Vezettük a Superb új kihívóját - Chevrolet Malibu-menetpróba

Chevrolet Malibu
Vágólapra másolva!
Itt van Amerika! Az Epica utódja és a Skoda Superb elsőszámú konkurense igazi világautó lett, ugyanezt kapja a kaliforniai szörfkölcsönzős vagy a pesti taxisok is. Az új Malibu szemből akár egy Opel Insignia, hátulról akár egy Camaro, célja pedig nem más, mint hogy beverekedje magát a flottakezelő cégek kedvencei közé. Ehhez már csak egy kedvező árra lesz szüksége.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Egyenesen Amerikából jön, de Koreában készül az új nagy Chevrolet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Lehet, hogy a rendszerváltás nem úgy sikerült, ahogy a nyugati világ kis darabkáit a panellakás falai közé csempésző, hangalámondásos videokazetták alapján reméltük, de mindenképpen sikersztorinak mondható, hogy a pesti taxisok egyik kedvenc márkája a Lada helyett mára a Chevrolet lett. Még akkor is, ha a csokornyakkendős logót sokáig a Daewoo örökébe lépő koreai autókra pattintották.

Mostantól ennek is vége, itt az új, világautónak szánt Malibu, amely szinte teljesen megegyezik amerikai piacos testvérével. Az a bizonyos amerikai piac persze sokat szelídült az utóbbi időben, a hátsókerék-hajtás és a big block kora lassan a tengerentúlon is lejár. Már arrafelé is a Cruze-t választják a legtöbben, de sikeres a Sonic néven futó Aveo és hamarosan a Spark forgalmazását is megkezdik.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A lemezek alatt egy Opel Insignia, de egy kategóriával nagyobbnak látszik

A megöregedett Epicát pótló Malibu azért még stikában megpróbál visszacsempészni némi életérzést a márkába, pusztán a megjelenésével is. A középkategóriás limuzin az Opel Insignia műszaki alapjaira épül, de annak ellenére, hogy csak 3 cm-rel hosszabb nála, egy kategóriával nagyobb autónak látszik, ami a szögletesebb, drabálisabb hatást keltő formáknak köszönhető.

Meglepő, de ennek ellenére 0,28-as az alaktényezője, ami a Volt után a legjobb a márka kínálatában. Ismerős fényszórói halványan sejtetik, honnan jött, nagy orra, jókora hűtőmaszkja, magasan futó válla és a Camaróra emlékeztető, eltalált lámpákkal befejezett fara viszont igazi jenkivé teszi. Ez egyértelműen jót tesz neki, mert, ha már amerikai autóként dobják piacra, akkor az a legkevesebb, hogy annak is nézzen ki.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A Camaróra emlékeztetnek a karosszéria síkjából kilógó hátsó lámpák

Főbb konkurensei közül nem emelkedik ki, hosszabb a Skoda Superbnél, de rövidebb a Renault Latitude-nél, 2737 mm-es tengelytávja viszont mindkettőnél kisebb pár centivel, amit minimálisan lehet észrevenni odabent. Bár nem kong a belseje az ürességtől és elveszettnek sem éreztük magunkat benne, legfeljebb akkor lesz hiányérzetünk, ha a külső alapján nagyautós méretekre számítunk.

Az Insigniában is szűkebbnek tűnik a hely a lecsapott tető miatt, de az Opel testvér tud valamit, amiben az amerikaiak nem túl erősek: a belső formaterv. A legtöbb Chevybe az Insigniában bemutatott jelenlegi Opel kormányt és kapcsolókat szerelik, a Malibuba még komoly bőrülések is kerültek, az összeszerelési minőség pedig jobb, mint valaha, de az összkép mégsem az igazi.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Ha jó lesz az ára, a céges flották és a taxisok új kedvence lehet

Leginkább a Captiva kicsit zavaros műszerfalára emlékeztet ez a belső. Jó, hogy sikeresen túlléptek az uniformizált egyhangúságon és nyitottak a fiatalos, vidám hangulat felé, de a középkategóriában már sokan tudnak ennél vonzóbbat mutatni. Pedig minden tőlük telhetőt megtettek, a Malibu műszerfalán is ott a minőséget szuggeráló puha műanyag burkolat, de az Orlandóhoz hasonló középkonzol mögötti rekeszt nyitó, nagy csúsztatható tolózár elég illúzióromboló.

Egyértelmű, hogy nem ugyanannak a csapatnak a munkája, akiktől az utóbbi idők otthonos Chevy utasterei kerültek ki. Még az Astrában bevált hangulatvilágítás sem olyan kellemes a vízkék fénnyel, de a kisautós Epicát még így is messze lepipálja, ami már önmagában fél siker.
Ennél is fontosabb, hogy műszakilag óriásit lépett előre a Malibu. Összesen tizenhétféle hajtáslánccal készül, bár mi ebből sajnos csak négyet kapunk meg.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Sokkal komolyabb autó lett az Epicánál

Két négyhengeres motorral, egy 169 lóerős 2,4-es benzinessel és a sokkal jobb választásnak tűnő 140 lóerős kétliteres dízellel jön hozzánk, melyekhez két váltót, hatfokozatú kézit vagy automatát lehet majd választani. A rögtönzött budapesti menetpróbán csak a benzinest vezethettük, mert egyelőre csak két ilyen Malibu van az országban, a dízelek néhány hónappal később érkeznek.

