Focusban a jövő - Meglestük a Ford új fejlesztéseit

2012.06.24. 9:19

A Ford aacheni fejlesztőközpontjában vezettük az elektromos Focust, kipróbáltuk a vadonatúj Mondeóban megjelenő biztonsági öv légzsákot, láb nélkül fékeztünk, kéz nélkül parkoltunk és megismerkedtünk a magát vezető autóval, amely helyettünk araszol majd a dugóban. A Ford mérnökei beavattak minket a kutatás folyamatába is, mely során környezetbarát műanyag és szívroham érzékelő ülés születik.

A technikai bemutatók általában tartalmasak, kíméletlenül szakmaiak és többnyire hétpecsétesnek mondott titkokba avatnak be, viszont meg kell elégednünk a lázasan dolgozó helyi erők és munkaeszközeik látványával, melyeket lefotózni tilos és életveszélyes. Ezt a gyakorlatot rúgta fel a kölni Ford, amikor meghívott minket az aacheni fejlesztőközpontjába, hogy olyat tegyen, amire más cégek viszonylag ritkán hajlandók.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A Ford német központja Kölnben van, de a kutatás Aachenben zajlik
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Izgalmas foglalkozásokon keresztül avatott be a frissen bemutatott vagy csak a jövőben piacra kerülő fejlesztéseibe és nem csak kipróbálni, hanem telibe fotózni is hagyta minden titkát. Az utóbbi időben a Ford eltökélten tervezi és írja a jövőt. Mert az nem valami olyasmi, ami egyszer csak megtörténik, keményen kell dolgozni, hogy legyen mivel előrukkolni a következő autószalonon, és persze azért is, hogy viszonylag fájdalommentesen élhessék túl a mostanihoz hasonló nehéz időszakokat.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A közeli tesztpályán próbálgathattuk a balesetmegelőző rendszereket

A kölniek az amerikaiakkal együtt közös erővel fejlesztenek, modellkínálatuk világszerte egységes lesz a jövőben, ami egy érdekes folyamat, hiszen mostanáig a különböző piacok számára gyártott egyedi modellekben hittek a gyártók, de a válság rákényszerítette őket, hogy inkább világautókat fejlesszenek, melyek egymagukban képesek kielégíteni az európai, az amerikai és az ázsiai vevők igényeit, ami összességében jelentős megtakarítást jelent.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Profin beparkol magától a Focus, egyszer még távirányítható is lesz

Az előre menekülés és a jövőre koncentrálás jól bevált módszer, a Ford azonban nem felejti el dicső múltját sem, amikor Henry Ford gyára ontotta az első népautót, a T-Modellt és forradalmasította a közlekedést. Erre készül a mai cégvezetés is, a telített piacon olyan összetett megoldásokkal rukkol elő Amerikában és Németországban, sőt Angliában is hazainak számító márka, melyek segítenek eljuttatni a legfrissebb technikai, kényelmi és biztonsági fejlesztéseket az átlagemberekhez.

Retteghetnek a hot hatch-ek - Ford Focus Electric

Fotó: Balogh Bence [origo]
Gyors, mint a szélvész, hangtalanul suhan és nincs helyi károsanyag-kibocsátása
(Még több kép az elektromos Focusról a galériában. Kattintson a képre!) 

A parkolóban egy flottányi egyliteres turbós Focus várt minket, de ezt a változatot a nemzetközi menetpróbán már vezettük, így inkább az Aston Martin-orrú változatra csaptunk le, hiszen ezeket villanymotor hajtja. Nem is hajtja, repíti, olyan őserővel, amelyről egy benzines vagy dízelautó csak álmodhat. A Focus Electric igazi reménysugár, annak a bíztató jele, hogy van élet a benzinen túl, és nem is akármilyen. Mivel sikerült kiiktatni a robbanómotorok tehetetlenségét, az állandó fordulat és az azonnal elérhető nyomaték csodát művel a kompakt Forddal. Vezethetősége megfelel a sima testvérének, egyszerre sportos és kulturált, alig lehet érezni az akkuk többletsúlyát.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Beszállás közben megmutatják az akkuk állapotát a töltőnyílás körüli LED-ek

Csikorgó kerekekkel kanyarogtunk, ujjongva száguldoztunk vele, csak azt bántuk, hogy a lámpánál nem vehettük fel a versenyt a mellettünk álló dízel Merci hangjával, mert a jövő a hajmeresztő teljesítményé és a síri csendé, meg persze a tiszta üzemé lesz. Ilyen nyugodt lelkiismerettel utoljára akkor vezettem, amikor a Mitsubishi i-MiEV járt nálunk. Persze a kellő mennyiségű stresszről azért gondoskodnak a csomagtartó nagy részét kitöltő akkuk, melyek sajnos 160 km után hosszú töltésre szorulnak. A már itthon is rendelhető elektromos Focus közel tízmillió forint körüli árával drága, de versenyképes ajánlat, hamarosan itthon teszteljük.


