Dakar: Despres, Peterhansel és De Rooy győzött

Vágólapra másolva!
Egy utolsó, 29 kilométeres szelektívvel zárult az idei, Argentínát, Chilét és Perut érintő 33. Dakar-rali, amelyet a motorosoknál Cyril Despres, az autósoknál Stephane Peterhansel, a kamionosoknál Gerard De Rooy nyert meg. A Szalay-Bunkoczi kettős a 21. abszolút helyen fejezte be a versenyt.
Vágólapra másolva!

Forrás: DPPI
A verseny célja Limában

Összesen 97 motoros, 12 quados, 78 autós és 60 kamionos egység jutott el a limai célig (tehát az eredetileg elrajtolt 443 járműből 249 fejezte be a futamot), pedig a sokat tapasztalt élmezőnybeli versenyzők szerint nem ez volt minden idők legnehezebb Dakarja. A Mar del Plata-i rajtot követően a mezőny 8300 kilométernyi utat tett meg, hogy 15 szakasszal később megérkezzen Limába. A legizgalmasabb küzdelmet a motoros kategóriában láthattuk, ahol az utolsó előtti szakaszon dőlt el, hogy Cyril Despres veheti át a győztesnek járó Dakar-trófeát. Marc Comával igazi macska-egér játékot játszottak, és felváltva vállalták a szerepet hol az egyik, hol a másik oldalon. Coma mellé azonban nem szegődtek a perui szerencse-szellemek, akiket pedig még a táborban is megidéztek helyi sámánok, hiszen az utolsó előtti szelektíven ment tönkre úgy a váltója, hogy nem bírt el a dűnékkel. A második helye azonban megmaradt a katalánnak, bár boldog nem lett tőle.

Forrás: DPPI
Marc Coma és a győztes, Cyril Despres

Despres elhúzott eggyel, hiszen a negyedik Dakaros győzelmét aratta, és így most 4:3 az állás a javára, már ami a győzelmek számát illeti. A harmadik helyen Helder Rodrigues végzett, csakúgy, mint tavaly, de nem volt elkeseredve a spanyol motoros, mivel sikerült egy szakaszgyőzelmet is elérnie. Az igazi áttörést Joan Barreda érte el ezen a Dakaron, aki már a legelején elvesztette minden reményét, hogy az élen végezzen, de aztán mégis sikerült szakaszelsőséget is szereznie, és végül az ötödik helyen végzett az összetettben. Alessandro Boturri lett a legsikeresebb újonc (nyolcadik lett), Gyenes Emánuel pedig a remek 17. pozícióban fejezte be a 33. Dakar-ralit.

Forrás: DPPI
Despres negyedszer győzött a Dakaron

Az autósoknál a legtöbben biztosak voltak a Mini győzelmében, és Peterhansel tett is arról, hogy a rajongóknak kétségük sem legyen a végső győztes személye felől. Ráadásul az egész X-Raid remek Dakaron van túl, hiszen mind a nyolc autójuk célba ért, és hazavitték az első két helyet is. Ennél szebbet talán még maga Sven Quandt sem álmodott, érhető tehát a német csapatfőnök széles mosolya, amellyel az újságírókat fogadta a pódium utáni sajtótájékoztatón.

Forrás: DPPI
Peterhansel tizedik győzelmét szerezte, ebből négy autós

Ráadásul Peterhansel úgy nyert, hogy semmilyen technikai gondja nem volt, és ez az utóbbi Dakarok után igazi felüdülés volt számára. Mr. Dakar már eddig is rekordtartó volt, de most újabb történelmet írt: megszerezte tizedik Dakar-győzelmét(6 motor és 4 autó). A harmadik helyen szépen csöndben, mindig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtva a 2009-es győztes, Giniel De Villiers végzett, aki a Volkswagen kilépése után megtalálta magának a Toyotat, és úgy tűnik, jól döntött.

Forrás: DPPI
A BMW X3-asból lett Minik nagyon jól szerepeltek, a második is ilyen autó lett

A quadosoknál, ahogy arra számítani lehetett, az egyik Patronelli fivér vitte haza ismét a győzelmet, ezúttal a címvédő Alejandro volt a jobb, de testvérével folyamatosan egymás ellen küzdöttek a szakaszokon. Testvére, Marcos lett a második, és hogy teljes legyen az argentin dobogó, Tomas Maffei lett a harmadik.

