Négy henger ma már luxus - Peugeot 208-menetpróba

Milyen a jó kisautó? Először is tényleg kicsi, a lágyzselatin kapszulák gyorsaságával hat a női szívekre, keveset fogyaszt, nem kerül sokba és jó vezetni, hogy néha a férfiak is elvigyék egy körre. A franciák ilyennek szánták a 208-ast, melyet a nulláról terveztek és szeretnék, ha újra a kiskategória kedvence lenne.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A 205-ös és a 206-os sikereit szeretné megismételni a jól sikerült 208-as
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

"Szürke? Nem lehetne valami színeset?" - próbálkoztunk a totalcaros Csikós kollégával megszerezni egy fotogénebb konfigurációt, amikor megpillantottuk a kezünkbe nyomott kulcstartón a Blossom Grey feliratot. "Ez is színes, tudjátok, az a rózsaszínbe hajló ezüst, ami a sajtófotókon is van" - próbált megnyugtatni Kati, a Peugeot piárosa, aki nem is sejtette, mekkora traumát jelent két férfinak több száz kilométeren át vezetni Hello Kitty szolgálati autóját.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Sokféle kombinációban kapható és igény szerint személyre szabható

Még szerencse, hogy a 208-as nem nekünk, hanem a fontosabb célcsoportnak, a nőknek akar tetszeni. Ez a küldetése, meg kell ismételnie a 205-ös és a 206-os sikereit, ami az addigra már megfáradt arculatot öröklő 207-esnek nem sikerült. Az ilyesmi a vevőnek jó hír, hiszen semmi sem tudja úgy motiválni a gyártókat, mint egy melléfogás, ilyenkor születnek a legjobb autók. A kudarcon kemény munkával tették túl magukat és az elődök szellemiségét egybegyúrva mindent beleadtak, hogy visszatérhessenek oda, ahol jól érezték magukat: az elsők közé.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Remek kis hot hatch lesz a hamarosan bemutatkozó GTi sportmodell

Ehhez elsősorban egy olyan formára van szükség, amely meg tudja ismételni a 206-os hipnotikus hatását. A 208-as nagyon jól sikerült. Ebben a rózsaszínben, az első fotókon először furcsának találtam, majd egyre jobban kezdtek összeállni a vonalak és mire élőben is megpillantottam, már tetszett is. A nagyszerű 508-assal bemutatott visszafogottan vagány stílus lehet, hogy nem szól akkorát, de van olyan vonzó, mint annak idején a cicásítás. A Peugeot akkor nagyon ráérzett, hogyan lehet egy kedvező árú tömegautó kívül-belül olyan menő, mint sokkal drágább konkurensei. Elérték, hogy a vevők vágyjanak a termékeikre.

Mi van a lemezek alatt?

A 208-as fejlesztésénél fontos szempont volt a súlycsökkentés, ezt két különböző nagyszilárdságú acél használatával, alumínium első kereszttartókkal, a bölcső méretezésével, a zajok elfojtásával leegyszerűsített hangszigeteléssel érték el, így az alapmodell tömege mindössze 975 kg, amely átlagosan 110 kg nyereséget jelent. Alaktényezője 0,29-re csökkent, ezzel az egyik legjobb a kategóriában. Mindez nagy előny a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérséklésében, bár mégis minden a motorkínálaton múlik.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Nagyon jól megy az 1.6 HDi, de a háromhengeres 1.2 VTi szórakoztatóbb

A legfontosabb újdonság az 1,2-es 82 lóerős háromhengeres egység, melyet három éven át fejlesztettek. A hasonló teljesítményű négyhengeresekhez képest szén-dioxid kibocsátása és fogyasztása 25 százalékkal kisebb, a súrlódási veszteségek pedig 30 százalékkal csökkentek. Ezt karbon bevonatú dugattyúcsapszegekkel, dugattyúgyűrűkkel és szelephimbákkal érték el. A motor másik műszaki újdonsága a karterbe integrált olajfürdős vezérmű-hajtás, valamint a dugattyúpalást elcsúsztatása a tengelyvonalból.

Nézze meg a Peugeot 208-as gyári filmjét!

