Újra gyártják a világ legkisebb autóit

Vágólapra másolva!
A Top Gear által ismertté tett Peel márkát feltámasztották, és újra gyártják az egyszemélyes P50-est és a kétszemélyes Tridentet. Egyik 60, a másik 90 kilogrammot nyom.
Vágólapra másolva!

Forrás: Peel engineering Ltd
Peel P50 és Peel Trident
(Kattintson a képre a galériához!)

Úgy tűnik, egyeseknek a Smart Fortwo vagy a Toyota iQ sem elég kicsi: egy angol üzletemberekből álló csoport ugyanis fantáziát látott a világ legkisebb autóinak számító Peel autók feltámasztásában. A műanyag hajtótestekkel és motorkerékpár-idomokkal foglalkozó Peel Engineering Company 1962 és 1965 között gyártotta a Man-szigeteken a P50-est, mindössze 50 példányban. Hivatalosan, a Guinness Rekordok Könyve szerint is ez a valaha volt legkisebb szériaautó, hossza mindössze 1.37 méter, tömege 60 kg, meghajtásáról pedig egy 49 köbcentiméteres, 4,2 lóerős DKW motor gondoskodott.

Háromfokozatú kézi váltóval kínálták, amelyben nem volt hátramenet. Mindössze egy ajtaja, ablaktörlője és fényszórója volt. Mikor befejezték a gyártását, újabb, hasonló háromkerekű autót kezdtek el készíteni, a buborékablakos Tridentet. Ez ugyan fél méterrel hosszabb volt elődjénél, de műszakilag nem volt nagy különbség köztük, tömege ennek már 90 kg volt. Gyártója szerint ez is egy felnőtt és egy bevásárlótáska szállítását tette lehetővé. A Tridentből még kevesebb, mindössze 45 darab készült 1965 és 1966 között.

Forrás: Peel engineering Ltd
Csak 60 kilogrammot nyom benzinmotorral az 1,3 méter hosszú P50

Ötven évvel az eredeti után most egy brit cég, az észak-Angliában működő Peel Engineering Ltd. szerezte meg a jogokat, és kezdte el újra gyártani a P50 és a Trident replikáit. Természetesen némileg modernizálták őket, bár a formához nem nyúltak. Korszerűsítették a fékeket, a kormányzást és a futóművet, az új kétütemű motor szintén 49 köbcentiméteres, és egy változó áttételű automata váltóhoz kapcsolták, amelyben már hátramenet is van. A végsebességet mesterségesen 45 km/órára korlátozza a gyár, de kívánságra ezt megemelik akár 72 km/óráig. A P50 és a Trident fogyasztása 1,8 liter az egyhengeressel száz kilométeren.

Forrás: Peel engineering Ltd
A buborékablakos Trident fél méterrel hosszabb és 30 kilogrammal nehezebb a P50-nél

A vevők választhatnak kétféle villanymotor közül is. Ezek közül a gyengébb 1,6 lóerős és 20 km/órás végsebességet tesz lehetővé, a hatótávolsága 50 kilométer, de az ilyen motorral szerelt Peelek közúton nem használhatóak lassúságuk miatt. Az erőseb villanymotorral már országútra is ki lehet merészkedni, és tűrhető, 80 kilométeres hatótávolságra képes vele a P50-es vagy a Trident. Ez a motor már 4 lóerős és akár 80 km/órás végsebességet is lehetővé lenne, de ezt is 45 km/órában korlátozzák.

Jelenleg úgy tűnik, csak 50 darab Peel gyártását (25 darab P50-est és 25 darab Tridentet) tervezik. Az ár ennek megfelelően magas: nettó 6995 fontot kérnek a P50-ért, ami nagyjából 2,6 millió forintnak felel meg. Igaz, egy eredeti, 50 éves példányért akár a 100 ezer fontot is kifizetik manapság a gyűjtők.