Rémálom télen: rengeteg akkumulátort végez ki a hideg

akkumulátor
Vágólapra másolva!
Hideg téli reggelek rémálma, amikor a slusszkulcs elfordítására csak erőtlen köhögés a válasz. Ha négy évnél idősebb az autó akkumulátora, ez gyakorlatilag bármikor bekövetkezhet, és még csak igazán nagy hideg sem kell hozzá.
Vágólapra másolva!

Az autók akkumulátora ugyanúgy veszít a teljesítményéből az idő múlásával, mint például egy mobiltelefoné, csak míg ez utóbbit észrevesszük abból, hogy gyakrabban kell a töltőre dugni, az autóaksi többnyire váratlanul adja fel, amihez jó eséllyel egy hideg téli reggelt választ. Ennek meglehetősen egyszerű az oka: nagy hidegben a kapacitásának akár a kétharmadát is elveszítheti az autó akkumulátora, így egy életciklusa vége felé járó darab, amely ősszel még eljátssza, hogy kutya baja, a kemény mínuszokban már nem képes beindítani a motort.

A kezdeti pánik és tehetetlen düh után több megoldás is felmerülhet: a legegyszerűbb és egyben a leggyorsabb, ha van nálunk egy - benzinkúton is néhány ezer forintért beszerezhető - bikakábel, amelynek segítségével viszonylag hamar beindítható egy autó, attól függően, mennyi szufla maradt még a gyengélkedő akkumulátorban, illetve mekkora a kábel áteresztőkapacitása. Bikázás után nem árt legalább fél, de inkább egy órát autózni, és mellőzni az elektromos fogyasztók használatát, hogy biztosak lehessünk a következő startban. De már ekkor érdemes fejben felkészülni egy új akkumulátor beszerzésére, hiszen amelyik egy hideg reggelen feladta, valószínűleg ezt teszi a következőn is. Ráadásul az autók akkumulátorainak megvan az a rossz szokásuk, hogy ha teljesen lemerülnek - például a görcsös és eredménytelen indítózástól - akkor veszítenek a kapacitásukból.

Segítség és/vagy bikakábel hiányában két dolgot tehetünk: felhívunk egy akkusegély-szolgálatot, szervizt vagy a Magyar Autóklubot, amely némi felárért ugyan, de ellát minket a megfelelő akkumulátorral, és még be is szereli. A legkörülményesebb, de egyben a legolcsóbb megoldás, ha mi magunk vesszük meg a végelgyengült akkumulátor utódát, így eldönthetjük, hogy mennyit akarunk az ügyre szánni, mert a kínálat - leszámítva néhány extrém esetet - és az árszórás örvendetesen széles a leggyakoribb típusok esetében. Ahhoz, hogy a pénztárcánk és az autónk is jól járjon, nem árt egy-két dolgot tudni az akkumulátorokról, különösen akkor, ha nem szaküzletben, hanem például egy hipermarket autós részlegén vesszük meg, mert itt segítség hiányában nekünk kell levenni a polcról a megfelelőt. Egy szaküzletben jó eséllyel csak az autónk típusát és évjáratát kell tudni, onnantól kezdve már segítenek, minden más esetben pontosan tudni kell, milyen akkumulátorra van szükségünk (lásd az alábbi keretest).

Tíz tanács akkumulátor vásárlásához:

  1. Mérjük meg a jelenlegi akkumulátor méretét, mert elég néhány centi eltérés, hogy az új ne férjen be a motortérbe, ami azért elég bosszantó tud lenni. A pontos méret azért is fontos, mert az európai és a távol-keleti méretszabványok eltérőek.
  2. Nézzük meg, hogy a régi aksin melyik oldalon van a pozitív és a negatív oldal, tehát jobbos vagy balos-e, mert hiába veszünk megfelelő méretű akkumulátort, ha az új polaritása fordított, akkor nem fog elérni a pozitív és a negatív kábel a megfelelő saruig.
  3. Ha megtehetjük, fotózzuk le a régi aksit, de az a legszerencsésebb, ha magunkkal visszük a szaküzletbe, így ott be tudják mérni, és fel tudják állítani a diagnózist, hogy zárlatos, végelgyengült, vagy van még benne annyi élet, hogy esetleg kihúzható vele egy szezon egy kis töltögetés után.
  4. Tudni kell pontosan, mekkora kapacitású akkumulátor kell az autónkhoz. A legegyszerűbb megnézni a régi aksit, és egy kétjegyű számot keresni amperórás végződéssel (pl. 55 Ah), de az a legbiztosabb, ha az autó gépkönyvéből nézzük ki, mit ajánl a gyártó.
  5. Ha tudjuk, pontosan mekkora a gyárilag ajánlott kapacitás, érdemes azon elgondolkodni, hogy annál egy kicsit nagyobb teljesítményűt (és általában drágábbat) vegyünk, mert a gyártók sokszor ezzel is spórolnak, és a lehető legkisebb és legolcsóbb darabot szerelik be. Egy régebbi autó esetében azért is szerencsés, ha nagyobb az új akkumulátor kapacitása, mert az öregebb generátor már nem tölt úgy, mint új korában, a kábelek és a saruk is elöregedhetnek, ami mind-mind energiaveszteséget okoz.
  6. A kapacitás mellett egy másik kulcsfontosságú paraméter az indítóáram, ami azt jelzi, indításkor hány ampert tud magából kiadni az akku; például 420 A. Mivel az aksi legnagyobb terhelése az indításkor van, érdemes erre a számra is odafigyelni. A helyzeten bonyolít, hogy az indítóáram jelölésére is többféle szabvány létezik, de az az aranyszabály, hogy ha két egyforma méretű és kapacitású akkumulátor közül kell választani, a nagyobb indítóáramút vegyük.
  7. Érdemes olyan akkumulátort venni, amelynek van fogantyúja, így sokkal könnyebb ki- és beszerelni, és persze cipelni is.
  8. Szintén érdemes olyan akkumulátort választani, amely zárt, és nem kell utántölteni a benne lötyögő folyadékot. A köznyelv ezt a típust gyakran zselésnek hívja, ami nem fedi a valóságot, mert ezekben is folyadék lötyög.
  9. Az ár általában egyenes arányban van az akkumulátor műszaki színvonalával, egy-egy gyakoribb típushoz (pl. Opel Astra) lehet 12 és 35 ezerért is aksit venni, de nem biztos, hogy a drágább annyival tovább bírja, amennyivel többe kerül.
  10. A régi akkumulátort ne dobjuk ki a szemétbe, csak hulladéklerakóban vagy szaküzletben adjuk le, mert a benne lévő ólom és sav súlyosan károsíthatja a környezetet.