Lehet, hogy nem ebből fog fogyni a legtöbb, de annyi már most kiderült, hogy minden eddiginél összeszedettebb és komolyabb lett a legnagyobb Chevrolet. A lágyan ringatózó amerikai helyett feszes európai hangolású futóművet kapott és a kormányzása sem olyan bizonytalan, mint az Epicáé, viselkedése közel áll ahhoz, amit a kategóriatársak nyújtanak.

Dévú, sevrolett vagy sevrolé?

Nem csak Fenyő Miklós tudta rosszul, hogy "a jampecok a Chevroletben agyba-főbe nyomják a dudát", a Chevrolet márkanév itthon tévesen, "sevrolettként" lett ismert, még a klasszikus filmes szinkronokban is így emlegetik az amerikai nagyvasakat. Régen csak kevesen tudták, hogy a helyes kiejtés a franciásan hangzó "sevrolé", hiszen a márkát a svájci születésű Louis-Joseph Chevrolet alapította Detroitban 1911-ben.

Forrás: Chevrolet
Nyolcadik generációjánál tart a Chevrolet Malibu

Talán meg is maradtunk volna ebben a hitben, ha a General Motors nem dönt úgy, hogy a felvásárolt koreai Daewoo autóit Európában Chevrolet-nek nevezi át, egy huszárvágással megoldva a kényes presztízskérdéseket és az amerikai márka bevezetését. A hivatalos kommunikáció pedig elkezdte a tévében és a rádióban "sevrolének" hívni az egykori Daewoo-kat, ezzel teljesen összegubancolva a szálakat.

Forrás: Chevrolet
Az importőr kérésre átcímkézte a Nubirát, de a forgalmiban Daewoo maradt

Pedig minden csokornyakkendős autó esetében az affektálósan hangzó kiejtés a helyes, nem számít, hogy mikor és hol készült. Ma már egyre kevésbé, hiszen az Amerikában Chevynek becézett márka folyamatosan áll át a világautók gyártására, mindenesetre a levetett Opel-elemeket hasznosító Daewoo-gyökerektől már megszabadultak.

Forrás: Chevrolet
A GM Amerikában és Kínában Buick Regal néven árulja az Opel Insigniát

Most a GM-hez 1929-óta tartozó német márka friss műszaki alapjait hasznosítják lelkesen, de ez oda-vissza érvényes, hiszen az új Aveóra épül a következő Corsa is, a Buick modellek pedig egy az egyben átcímkézett Opelek. Az új Malibut Amerikában, Koreában és Kínában is gyártják, tehát lassan végleg búcsút inthetünk a nemzeti iparnak, győzött a globalizáció.



A néhány kilométeres próbakörön leginkább az tűnt fel, milyen könnyű vezetni a Malibut. Akinek szimpatikus a kényelmes cirkálás, biztosan szeretni fogja. 2,4-es motorja az automatával együtt szintén a békés autózást szereti. Hirtelen gázadásra gondolkodni kezd, majd visszakapcsol akár kettőt is, pörgeti a tompítottan, mégis szépen szóló benzinest, amire gyors reakció helyett komótos megindulás a válasz.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Sokat fejlődött a belső, de nyomokban még tartalmaz amerikai stíluselemeket

Szerencsére az önsúlya megáll 1,5 tonnánál, ami kevesebb egy dízelmotoros Astra tömegénél. Biztosan nehezebb lesz, de mégis a dinamikusabbnak és takarékosabbnak ígérkező dízelmotor viheti sikerre a Malibut, amely elsősorban az autóeladások többségét kitevő céges flottákban szeretne minél nagyobb részesedéshez jutni.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Mudra László [origo]

Nagy autó kis fenékkel
- Skoda Superb 2.0 TDI

Erre képes most a Renault
- Renault Latitude 3.0 dCi

Szélsőséges középkategória
- összehasonlító teszt



Ott pedig elsősorban a hozzá hasonló középkategóriásokat keresik, de hiába nőtt fel az átlagoz, még mindig szüksége lesz egy jó árra. Egyelőre nem lehet tudni, honnan indul majd a Malibu árlistája, jelenleg is osztanak-szoroznak, épp ezért felszereltségéről sem esett még szó. A gyáriak kiemelkedő biztonságot ígérnek, a középkategóriában is a legbiztonságosabb modell címre pályáznak, amit az Aveo már elnyert a kisautók között.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Egy 2,4-es benzinesből és egy kétliteres dízelből áll majd a hazai motorválaszték

Hamarosan teszteljük is a Malibut, hogy megtudjuk, milyen együtt élni vele, de a villámrandi alapján úgy tűnik, minden esélye megvan rá, hogy sikeresebb legyen elődeinél, hiszen jó megjelenésével és nagy helykínálatával cégautónak és taxinak is ideális lehet. Ehhez persze továbbra is biztos helyet kell bérelnie a kategória legolcsóbb tagjai között.