Első körben a régimódi aacheni irodában néztünk körül. Cseles módon az előcsarnokban rendezték be a demonstrációs kiállítást, de ha ez az ára, hogy kattoghassanak a fényképezőgépek, akkor nem bánjuk, hogy nem láthattuk a steril laborokat. Kiderült, hogy a jövő a természetes, környezetbarát anyagoké. A kender és a len alkalmas rá, hogy a megfelelő eljárással egy komplett ajtóburkolatot gyártsanak belőle, amely nem csak olcsó és könnyű, hanem később újrahasznosítható is lesz.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Természetes anyagokból készültek az újrahasznosítható, műanyagnak látszó alkatrészek

A B-Max több eleme is ebből készült, de a súlyosabb, fém részekkel is trükköztek, hogy minél hatékonyabb legyen a kis egyterű. Az előtérben kiállítottak egy mintadarabot, amely úgy nézett ki, mint egy frissen lekapcsolt autótolvaj banda zsákmánya, melyet félig már elbontottak, de csak azért volt félkész, hogy láthassuk az összes merevítőt a karosszériában, melyek nagyszilárdságú acélból készültek. Ezek a B-Max fémvázának több mint a felét teszik ki.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A B-Max robbantott modelljén láthatók a nagyszilárdságú acélból készült részek

A következő állomásokon a karosszéria tervezésének pszichológiájával ismerkedtünk meg. Kiderült, hogy ehhez az összetett munkához sokkal többre van szükség, mint egy ceruzára és egy vonalzóra. Külön szakterület foglalkozik az anyaghasználattal, kutatja a felületek jellemzőit, megjelenését és tapintását, azt a minőséget, amely élesen elválasztható a gyártási színvonaltól és többnyire fejben van nagy szerepe az autó megítélésében. Rengeteg időt töltenek az ergonómia csiszolgatásával is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Ruth, a robot precízen kalibrálta a gombok kapcsolási- és minőségérzetét

Az utasteret először számítógéppel tervezik meg. Ehhez egy speciális szoftvert használnak, amely háromdimenziós képen jeleníti meg az utasteret, hogy kijavíthassák a hibákat, mielőtt elkészítik a mintadarabot. Leültettek minket egy óriási vetítővászon elé, kaptunk egy szemüveget és egy gyűrűt, melyek digitalizálják a mozgásunkat. Úgy éreztük magunkat, mintha a kormány előtt ülnénk, és mint a mérnökök, mi is tesztelhettük, hogy a kezelőszerveket mennyire kényelmes vagy éppen nehézkes megnyomni.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Időskori problémákat szimulál a speciális öltözet, ebben is tesztelik az ergonómiát

Rájöttek, hogy a kapcsolási érzeten is nagyon sok múlik, ezért a gombok és kapcsolók ellenállását egy speciális, érzékeny robottal állították be, hogy minden ponton megfelelő minőségérzetet biztosítson. Elemezték az anyagok hővezető képességét, hogy megteremthessék az optimális belső atmoszférát. A Ford ezen kívül számos háttérkutatást is figyelembe vesz tervezés közben, azt is, hogy bizonyos országokban a népesség öregszik, tehát az idősebbek igényeit is maradéktalanul ki kell elégíteniük.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Hamarosan elérhető lesz a Fordokban a szívrohamot érzékelő vezetőülés

Fejlesztettek egy öltözéket, amely az öregkor minden nehézségét, a rosszul hajló ízületeket, a fájós derekat, a meszes nyakat, a tompuló érzékeket, a rossz látást, talán még a hőhullámokat is szimulálja, érzékletesen segítve a finomhangolást. Még csak bácsinak vagy néninek sem kell lenni ahhoz, hogy életmentő legyen a Ford egyik forradalmi újdonsága, a hamarosan szériagyártásba kerülő, szívrohamot érzékelő vezetőülés.

Magától araszoló autó és biztonsági öv légzsák a második oldalon. Lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő