Vágólapra másolva!
Az idei Genfi Autószalonon az öt-hat-hétszáz lóerős autócsodák mellett rengeteg elérhetőbb kis és kompakt autót mutattak be még a luxusmárkák is, de még fontosabb, hogy végre megjelentek az elérhető árú villanyautók. Összefoglaló már-már a teljesség igényével.
Vágólapra másolva!

Rendhagyó módon kezdődött az idei, szám szerint 82. Genfi Autószalon, most először nem novemberben, hanem a svájci kiállítás nulladik napján derült ki, mi nyerte az Év Autója címet. A Chevrolet Volt és Opel változata, az Ampera (a kettő között műszaki különbség szinte nincs, csak a csomagolás és az autók elején látható embléma jelenti a differenciát) előremutató technikájával nyerte el a díjat. Nagyon jól jött ez a tavaly hatalmas veszteségeket termelő Opelnek, talán a negyedik díjuk segít nekik kikecmeregni a gödörből. Rélhetőleg az igények is nőnek a díjazott típusok iránt, ugyanis épp a napokban jelentették be, hogy a gyenge kereslet miatt öt hétre leállítják a Volt gyártását. A második helyen végző Volkswagen Up! mininek az átgondolt tervezését és nagyautós tulajdonságait értékelte az újságírókból álló zsűri, a harmadik Ford Focusban pedig azt, hogy az első háromhengeres motorral hajtott kompakt autó, amelyet ráadásul olyan aktív biztonsági rendszerekkel is fel lehet szerelni, amelyek még a nagykategóriában sem általánosak.

A zsűritagok a győzteseknél az előremutató technikát értékelték: az Ampera használattól függően 40-80 kilométert képes elektromos üzemben megtenni, de ha lemerül az akkumulátora, nem kell leparkolni vele az út szélére, mert beindul az 1,4-es benzinmotor, amely elkezd generátorként áramot termelni. Így egy tank benzinnel további 500 kilométert is meg tud tenni. Genfben nagyon úgy tűnt, hogy az Ampera receptje ragadós, számtalan hasonló elven működő hatótávnövelő elektromos autót mutattak be.


Az Infiniti tanulmánya feleannyi szén-dioxidot ereget a levegőbe, mint egy átlagos kisautó

Ezek közül a legszebb és a leggyorsabb az Infiniti Emerg-E sportkocsi tanulmánya volt, amelynek a hajtásmódján kívül az volt a különlegessége, hogy nem Japánban, hanem a Nissan európai fejlesztőközpontjában készítették. A karbonkarosszériás, középmotoros autó hajtásáról két, összesen több mint 400 lóerős teljesítményű elektromotor gondoskodik, ezzel négy másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. Közel 50 kilométert tud megtenni károsanyag-kibocsátás nélkül, ha pedig lemerül az akkumulátora, a Lotustól vett 1,2 literes, háromhengeres motor generátorként még közel 500 kilométeres hatótávolságot szavatol. Ilyen menetteljesítmények mellett szinte hihetetlen, hogy csak 55 g szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként, ez nagyjából egy átlagos mai benzines kisautó értékének a fele. A Nissan-tanulmány bemutatóján ott állt mellettünk Christian Horner, a Forma-1-es Red Bull Racing csapatfőnöke és Sebastian Buemi tesztpilóta is, vele interjút is sikerült készíteni, amelyet majd hamarosan olvashatnak az F1hireken.


A Tata miniautójának mindegyik kerekét külön elektromotor hajtja

Bár a bemutatott szériaautói a kínai termékek színvonalán álltak, az indiai Tata hatótávnövelős, Nano-alapokon nyugvó, öt éven belül megvalósuló elektromos tanulmánya, a Megapixel még érdekesebb volt technikai értelemben. Úgy lehet tölteni a szárnyas ajtós mini akkumulátorait indukciós töltéssel, hogy bele sem kell dugni semmilyen csatlakozót. Az sem elhanyagolható, hogy külön-külön meghajtott kerekeinek köszönhetően egy 5,4 méteres körön megfordul, és hogy 0,3 literes, 30 lóerős benzinmotorjának fogyasztása egy liter is lehet száz kilométeren, mivel csak a négy, a kerékagyba épített villanymotornak termel áramot.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Két szupertakarékos tanulmányt mutatott be a Suzuki, a hibrid Swift hamarosan kapható is lesz

A hasonló technikát használó Suzuki Swift Range Extender pedig azért volt érdekes, mert bejelentették, hogy hamarosan meg lehet vásárolni, és talán ez is Esztergomban készül majd. A sima hibridek között a Toyota FT-Bh tanulmánya volt talán a legfontosabb újdonság, a négy méternél rövidebb, kivételesen áramvonalas, mindössze 786 kilogrammos tanulmány egyliteres, kéthengeres motorja 2,1 liter fogyasztást produkál a japánok szerint, miközben egy négyszemélyes, teljes értékű autót mozgat. A világszerte négymillió eladott hibridnél tartó Toyota ezzel kijelölte a kisautók fejlesztésének irányát, a jelenkort pedig az első hibrid kisautó, a májustól megvásárolható, 3,5 literes fogyasztású Yaris és a még takarékosabb, konnektorról is tölthető Prius képviselte.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A gyárak idén is megtartották azt a jó szokásukat, hogy csinos lányokkal mutatták be az újdonságaikat

