A luxusmárkák virágoznak, de a Maybach mégis elvérzett

2012.02.01. 13:03

Bár a prémium- és luxusmárkák értékesítése világszerte újabb csúcsokat döntöget, a Mercedes-Benz tulajdonában lévő Maybach mégis elbukott, 2013-tól végleg lehúzza a rolót az újjáélesztett luxusmárka.


A Maybachnak 2002 óta nem sikerült nyereséget termelnie

Az elmúlt év eladási számai alapján szinte az összes nagyobb prémiumgyártó növelte eladásait, több cég megdöntötte korábbi rekordját is. Egyre nagyobb a fizetőképes kereslet a még exkluzívabb luxusautókra iránt is, a Rolls-Royce és a Bentley is rekord értékesítési darabszámot produkált 2011-ben. A hatalmas méretek, a nagy teljesítmény, a fényűző utastér és a kifogástalan minőség mégsem garancia a sikerre, hiszen ebben a virágzó helyzetben a Mercedes-Benz újjáélesztett luxusmárkája, a Maybach elbukott. Dieter Zetsche, a Daimler-Benz főnöke tavaly év végén jelentette be, hogy 2013-ban megszüntetik az 1909-ben alapított, luxusautók gyártására specializálódott márkát, mivel az eladási számok sosem érték el a kívánt szintet.

Míg a Rolls-Royce 2011-ben 3500 (31 százalékos növekedés 2010-hez képest), a Bentley pedig hétezer autót (+37%) adott el, addig a Maybachnak sosem sikerült elérnie az eredetileg tervezett évi ezres eladásokat, tavaly már annak is örültek, hogy átlépték a 200 darabos értékesítést, ami az előző két évben nem sikerült. Pedig a két konkurens márka egy 2009-es botlás után nagyon dinamikusan növekedett: a Bentley két év alatt 4600-ról 7000 felé ugrott, míg a Rolls-Royce ezerről több mint 3500-ra. A Maybach azonban 2002-es újjáélesztése óta folyamatosan vergődik, átlagosan évi 150-300 autó eladása volt képes és összesen 3000 autót értékesítettek az indulásuk óta, kevesebbet, mint amennyit a Rolls-Royce tavaly eladott. Az angol CAR magazin számításai szerint a Mercedes-Benznek összesen egymilliárd euróba került a Maybach márka létrehozása és a modellek kifejlesztése, így mostanra a Daimler-konszern minden egyes autón 275 ezer fontot (kb. 97 millió forintot) bukott.

A Daimlernek tehát el kellett eldöntenie, hogy véget vett ennek a hihetetlen költekezésnek, vagy egy későbbi pozitív fejlődés reményében tovább szórják a pénzt. 2011-ben még megpróbáltak szövetkezni az Aston Martinnal, hogy közösen fejlesszék ki az utódot, de ez a kísérlet is csődöt mondott, így már most tudják, hogy 2013-ban lehúzzák a rolót. Azért csak akkor, mert a Mercedes-Benz új S osztálya abban az évben jelenik meg.

Forrás: Bentley
A luxusautók piacát a Bentley uralja

Iparági pletykák szerint a Daimler csak sértettségből élesztette újjá a Maybachot, mivel egyik angol luxusmárkát sem sikerült megszereznie: a Rolls-Royce-ot a BMW, a Bentleyt a Volkswagen-csoport happolta el a Daimler elől. A cég mégis vetélytársat akart állítani a luxusmárkák piacán, úgy gondolták, hogy így a még jobb minőségre vágyó Mercedes-Benz-ügyfelek igényeit is kielégítik.

Maybach-történelem

Wilhelm Maybach a Daimler-Motoren-Gesellschaft technikai igazgatójaként dolgozott 1907-ig, majd kilépett, és 1909-ben a fiával közösen megalapította saját motorgyártó üzemét. A cég csak 1912-ben kapta meg a Maybach-Motorenbau GmbH nevet, kezdetben csak repülőgépekbe, léghajókba és vonatokba gyártott benzines és dízel erőforrásokat. A vállalat 1919-ben építette meg első kísérleti autóját, majd 1921 és 1940 között készített legendás luxusautókat. Leghíresebb modelljük a Zeppelin, többek között Adolf Hitlernek is ez volt a kedvenc autója a második világháború előtt. Az autógyártás mellett továbbra is gyártott nehéz dízeleket hajókba és vonatokba, de a tankok számára is készítettek erőforrásokat. A második világháború után már csak javítást végeztek, az autógyártás nem indult újra. A vállalatot átnevezték MTU-nak, és 1960-ban megvette a Daimler-Benz.

Forrás: Maybach
A múlt és a jelen, a végeredmény ugyanaz: mindkettő elbukott

A márka másodvirágzása 1997-ben kezdődött, amikor a Daimlernek egyik angol luxusmárka névhasználati jogát sem sikerült megszereznie. Ekkor döntöttek úgy, hogy konkurenciát állítanak a befutott gyártóknak, és Maybach néven gyártani kezdenek még különlegesebb Mercedeseket. Az előző S osztály alapjain nyugvó első koncepcióautó az 1997-es Tokiói Autószalonon mutatkozott be, de a modell csak 2002-ben érett meg a szériagyártásra.

A kétféle hosszal (5,7 méter és 6,2 méter) készülő limuzinból először "csak" sima 5,5 literes biturbó készült (525 LE), majd jöttek az S verziók (612 LE). Az autót minimálisan 2010-ben frissítették, de már ekkor tudni lehetett, hogy a Maybach nagy bajban van. Még a 2008-ban bemutatott nyitott tetős Landaulet verzió sem érte el a kívánt hatást, a tervezett évi 1000 darabos eladást sosem sikerült produkálni. Az utolsó esély, az Aston Martinnal való együttműködés sem jött össze, így 2011 novemberében bejelentették, hogy 2013-ban ismét eltűnik a márka.


A projekt végül csődöt mondott, a Maybachnak esélye sem volt a jóval ismertebb Rolls-Royce és Bentley mellett. Már a modellek formavilága is megosztotta a közönséget, de a 100 millió forint feletti árkategóriában a milliárdosok számára ez még nem kizáró ok. A vesztét leginkább az okozta, hogy a konkurensekhez képest magas ára ellenére az összes modell az egy generációval ezelőtti Mercedes-Benz S osztály alapjaira épült. Ezt a vevők nem bocsátották meg, hiába az erős motor, a világító tető és az ággyá alakítható hátsó ülés. Míg a Maybach ugyanazt az elavult műszaki megoldásokon alapuló autót pofozgatta, addig a konkurensek sorra hozták ki az új modelleket (Rolls-Royce Ghost, Phantom vagy a Bentley GT, illetve a Mulsane).


A Maybachnál a minőségre nem lehetett panasz, de ennek megvolt az ára is

A Maybach megítéléséről sokat elmond az, hogy a Daimler egy belső vizsgálata szerint nem éri meg kifejleszteni az utódot, ugyanis a Mercedes-Benz modelleknek sokkal jobbak az esélyei a luxusautó-piacon. Ezért 2013-tól a következő generációs S osztályból már több Pullman (hosszított, jobban felszerelt) változat mutatkozik be, ami kitölti a Maybach távozásával keletkezett űrt.

Világszinten és hazánkban is nő a prémium- és luxusautók értékesítése

A dinamikusan növekvő kínai újautópiac évek óta srófolja fel a darabszámokat, de a rekordokért nem csak Kína a felelős. A nagyobb piacok közül az Egyesült Államok és Európa (Németország, Oroszoroszág) is kiemelkedően teljesített, de nagyon látványos fejlődést lehet látni a még fejlődő Indiában és Brazíliában is.

