Egy legális trükk, amivel megúszható a kerékbilincs

Vágólapra másolva!
Felhívják a tulajdonost a közterület-felügyelők, mielőtt mozgásképtelenné tennék vagy elszállítanák a tilosban parkoló autóját. Feltéve, hogy korábban kirándulást tett az okmányirodába, és megadta az elérhetőségeit - persze nem ingyen.
Vágólapra másolva!

A kerékbilincs használata népszerű és jövedelmező sport a különböző közterület felügyeleteknél, hiszen egy-két magánakciót leszámítva, gyorsan és biztosan befolyik a büntetés. Elég a megengedettnél egy kicsit közelebb állni a zebrához, kereszteződéshez, rálógni egy gyepfoltra vagy kimeríteni az önkormányzatok által szabályozott és előszeretette alkalmazott "közösségellenes magatartást" fogalmát és máris számolni lehet a kerékbilinccsel, amelynek leszereléséért 11-15 ezer forintot is elkérhetnek, a kényszerű várakozással töltött időről nem is beszélve. Sokan nem tudják, de egy egyszerű regisztrációval megúszható ez a hercehurca.

Nem verték ugyan eddig nagydobra, de 2010. január 1-je óta minden autótulajdonosnak vagy üzembentartónak lehetősége van megadni elérhetőségeit az okmányirodában. Az 55/2009. (X. 16.) IRM rendelet alapján a köztereseknek kötelező lekérdezniük az okmányirodában rögzített adatokat a központi nyilvántartásból és kapcsolatba kell lépniük a tulajdonossal, vagy üzembentartóval mielőtt megbilincselnék vagy elszállítanák az autót. Ez a kapcsolatfelvétel telefonhívással, SMS-sel vagy e-maillel történhet attól függően, hogy mit adott meg a kocsi gazdája. Miklós István, a Fővárosi Közterület-felügyelet szolgálati igazgatóhelyettese elmondta, hogy ha eredményes a megkeresés (csak egyszer próbálkoznak), az intézkedést azonnal felfüggesztik.

Innentől kezdve 15 perce van az autójához érni a tulajdonosnak, és ha nem kezdődött el a felszerelés, megússza a teljes díjfizetést. Ha már folyamatban van (például kései válasz vagy helyszínre érkezés miatt), akkor a felszerelési költség 50 százalékát kell megtérítenie, de még így is elkerülheti azt, hogy ott álljon a mozgásképtelen autónál, telefonálgasson, és várjon a bejelentéstől számított két órán belül megjelenni köteles felügyelőkre. Ugyanez a törvény az elszállításra is igaz: ha a tulajdonos időben visszajelez és odaér, ingyen megúszta, de ha már elkezdték leengedték a lopóautó csápjait, fél árat kell fizetni. Sok pénzt, időt és bosszúságot lehet megspórolni a regisztrációval, bár ez önmagában még nem garancia arra, hogy ettől függetlenül ne fizettetnének velünk szabálysértési bírságot.

Az általunk szúrópróbaszerűen felhívott okmányirodák dolgozói tudtak az adatbejegyzésről, és elmondták, hogy 2300 forint befizetése ellenében, és csakis személyesen lehet megtenni. Jó tanácsként néhány helyen hozzátették, hogy lehetőleg az állandó lakóhely szerinti irodát keressük, mert nem odavalósiaknak csak heti egy napon van lehetőségük ügyintézésre. De még így is sokkal kisebb költségnek és tortúrának ígérkezik az okmányirodai látogatás, mintha a bilincsbe vert, vagy darura fellógatva távozó autónkat próbálnánk kiszabadítani.

Felügyeleti kavalkád

Azokon a területeken, amelyek a Fővárosi Közterület-felügyelet hatáskörébe tartoznak, 11 500 forintot kell fizetni a tilosban parkoló autóra feltett kerékbilincs leszereléséért, amihez hozzáadódik még a szabálysértési bírság is. Ennek mértéke különböző lehet attól függően, hogy KRESZ-szabályt sértettünk-e, zöldterületen álltunk-e meg, de a jogszabályi minimum 5000 forint.

Jelentősen bonyolít a helyzeten, hogy a közterület-felügyelet sem országosan, sem a fővárosban nem centralizált szervezet, ráadásul az illetékesség nem csak kerületenként, hanem feladatonként is eltérhet. Némely kerületben a kerületi felügyelet - a legtöbb feladatot illetően - kizárólagos illetékességgel rendelkezik, de vannak olyan kerületek is, ahol például a főváros tulajdonában vagy kezelésében álló, jellemzően főutakon, köztereken a fővárosi, míg az egyéb részeken a kerületi felügyelet intézkedhet. Számos települési és - a Fővárosi Közterület-felügyeleten kívül további tizenöt, egymástól is független - kerületi önkormányzati fenntartású szervezet is működik, amelyek különböző kerékbilincselési tarifákkal dolgoznak és akár 14-15 ezer forintot is elkérnek az autó kiszabadításáért - cserébe ennek megfizetése után helyenként eltekintenek a szabálysértési bírság behajtásától.

Forrás: MTI/Földi Imre
Ne azt nézzük, hol parkolnak mások, hanem a megállni tilos (és a lopóautó-veszély) tábla irányadó

Olyan térségek is akadnak, mint például a III. kerület, ahol egyáltalán nem bilincselnek, de mint az Óbuda-Békásmegyer Közterület Felügyeletnél megtudtuk, a tilosban álló autókat egyszerűen elszállítják, és csak 23 500 forint ellenében adják ki egy telephelyen. A Fővárosi Közterület-felügyelet nem járat lopóautót", de már "dolgozik az ügyön". A fővárosi illetékességi területeket és feladatokat az alábbi oldalon lehet kideríteni.