Persze voltak belső égésű motor nélküli villanyautók is, ezek közül a legfontosabb a Renault Zoé, amely egy Clio méretű csinos kisautó, formáját máris lemásolta a Hyundai az i20 ráncfelvarrásával. Az ősztől kapható Zoénak dízel kisautókéval összevethető vételárat (bérelhető akkumulátorral) és a hagyományos villanyautókénál 25 százalékkal nagyobb hatótávolságot ígér a Renault, talán ezzel az autóval kezdődik majd meg az elektromos autók tömeges elterjedése. Vagy az idéntől szintén megvásárolható hétezer eurós Twizyvel, amely kétszemélyes, 2,3 méter hosszú jármű, valahol félúton az autó és a motorkerékpár között. A Renault közvélemény-kutatása szerint Nyugat-Európában a 30 év alattiak többsége most azonnal venne magának villanyautót, ha elérhető ára lenne, erre alapozzák azt a tervüket, hogy 2020-ra minden ötödik eladott autójuk elektromos lesz. Testvérmárkájuk, a Nissan is bejelentette, hogy jövő nyártól már Angliában is gyártani fogja az elektromos Leafet, ezt fogják árulni többek között nálunk is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az Opel Meriva ellenfelének szánja a Ford a vadonatúj B-Maxot

Persze sok volt az alternatív hajtású jármű, de a most bemutatott szériaautók között még mindig a kizárólag belső égésű motorral ellátott kocsik voltak többségben. Sok új egyterűt láthattunk, a B-oszlop nélküli Ford B-Maxtól kezdve a Fiat 500 Szerbiában készülő felpumpált változatán, az 500 L-en keresztül a Nissan Invitationig. Utóbbi a Note utódja, de már nem annyira buszos, inkább a hagyományos kisautók felé mozdult el, és jövőre lesz kapható. Michael Auliar, a Nissan kisautókért felelős vezetője a helyszínen készített interjúnkban elárulta, hogy az Invitation a Corsa, a Polo és a Fiesta közvetlen ellenfele lesz, Japánban tervezték, de csak Európában fogják gyártani és értékesíteni. Az egyterűk közül a magyar piac szempontjából mégis talán a hárommillió forintos, hétszemélyes Dacia Lodgy volt a legfontosabb. Akinek a helykínálat és az ár fontosabb a presztízsnél és az igényes anyagokból épített belsőnél, jól járhat vele; mellesleg ez az első Dacia, melybe turbós benzinmotor (1,2 liter, 115 lóerő) kerülhet. A legtöbb gyártó azonban nem a buszlimuzinokra, hanem a kompaktokra és a szabadidő-autókra koncentrált.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Hatalmas és olcsó a Dacia legújabb egyterűje, a Lodgy

Megfigyelhető volt, hogy a Golf-kategóriaként is jegyzett alsó-közép egyre fontosabb a prémiumgyártóknak is. A Daimler AG vezérigazgatója, dr. Dieter Zetsche beszédéből például kiderült, a Mercedes úgy számol, hogy a következő tíz évben 6,5-ről 10 millióra nő az ebbe a kategóriába eső eladott autók száma. Nem véletlen, hogy Genfben három Golf méretű modellt is bemutattak a prémiummárkák: a Mercedes A-osztályt, az Audi A3-ast és a Volvo V40-est. A legkisebb Mercedes csak nevében hasonlít bumfordi, szendvicspadlós elődjére, annál 16 centivel alacsonyabb és nagyjából százszor sportosabb. Az új Audi A3 a következő Volkswagen Golf rugalmasan alakítható padlólemezének első használójaként lépett színre, a legvonzóbb formájú Volvo V40 újdonsága pedig a szélvédő tövéből kirobbanó gyalogoslégzsák volt. Elvileg nem tekinthető prémium-kompaktnak, de a szintén Genfben leleplezett, ötajtósként és kombiként is látható Kia Ceed elődjéhez képest annyit lépett előre a formatervet, technikát és minőségérzetet tekintve, hogy bátran odaállhatnak bármelyik drágább, hasonló méretű kompakt mellé. Valószínűleg az ára is tükrözi majd a kidolgozás minőségét.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Úgy néz ki, mint az Antara, csak a Genfben leleplezett Mokka sokkal kisebb

A kompaktok mellett folytatódott a szabadidő-autók térhódítása, az Opel Mokka a kiskategóriában jelenthet kemény konkurenciát a Suzuki SX4-esnek, technikája már a következő Corsát vetíti előre. Sokkal több hobbiterepjárót hoztak a gyárak a középkategóriákba, itt volt például az új Mitsubishi Outlander, az új Honda CR-V, a Mazda CX-5 és a következő Nissan X-Trail előfutára, a Hi-Cross tanulmány is. Ezekkel a japán hobbiterepjárókkal a Nissan hibrid tanulmányát leszámítva csak az volt a probléma, hogy annyira unalmasak voltak, hogy a formájuk alapján bármelyik lehetett volna bármelyik gyártó terméke, csak a jelvényt kellett volna kicserélni rajtuk.

Gulyás Péter

A következő oldalon kiderül, hogy szép dolog a spórolás meg a környezetvédelem, de egy autóbolond számára az igazi örömöt azok a kocsik okozzák, amelyek nem a takarékosságról, hanem a benzin öncélú, de nagyon is élvezetes elégetéséről szólnak. Következzenek a luxus- és sportautók!