is jól működik, de menet közben komoly kétségeim támadtak, hogy ennyi plusz villogó és csipogó információ vajon tényleg biztonságosabbá teszi-e az utat.

Fotó: Mudra László [origo]
Skandináv ízlést és stílust tükröz a belső, nem szokványosak a felületek és az anyagok sem

Akit valamelyik zavarna, kikapcsolhatja a menük menüjében, amely magyarul is tud, és szinte mindenben a rendelkezésünkre áll. Még takarékos vezetéshez is ad tippeket, amire tényleg nagy szükség van, de nagyjából ez minden, amit pozitívumként el lehet mondani róla, mert még mindig elképesztően lassú. A késlekedésből örökös mellékattintások, a sok tévedésből pedig sűrű káromkodás lesz, pedig eleve nem egyszerű dolog eligazodni a rengeteg aloldal között, nem is beszélve a középkonzol gombtengeréről.

Milyen benne utazni?

Utazási komfortban - még ha nem is verhetetlen - nagyon erős a Volvo. Én mindig a hintaszékre, a kockás plédre, a kandallóban pattogó tűzre és a forró kakaóra asszociálok róla. Nincs benne semmi különös - pláne ebben a bőrdzsekis, farmernadrágos R-Design-ban -, ami a prémiumérzetet harsogná, pusztán jó ízléssel összeválogatott, minőségi anyagok és szinte tökéletes nyugalom. A lejtős tető ellenére van fejtér hátul is, még távirányítós multimédiás rendszer is akad, persze némi felárért.

Fotó: Mudra László [origo]
Átlagos magasságú sofőr mögött egy hasonló utas még jól érzi magát, gyerekeknek ideális

Különleges, gumiszerű textilbőrrel bevont ülései kényelmesek, és a gyártási minőség is meggyőző. Otthonos, még akkor is, ha ezt a felszereltséget nem a luxusjachtok, hanem az ipari csarnokok belseje ihlette. Az S60-as egyik legnagyobb hibája a csomagtartó apró mérete. Ezen persze azóta sem sikerült változtatni, ezért fekete pont jár, mert nemcsak a szűk nyílás okoz gondot, de utasaink kénytelenek tartani magukat a kézipoggyász méretű utazótáskához is.

Megéri az árát?

Minősége, valamint bőséges kényelmi és természetesen biztonsági felszereltsége miatt már önmagában is megérdemelné, hogy tiszteletbeli prémiumautó legyen az S60-as. Lehet, hogy egy Ford szunnyad a lemezei alatt, de van annyira kidolgozott és exkluzív jelenség, hogy felvehesse a versenyt az Audival, ára alapján pedig egy hátsókerék-hajtású Mercedesszel és a BMW-vel is. A T4-es motorral 8 990 000 forinttól lehet a miénk a középkategóriás Volvo, Audi A4-est szintén kétliteres turbómotorral 9 477 500, BMW 320i-t kétliteres, 170 lóerős szívómotorral 9 499 000-ért, Mercedes-Benz C 200-ast 184 lóerős 1,8-as turbómotorral 9 316 000 forintért kaphatunk.

Fotó: Mudra László [origo]
Nem a munkásosztálynak szánták, kemény külsejével az Audi és a BMW vevőire pályázik

Ezen a szinten az extrák jelentik a nagyobb különbséget, így csak rajtunk áll, hogy ráköltjük-e még egy kisautó árát. A Powershift váltóért 520 ezer, az R-Design csomagért 880 ezer forintot kell fizetni, a tesztautót azonban több mint hárommillió forintért extrázták fel. Aki valóban sportos menetteljesítményre és intenzív vezetési élményre vágyik, ennyi pénzért jobban jár az egyik német konkurenssel. Ebben a sportosnak látszó összeállításban az S60-asnál nem igazán áll össze a kép, ha csak nem ragad meg a pénzért vett vagányság, hasznosabb dolgokra is költheti ezt a felárat.

Cikkajánló

Fotó: Szabó Pál [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Jeles négyes
- Audi A4-teszt

Családon belüli gyilkos
- BMW 320xd-teszt

Lélekvándorlás
- Mercedes C220 CDI-teszt


Összegzés

Olyat mutatott nekünk a Volvo, amit nehezen képzeltünk volna el róla: fel tudta öltöztetni az S60-ast olyan vad kiegészítőkkel, amelyek ügyesen rombolják le a márkának biztos vevőket hozó barátságos szellemiséget. Bár létezett már valódi sportváltozat az S60 első generációjából, ez a dizájncsomag csak halványan emlékeztet egy vérbeli élményautóra. Jó tulajdonságait nem befolyásolja, arra ott az iszákos turbós benzinmotor és a rettenetes duplakuplungos váltó, cserébe maradt a komfort és a biztonság, mint két örökös svéd ütőkártya. Ez a csomag nem éri meg a drága felárat, csak összezavarja mindazt, ami miatt az S60 második generációját kedveljük.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1596 cm3. Furat/löket: 79/81,4 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 132 kW (180 LE)/5700. Nyomaték: 240 Nm/1600-5000. Sebességváltó: hatfokozatú duplakuplungos. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4628/1865/1484 mm. Tengelytáv: 2776 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1588/1585 mm. Tömeg: 1581 kg. Terhelhetőség: 439 kg. Csomagtartó térfogata: 380 l. Üzemanyagtartály térfogata: 67 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,0 mp. Végsebesség: 225 km/óra. Átlagfogyasztás: 7,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 12,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 166 g/km.