Három hengere egyenként négy szelepet, kétoldali változó szelepvezérlést és hengerenkénti szívócső-befecskendezést kapott. Az égést optimalizálták, a gyújtást úgy állították be, hogy minél nagyobb arányú legyen a kipufogógáz visszavezetés. További érdekes megoldás, hogy a motor kipufogócsonkja, hűtőcsatlakozója és motortartó bakja a hengerfej része. Melegítését a blokk és a hengerfej külön köre gyorsítja, az 1,2-es zajait és rezgéseit ellenirányban forgó kiegyensúlyozó tengely csillapítja. Fogyasztása átlagosan 4,5 liter/100 km, szén-dioxid kibocsátása 104 g/km.


Átgondoltabb, mint a 207-es, a 206-os tényleges formai evolúciója. Rengeteg rajta a részlet, domborítások és élek váltják egymást, mégis harmonikus, van benne báj és sportosság, szeretnivaló kisautó. De hogy jön a képbe a 205-ös? Egyszerűen rájöttek, hogy a vevőket nehéz meggyőzni egy kvázi alsó-középkategóriás kocsival, ha eredetileg kisautóra vágytak, ezért szakítottak a trendekkel és a 208-ast lekicsinyítették, hogy újra belepasszoljon a B szegmensbe. Hét centivel rövidebb, kettővel keskenyebb és eggyel alacsonyabb lett, de ami ennél is fontosabb, nagyszilárdságú acéllal és sok más okossággal a tömegét egy tonna alá csökkentették.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A tengelytáv maradt a régi, a szélessége, a magassága és a túlnyúlásai csökkentek

Szerencsére a tömörítést ésszel csinálták, a tengelytáv nem változott, ügyes térkihasználással sikerült valamennyit még bővíteni is az utastéren és a csomagtartón. Nem csak kívül, hanem ott is farigcsáltak, ahol a nők hatásköre már véget ér: gyorsan megragadták a háromhengeres őrületet és fejlesztettek hozzá egy 1,2-es kis benzinest, mellyel nem csak a konkurenseknek, de saját maguknak is fejtörést okozhatnak. Haragszunk a magas olajárak és a túlbuzgó zöldek miatt, de most fejet hajtunk, mert a legjobbat hozták ki a Peugeot-ból, de ahhoz hogy erre rájöjjünk, meg kellett járnunk a mennyet és a poklot is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Két LED is van a fényszóróban, visszatért a tükörház elé a 206-os domborítása

Előbbit a csúcsok csúcsát jelentő 115 lóerős 1.6 HDi dízelmotorral szerelt háromajtós tesztautóban éltük meg. Ez a kis dög jó ajánlólevél volt a 208-ashoz, melynek egyik különös ismertetőjele a szokásokat felrúgó üléspozíciója. Peugeot-ékban felmerült a kérdés, hogy miért kéne ragaszkodni a konvencionális elrendezéshez, ezért a műszerblokkot nem a kormány mögé, hanem fölé pakolták, és, hogy lehessen is látni valamit belőle, beszerelték a világ legkisebb, lapított tojás alakú kormányát. Végre egy franciásan elborult ötlethalmaz!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Vagány a lámpa, stílusos a króm ablakkeret, a kis csík a 205-ösre emlékeztet

Aki szereti tudni, mennyivel megy, jobban teszi, ha magasra ül - az ülés eleve magasan van - és az ölébe veszi a csöppnyi kormányt, amely fölött még éppen láthatja a mutatós műszereket. Ha a tervezők a józan észre hallgatnának, egyre alacsonyabb műszerfalakat gyártanának, de a 208-as sportosan belőtt üléshelyzetében ez már nem jelent problémát, bár bevallom, ha igazán kényelmesen ültem, a műszerblokk alsó negyedében zajló dolgokról lemaradtam. Az ötlet érdekes, de azt hiszem, nem emiatt fogjuk szeretni a 208-ast. Sokkal jobb okunk is van rá.

A következő oldalon kiderül, milyen vezetni a háromhengeres 208-ast!

Előző
  • 1
  • 2
Következő