Forrás: BMW
A BMW megtartotta vezető szerepét a prémiummárkák között

A BMW-csoport tulajdonában lévő Rolls-Royce 2011-ben világszerte 3538 autót értékesített, ami 31 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ennél is fontosabb, hogy az angol márka 107 éves történetében még sosem adtak el ennyi autót, az eddigi legjobb évben, 1978-ban 3347 autót forgalmaztak. A Rolls-Royce erős növekedést mutatott be Ázsiában (47%), Észak-Amerikában (17%) és a Közel-Keleten (23%) is, mégis a legnagyobb javulást Európában Németország és Oroszország érte el, itt több mint kétszeresére nőttek a darabszámok. "Nagy érdeklődést tapasztaltunk a Ghost és az új Ghost Extended Wheelbase iránt, amelyeket az új Rolls-Royce ügyfelek 80%-a választott. Emlékezetes, hogy világszerte több Phantomot adtunk el, mint 2010-ben" - nyilatkozta Frank Tiemann, az Rolls-Royce európai PR-vezetője, majd kiemelte, hogy az egyéni autók népszerűsésétére kitalált Bespoke program is új magaslatokba jutott, hiszen szinte mindegyik Phantom személyre szabott volt. A PR szakember szerint Magyarországon is folyamatosan vizsgálják a piaci lehetőségeiket, egyelőre még nem alakítottuk ki a végső álláspontukat, hogy nyissanak-e autószalont hazánkban.

Még ennél is jobb évet zárt a Bentley: ők már 7003 darab autót adtak el, 37 százalékkal többet, mint 2010-ben. Az összes jelentős piacon növelni tudták eladásaikat, a legnagyobb piacukon, Amerikában 32 százalékkal több autót értékesítettek. Számukra Ázsia volt a húzórégió, hiszen Kínában meg tudták duplázni a számokat, de Európában is jól teljesítettek, 53 százalékkal több autót adtak el. Németország is szerette az új Bentleyket, 88 százalékos növekedés mutatható ki.

A nagy prémiumgyártók közül a BMW-csoport megerősítette vezető szerepét a prémium szegmensben az Audi és a Mercedes előtt, a csoport minden márkája (BMW, Mini, Rolls-Royce) eladási rekordot ért el. Ezen belül a BMW is megőrizte vezető helyét, 1,38 millió autót adtak el, ami 13 százalékos emelkedés 2010-hez képest. A konkurens Audi 1,3 millió modellt értékesített (19,2 %-os növekedés), a Mercedes-Benz 1,26 milliót (+ 8 %). A BMW és a Mercedes-Benz a 2007-es korábbi rekordját döntötte meg, mindhárom prémiumgyártó Kínában , Amerikában és Európában is nagyon sokat erősödött.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Magyarországon az Audi vezet a prémiummárkák között

Hazánkban az Audi vezet, 1708 autót adtak el (magyarországi forgalomba helyezés 1305 db), míg a BMW-ből 1305 darabot értékesítettek (mo-i forgalomba helyezés 1049 db), az Audi 25,68, a BMW 33,57 százalékos növekedést könyvelhetett el az előző évhez képest. A piacon még jelen lévő prémiumgyártók között a Mercedes-Benz a harmadik, a csillagos márka 772 olyan autót adott el, amelyet hazánkban forgalomba is helyeztek, de a tényleges szám ennél  körülbelül 25-30 százalékkal nagyobb lehet.


Hazánkban egyik luxusmárkának sincs autószalonja, csupán a márkákhoz tartozó konszern hazai importőrei segítenek a közvetítésben. A Rolls-Royce-nak Münchenben, a Bentleynek Bécsben, a Maybachnak pedig Salzburgban van a legközelebbi értékesítési pontja, ezért ha egy ügyfél besétál egy BMW-, Audi- vagy Mercedes-Benz-szalonba, akkor az ügyfeleket ide irányítják át. Mivel magyar értékesítés nincs, ezért hivatalos darabszámok sem léteznek. A magyar utakon a három márka közül Bentleyből látni a legtöbbet, de Rolls-Royce-ból is meglepően sok fut, Maybachra viszont kevés a példa. Ez egyébként az árakból is következik, míg a Bentley és a Rolls-Royce 70-80 millió forinttól már elérhető, addig a legolcsóbb Maybach is 100 millió forint.