Forrás: DPPI
A Patronelli-testvérek végig domináltak a quadosok között

A kamionosoknál néhány nap után már kérdés sem volt, hogy Gerard De Rooy a legesélyesebb a végső győzelemre, és a holland nem is hibázott, behozta az Ivecot az első helyre. Sőt, olyan jól sikerült az idei verseny, hogy még a második hely is a csapatnál maradt, hiszen Hans Stacey végzett mögötte a dobogón. A végére azért három Kamaz is megérkezett a további három helyre, de kétségtelenül ez nem az oroszok Dakarja volt.

Forrás: DPPI
Gerard de Rooy 25 évvel később ismételte meg apja sikerét

Szintén jobb helyezésben reménykedett a Szalay Balázs-Bunkoczi László kettős, akik sorozatosan technikai gondok miatt voltak kénytelenek hosszabb-rövidebb időre megállni a szelektíveken. Az Antara aztán egy idő után már nem hagyta pácban a versenyzőket, és amikor minden rendben volt, a páros a 12-15. hely körüli időket tudta autózni. Végül a 21. pozícióban fejezték be a versenyt, és ezzel Szalay Balázs már hetedik alkalommal ért célba a Dakaron (11 versenyből). Az újonc Sebestyén-Bognár kettős egészen jól vette az akadályokat, sajnos azonban a pihenőnap előtti szakaszon kifogott rajta a mély homok és a sok dűne, és lejött a szakaszról, amelynek kizárás lett a vége. A Darázsi Zsolt vezette versenykamion a 10. szakaszon kuplungproblémák miatt volt kénytelen feladni a versenyt.

A Szalay-Bunkoczi kettős az utolsó szakaszon érte el a legjobb részeredményét az idei Dakar-ralin - a 15. helyen végzett. A rendezők erre a napra elvileg már nem adtak nehéz feladatot a versenyzőknek - mindössze 29 kilométeres volt a szakasz -, ám végül mégiscsak ástak néhányan. "Még ez az utolsó szakasz sem volt könnyű" - törölt ki egy ujjnyi port a szeméből Szalay Balázs, de közben persze mosolygott, mint a legtöbben a szakasz céljában. "Aki eddig eljutott, az mind elégedett és boldog lehet, hiszen ez a világ leghosszabb és legnehezebb tereprali-viadala. Nekünk semmi gondunk sem volt, persze, poroltak előttünk, de ez normális ezen a Dakaron. Bevallom, kicsit féltem az utolsó szakasztól, mert olyan egyszerűnek tűnt a leírás alapján"- nyilatkozta a rutinos magyar versenyző.

Forrás: DPPI
Szalayék előrébb is végezhettek volna az első heti műszaki problémák nélkül

"Persze, mert nem írták bele a mély homokos részeket, amelyekbe így váratlanul érkezett meg az ember" - fűzte tovább a szót a célban Bunkoczi. A végére tehát még kitettek magukért a szervezők, sot, a mezőny egyöntetű véleménye szerint a dél-amerikai Dakarok közül ez a mostani volt a legnehezebb - méghozzá az utolsó három, perui szakasz okán. Afrikában ugyanis, amikor már csak három nap volt hátra a versenyből, az ember szinte biztosra vehette, hogy célba ér. Itt mind a három nap kockázatos és nehéz volt.

"A Dakaron mindig remek érzés beérni a célba, hiszen ez azt jelenti, hogy sikerült legyőznünk a sivatagot, jelen esetben a világ legszárazabb sivatagát, az Atacamát, meg azt is jelenti, hogy a csapat jól dolgozott és hogy együtt leküzdöttük az akadályokat. Ahhoz képest, hogy a verseny első hetében alig volt olyan napunk, amikor ne lett volna technikai gondunk, a huszonegyedik helyen értünk célba, ami nem rossz. Persze, a top tízben szerettünk volna lenni, de a történtek ismeretében nem vagyok elégedetlen. Sőt, örülök, hogy itt vagyunk a célban" - mondta Szalay Balázs. A magyar páros lemásolta a 2005-ös, még Afrikában rendezett Dakar-rali utolsó napját, akkor is 15. helyen végzett, és akkor is 21. lett az összetettben, ami a legjobb eredménye.