Érzelmek a csomagtartóban - Így született az új Skoda Rapid

Skoda Mission L
Vágólapra másolva!
Eltalált formatervre nem csak egy olasz szupersportautónak, hanem egy tömegmodellnek is nagy szüksége van. Megtervezése még nehezebb feladat, hiszen mindenkinek tetszenie kell, nem költhetnek rá sokat és meg kell találni az egyensúlyt a látvány és a praktikum között. A Skoda mlada boleslavi bázisán jártunk, ahol láthattuk, hogyan születnek a jövő formatervei, majd be is ülhettünk a titkos, új Rapidba.
Vágólapra másolva!

Amikor a formatervezés művészetéről beszélünk, elsőként biztosan nem a Skoda ugrik be, pedig akármilyen hihetetlen, a csehek is legalább annyi munkát és szakértelmet ölnek autóik tervezésébe, mint más autógyártók. Miután végighallgattuk Jozef Kaban vezető formatervező lelkes előadását, már tudjuk, szívből talán még egy kicsivel több is jut a Mlada Boleslavból kigördülő autókba. Rég láttam valakit ilyen szeretettel és végtelen lelkesedéssel beszélni egy tárgyról, melyet nem az érzelmek, hanem szigorúan a funkció ihletett.

A Prágától egy órányira fekvő Skoda-központ most éppen az új Rapid lázában ég, amely nagy bánatunkra nem egy kupé, hanem egy alsó-középkategóriás ötajtós lesz. Végre kitölti a Fabia és az Octavia közötti régóta tátongó űrt, és lehetővé teszi, hogy a jövőre érkező új Octavia hivatalosan is oda kerüljön, ahová mindig is tartozott: a középkategóriások közé. Viszont ismét elpocsékolnak egy jól csengő nevet, akárcsak annak idején a Feliciát. Talán egyszer meggondolják magukat és mégis meglepik az autós világot egy diszkont kupéval vagy kabrióval.

Forrás: Skoda
Profi skicceket készítenek digitális toll és drága szoftverek segítségével

Addig is tovább építik praktikus imidzsüket és a szívük helyett az eszükre hallgatva a márka eddigi legkapósabbnak ígérkező autóján dolgoznak. A Rapid még titkos, bemutatója csak a Párizsi Autószalonon lesz. A kész autót a program elején még előlünk is rejtegették, letakarva állt a középkori városkában fekvő gyár egyik legrégebbi csarnokában, ahol a formatervezők egész nap a jövőn dolgoznak. Tevékenykedésük csupán fizikai oldalát nézve tekinthető munkának, inkább művészet ez, játék a méretekkel, formákkal, arányokkal és érzelmekkel.

Az egész ott kezdődik, hogy kitalálják, kinek tervezik a modellt. Így épül fel a hatás, melyet a kész autónak ki kell majd váltania. Ezért nem csoda, hogy a népautókba látszólag nem szorul semmi fantázia, és vad habparti helyett inkább egy békés karácsony esti vacsora jut róluk eszünkbe, ahol a család apraja-nagyja képes jól érezni magát. Erről szól az egész, meg van kötve a kezük, ha ilyesmin dolgoznak, ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet a pulyka olyan omlós, hogy megnyaljuk mind a tíz ujjunkat utána.

Forrás: Skoda
Megváltozott a Skoda logója, a felirat embléma formájában kerül az autókra

A formatervező dolga kihozni a maximumot a rendelkezésre álló költségkeretből és be kell számítania azt is, hogy az autónak milyen feladatokat kell ellátnia. Az új Skoda-formanyelv nem hoz forradalmat, az egyszerűségre, a precizitásra és az eleganciára koncentrál. A jövő Skodáinál is a legfőbb szempontok között szerepel majd a praktikum és a jó ár/érték arány. Olyan cseh művészeti ágakból merítettek ihletet, mint a festészet vagy az üvegművészet, de a márka hagyományai is ott lebegtek a tervezők szeme előtt.

A Skodánál alkalmazott hetvenfős csapat először skiccekkel kelti életre ötleteit. Miután megszületett az elképzelés arról, hogy milyen irányban induljanak el, egyre jobban körvonalazódik az autó, de itt még messze van a véglegestől. Ebben a fázisban számít igazán, hogy mik az elvárások a típussal szemben. Kialakítják a méreteit és az arányokat, majd számítógéppel folytatják a rajzolást. Digitális toll segíti őket a profi rajzok készítésében, mellyel minden földi halandónak meggyűlne a baja.

