Elöl vagány, hátul praktikus - Kia Ceed kombi és hibrid Optima menetpróba

2012.10.19. 12:36

Ha történetesen lennének magánvásárlók is az újautó-piacon, biztos, hogy sorban állnának a Ceed kombiért, így viszont csak céges flottákban tűnhet majd fel nagy számban, hogy néhány év és pár százezer kilométer múlva gyerekcipelésre is adja a fejét. Az új kombi mellett kipróbáltuk az első középkategóriás hibridet is, sok értelme nincs, viszont a maga nemében meglepően olcsó.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Mindent tud, amit manapság egy családi kombinak tudnia kell, kár, hogy egy átlagcsaládnak pont nincs új autóra pénze, viszont a a céges flották nagy kedvence lehet

A gazdasági válság ellenére rendületlenül nyomul előre a Kia-Hyundai páros, a néhány éve még megmosolygott koreai autógyár tavaly már olyan nagy neveket gyűrt maga alá, mint a Ford, Fiat, Peugeot-Citroen páros vagy éppen a Honda. És ebben a hangyaszorgalommal végrehajtott masírozásban az a legfélelmetesebb, hogy amíg az európai márkák csak kókadoznak a válság tépázta hazai piacon, addig a Kia olyan növekedést produkál idegenben, amit a többiek csak dermedten figyelnek. Nem is tűnt mesterkéltnek a Kia pr-osának a vigyora, ahogy a nemzetközi menetpróba sajtótájékoztatóján egyre csak szórta a felfelé kunkorodó grafikonokat. Hálás feladat most az övé és ezt manapság nagyon meg kell becsülni az autóbizniszben.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Az elős lámpák formája az előző ötös BMW-re hasonlít, a hátsóké meg kicsit audis lett

A Kia-Hyundai titka meglehetősen egyszerű: akárcsak annak idején a japánok, ők sem voltak restek licenceket vásárolni vagy csak egyszerűen ellopni a nekik tetsző, és nem mellesleg üzletileg bevált megoldásokat. Természetesen ők sem álltak meg a másolnál és áttértek egy jóval egyszerűbb, de némileg drágább módszerre. Kilóra megvették azt a szaktudást, amire éppen szükségük volt. Cél az európai piac? Nem gond, fogadjuk fel az egyik legjobb formatervezőt és építsünk gyárat azon a kontinensen, ahol nyomulni szeretnénk, de lehetőleg az olcsóbbik szegletében. 2006-ban megtették főtervezőnek azt a Peter Schreyert, aki képes volt arra a bravúrra, hogy egy tényleg izgalmas Audit rajzoljon az ezredforduló előtt, majd ugyanebben az évben elindult a próbagyártás a Kia villámtempóban felhúzott zsolnai gyárában. Ott készül a legújabb modelljük, a Ceed kombi is, ami lassan már németebb, mint egy Golf, mert Frankfurtban tervezték a külsejét és Rüsselsheimban a motorjainak egy részét.

Ami a csomagolást illeti Peter Schreyer csapata ezúttal se lőtt mellé és kisujjból kirázott egy manapság divatos feneket, ami egyben azt is jelenti, hogy nem lett túl karakteres, hunyorogva lehetne akár egy Focus, vagy éppen Astra kombié is. Egy ilyesmi karosszériaformával ugyan nincs túl nagy mozgástere a formatervezőknek, de az autót körbejárva egyértelmű, hogy nem sikerült a hátulját olyan izgalmasra rajzolni, ahogy azt az elejével tették. Szemből tényleg nagyon rendben van az új Ceed ezekkel az (előző) 5-ös BMW lámpákkal.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Tökéletes az ergonómia és a minőségérzet, bár az ülés lehetne egy kicsit nagyobb is

Ahogy azt az ötajtós kapcsán már megírtuk, az utastér kialakításán is kábé annyira nehéz fogást találni, mint egy vazelinben alaposan megforgatott tükörpontyon. Első és második blikkre is minden a helyén van és a formavilág is hozza a külső szintjét, divatos, modern, könnyű megszokni és használni a Ceed repertoárját. Egyedül a lakkfekete dekorbetétet felejthetnék már el Kiánál a többi autógyárral együtt, mert ezzel maximum a helyszínelők dolgát könnyíti meg, amúgy meg nem szép látvány az összetapogatott utastér. Az anyagminőséggel nincs gond, aki szereti nyomogatni és tapogatni a műanyagokat, hamar rájön, hogy a német konkurencia szintjén van a Ceed, egyedül az első ülések méretén lehetne egy kicsit növelni, mind az ülőlap, mind a háttámla rövid lehet 180 centi felett, viszont az oldaltartással nincs gond.

A kombi tengelytávolsága milliméterre megegyezik az ötajtóséval (2650), ami azt jelenti, hogy egy langaléta sofőr mögött egy magas felnőtt is úgy el tud férni, hogy nem szúrja ki a térdével az első ülést. Manapság ez már szinte általános helykínálatnak számít ebben a szegmensben, de, hogy mennyire nem volt ez így néhány éve, arra egy B Opel Omega hívta fel a figyelmemet a reptérről hazafelé jövet, mert kifejezetten kényelmetlen volt hátul ücsörögni, pedig egy számmal nagyobb a Ceednél. A csomagtartó 528 literes és az ülések ledöntésével 1642 literessé bővíthető, ami a kategória átlagát felülről súrolja (egy Focus kombié 490 liter) viszont az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a befogadóképességhez hozzászámolták a padlólemez alatt található különböző méretű és formájú üregeket is.

Forrás: Kia
Még több gyári fotó a Ceed kombiról, kattintson a képre!