Az akkumulátor-forgalmazók örülnek a nagy hidegnek


Egy kis- és nagykereskedelemmel is foglalkozó debreceni akkumulátor-szaküzlet munkatársa úgy fogalmazott, a nagy hideg beállta óta "robbanásszerű forgalomnövekedést tapasztaltak", amire megnövelt raktárkészlettel készültek jó előre. "Tíz emberből nagyjából kettő tudja, hogy milyen akkumulátorra van szüksége, de a többségnek segítség kell a pontos méret és a teljesítmény meghatározásához, ám ez az autó évjáratának és motorjának ismeretéből gyorsan kideríthető" - tudtuk meg a bolt munkatársától, aki azt is elmondta, hogy általánosságban két év garanciát adnak.

A kemény éjszakai mínuszok megjelenése óta nagyjából 70 százalékkal nőtt a forgalma egy fővárosi akkusegély-szolgálatnak. Hornyák Tibor ügyvezető elmondása szerint a legtöbb ügyfél úgy telefonál, hogy egy akkumulátorra van szüksége, de ezen túl már nem tudják megmondani, pontosan milyenre. "Egy mai, korszerű, zárt rendszerű akkumulátornál azt szoktam mondani, négy év felett már mindennap ajándék, gyakorlatilag nem is kell hozzá nagy hideg, egy bizonyos kor felett bármelyik pillanatban tönkremehetnek, ami nyilván a legrosszabbkor történik. Velem is előfordult, hogy a Balaton mellett egy hipermarketben voltam kénytelen akkumulátort venni, mert a régi egyik pillanatról a másikra felmondta a szolgálatot, mindenféle előjel nélkül. Mindenesetre műszeres vizsgálattal könnyen megbecsülhető, nagyjából mennyi ideje van hátra az aksinak, bár ez erősen függ a használattól is. Egy átlagautósnál nemritkán akár 5-7 évig is bírja egy aksi, amíg az első hidegebb télen meg nem adja magát, míg egy taxisnál akár fél év alatt is tönkremehet."


A méreten és kapacitáson túl az sem mindegy, hogy melyik oldalon van a pozitív pólus

A több mint 100 ezer taggal rendelkező Magyar Autóklubnál mintegy harmadával nőtt a segélyhívások száma az utóbbi napokban. A szervezettől kapott tájékoztatás szerint jelenleg a hívásaik mintegy fele érkezik az akkumulátor miatt bajba került autósoktól, de a nagy hideg beállta óta ugrásszerűen megnőtt az eltömődött, befagyott üzemanyagrendszer miatt leállt autók száma is. Ennek a klub szerint az az oka, hogy egyre többen tankolnak gázolajat "diszkontkutaknál", ahol ugyan pár forinttal olcsóbban lehet az üzemanyaghoz jutni, ám annak minősége gyakran olyan rossz, hogy a nagy hidegben el sem indul vele az autó.

Nem kell olyan gyorsan temetni az akkumulátort

Az utóbbi időben tapasztalt nagy hideg miatt rengeteg autó akkumulátoráról derülhetett ki, hogy már az életciklusának a vége felé jár, ám a csere előtt nem árt meggyőződni arról, hogy valóban az akkumulátor a ludas, és nem egy égve hagyott lámpa, bekapcsolva hagyott fogyasztó, hibás generátor vagy zárlatos berendezés áll a háttérben. Ezen némileg bonyolít, hogy csak műszeres vizsgálattal deríthető ki, hogy megfelelően tölt-e az autó generátora, mekkora az indítómotor áramfelvétele, illetve, hogy mekkora az akku sarkain a töltőfeszültség. Mert könnyen lehet, hogy nem is a hideg, hanem maga az autó nyírta ki az akkumulátort, így hiába veszünk újat, az is hamar tönkremegy. Akármi is okozta az akkumulátor végét, a lényeg, hogy a döglött aksit ne a kukába vagy mellé helyezzük, mert a benne lévő anyagok (nehézfémek, savak) súlyosan károsíthatják a környezetet. Csak megfelelő helyen adjuk le, ahol gondoskodnak az újrahasznosításáról. Erről szól az alábbi videó is, amely nem túl nagy, de igen kedves elégtétel lehet mindazoknak, akik egy aksi hibájából rekedtek valahol: ennél csúnyább vég nem sok van, igaz, a végén feltámadnak, és elölről kezdik az egészet, egészen a következő hideg télig.


Így pusztulnak el és élednek újjá az aksik, ha nem egy tájvédelmi körzet szélén dobják ki őket