Forrás: Skoda
Eredetileg üveg betéteket terveztek a műszerfalra és az ajtókba

Miután elkészültek az ábrák, a terveknek testet kell ölteniük. Hagyományos módon, agyagból készítik el kicsiben, majd jöhet az életnagyságú makett. Azért ragaszkodnak hozzá, mert így még van lehetőség a finomhangolásra és a tökéletesítésre. Megtervezik a felniket is, melyeket háromdimenziós nyomtatóval keltenek életre. Közben egy másik csapat az utastéren dolgozik. Passzolnia kell a kocsi karakteréhez, vonzónak kell lennie és az ergonómiáról sem szabad megfeledkezni. Ebből is készül kipróbálható agyagmodell.

Mégis az a felemelő pillanat, amikor elkészül az első prototípus és a tervezők végre működő autóként láthatják az eddig csak tapogatható formában létező munkájukat. A később gyártásba kerülő kocsi rengeteg kisebb-nagyobb változáson megy keresztül, mire szériaéretté válik. Nagyon sok jó ötletről kell fájó szívvel lemondani, cserébe olyan megoldások születnek, melyek majd később válnak valóra. Amikor Mission L néven bemutatkozott, gyakorlatilag már készen volt, bár hivatalosan még mindig csak egy szériaérett prototípust láthattunk.

Forrás: Skoda
A Mission L tanulmány alig változott, mire Rapid lett belőle

Nem ért minket meglepetés, amikor lerántották a leplet. A Rapid a szokásos limuzinnak látszó, mégis ötajtós családi kocsi Skoda módra, ami azt jelenti, hogy arányos és harmonikus. Látványosan minőségi termék, melynél fontosabb a funkció, mint a felvágás. Látszik, hogy Kaban korábban Audikat tervezett, a Rapid kicsit agresszívebb az eddigi Skodáknál, csak a cseh kristályokról mintázott nagy hátsó lámpák mutatják olyan jámbornak, amit megszoktunk a márkától. Fényszórója ismét kicsi és szögletes, a típusjelzés viszont hiányzik belőle, cserébe hátra már nem csak a típust, hanem a gyártó nevét is ráírják.

Forrás: Skoda
A látszat ellenére nem szedán, hanem ötajtós, fél köbméteres csomagtérrel

Megtartották a nagy hűtőmaszkot és felfrissítették az új Skoda stíluselemmel, a kerek helyett élesebb bemetszéssel az embléma alatt, amely szintén megújult. Elveszítette színét és a "Skoda Auto" felirat is kikerült belőle. Ettől sokkal elegánsabb és komolyabb lett, amilyennek az egész autót szánták. Újdonság az oldalán végigfutó él és a vékony ablakkeret is, ezek a kis apróságok tudat alatt javítják a minőségérzetet. Óriási puttonya kívülről is sejthető, de a Fabia Sedan volt az utolsó Skoda, melynél elkövették azt a hibát, hogy ez meg is látszik a formaterven.

A jó arányérzék nem csupán a külsejében, hanem a méreteiben is jellemző a Rapidra. Nagyjából akkora, mint a mostani Octavia, de inkább látszik kompaktnak, mint középkategóriásnak, ami persze nem véletlen. Odabent elöl-hátul tágasnak éreztük, még egy magasabb kolléga mögött is van élet 180 cm felett is, a csomagtartója szokás szerint szabályos és öblös. Belső formái sem meglepőek, a Superbre emlékeztetnek. Nem csoda, hiszen csak azt finomították, ami már eddig is bevált, hiszen a kezükben van egy sikeres recept.


Álcázás nélküli kémfotó a Rapidról, hivatalosan ez még csak prototípus

Ennek ellenére Kaban új korszakról beszélt, ami nem formai ámokfutást, csupán a márka zavartalan menetelését jelenti a minőségi előrelépés és az újabb sikerek felé. A formatervezési bemutató jó alkalom volt arra, hogy megmutassák, mekkora erőbedobásra van szükség, hogy egy egyszerűségében is mutatós, praktikus autó szülessen. Abban minden jövőbeli tulajdonos biztos lehet, hogy a konzervatív lemezeket nagy szeretettel alakítgatták a digitális tervezőasztalon, úgy, hogy minél több autót és kevesebb szobrot kapjanak a pénzükért.


A Párizsi Autószalonon leplezik le, egy jó árral az Octaviánál is sikeresebb lehet

A Genfi Autószalonon látható Toledo tanulmány rokona hivatalosan Párizsban mutatkozik be és a tervek szerint még idén piacra kerül, addig azonban ott virít rajta a piros Top Secret pecsét. Most, hogy már láttuk, tulajdonképpen meg kellett volna, hogy öljenek minket, ehelyett inkább gondosan elvették a telefonjainkat, és hiába vihettük magunkkal a fotóstáskákat, kattogtatni nem lehetett, ezért nincs más választásunk, mint a kezdeti skicceket, a Mission L tanulmányt vagy a fotózásra leplezetlenül kiszállított Rapid kémfotóit nézegetni.