A motorkínálat nem bővült a kombi karosszéria megjelenéséve, ami két benzines és két dízelt jelent. A nemzetközi menetpróbán az erősebbik, 128 lóerős dízellel lehetett kipróbálni a kombikat, nyilván nem véletlenül, mert remek párosítás. Nagyon illik az autó pakolós-utazós karakteréhez a csendes és takarékos motor, igaz ez a legdrágább is a kínálatból, 4,95 milliótól indul - bevezető áron - az LX nevű felszereltséggel. A legolcsóbb Ceed kombiért 3,9 milliót kérnek most akciósan, ezért LX Base nevű alapfelszereltséget (klíma nélkül) és egy 100 lóerős 1,4 literes motort kapunk. Az árlistákat összevetve hamar kiderül, hogy a kombi kivitel felára 250 ezer forint, ami a konkurenciánál egy hangyányival jobb árképzést jelnet: Fordéknál ugyanez közel 300 ezer a Focus esetében, míg az Astránál 330 ezer a nagyobb fenék ára. Ugyanez vonatkozik az árakra is, bár a Ceed diszkont jellege lassan már a múlté, de még mindig olcsóbb, mint a német konkurensei pedig nagyjából ugyanazt tudja, sőt a 7 éves garanciaidővel még rájuk is ver. Szóval érdemes rajta elgondolkodni, ha egy pofás használati tárgy után kell nézni akár céges, akár családi szaladgáláshoz, komoly érzelmi kötődésnek azonban akkora az esélye, mint Vona Gábor és Gáspár Győző között.

Az első alsóközép-kategóriás hibrid - Optima

A Passat-Mondeo-Insignia homokozóban eddig tényleg nem volt hibrid, így az Optima alternatív hajtáslánca úttörőnek vehető, nagy kérdés, hogy Európában mit szól ehhez majd a piac, ugyanis menetteljesítményben azt tudja, mint egy korszerű kétliteres dízel, viszont annál többet fogyaszt és nehezebb is. Pontos fogyasztást ugyan nem tudtunk mérni a meglehetősen rövidre sikerült menetpróba alatt, de ha hinni lehet a fedélzeti komputernek, akkor olyan 8 liter körüli értékekkel lehet számolni a való életben, ami azért messze van a gyár által megadott 5,4-től.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Az 505 literes csomagtartóból 136 litert vesznek el a lítium-polimer akkumulátorok

Maga hajtáslánc meglehetősen egyszerű: az európai piacra szépen visszanyesték az Amerikában már jó ideje kapható hibrid Optima 2,4 literes benzinmotorját. A végeredmény kétliteres lökettérfogat lett, amiből 150 lóerőt hoztak ki. Ennek a négyhengeres blokknak segít be egy 40 lóerős elektromos motor, ami nem tűnhet soknak, de ha a mindennapi autózásban sokkal fontosabb adatot, azaz a nyomatékot nézzük, akkor már biztatóbb a kép: az elektromos motor 205 newtonméternyi nyomatékot tesz a benzines 180-ához, ráadásul mindezt már közvetlenül az elindulás után teszi, így a gyorsulási élmény tényleg jobb, mint egy hasonló teljesítményű, de turbólyukkal küszködő dízel esetében.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Az elektromos motor segítségével 9,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra a közel 1,6 tonnás hibrid

A vezetési élmény több mint kényelmes, és a hangtalan elindulásnak köszönhetően tényleg olyan, mintha egy fullextrás szimulátorban csücsülnénk. A váltást egy hatfokozatú automata végzi helyettünk, meglepően gyorsan, de aki szereti ezt maga végezni, megteheti a váltókar fel-le tologatásával, de garantáltan hamar rá fog unni. A futómű hangolásán érezni, hogy Amerika az elődleges piac: illeg-billeg a kanyarokban az Optima, ami egyébként nem baj, mert ezzel az autóval amúgy se szlalomversenyeken indulnak majd, viszont a mifelénk igencsak gyakori úthibákat ügyesen elnyeli.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Alacsonyabb légellenállású felniket, küszöböket és kis légterelőket is kapott a hibrid kivitel

Egy nagyméretű Eco feliratú gombbal tehetjük még spórolósabbá az autót, ekkor érezhetően lomhább lesz az Optima, de decikkel csökkenthetjük az átlagfogyasztást és szép kis zöld levélkéket gyűjtögethetünk, ha a rendszer úgy gondolja, hogy mi is mindent megteszünk a kevesebb fogyasztásért. Jó játék, de amíg ennyire jó dízelek kaphatóak ebben a kategóriában, addig nem sok értelme van ennek a növénytermesztésnek, viszont mégis el lehet rajta gondolkodni, mert meglepően jó áron adják. A hibrid Optima bevezető ára 9 millió forint, amiért a létező összes extrát is megkapjuk, kezdve a gyönyörűen szóló (11 hangszórós, 550 wattos) Infinity audiórendszerrel, a navigáción át, egészen a bőrülésekig, arról nem is beszélve, hogy a hibrid változat sépci felniket és külső optikai csomagot is kapott, az alacsonyabb légellenállás érdekében.

Forrás: Kia
Még több gyári fotó a Ceed kombiról, kattintson a képre!

Persze pont egymillióval olcsóbban már ugyanilyen jól felszerelt Optimát lehet venni egy 136 lóerős, 1,7 literes dízellel, de nem is ehhez kell hasonlítani a hibridet, hanem például egy Mondeóhoz, Insigniához, vagy éppen Passáthoz, amelyek - hasonló teljesítménnyel és extrákkal - jóval drágábbak, akár benzin, akár dízelmotorral. Szóval nem reménytelen a helyzet, biztos van és lesz is jó néhány olyan cég, amely egy hibriddel akarja kifejezni a környezettudatosságát, de eddig a Toyota Prius túl kicsi, egy Lexus GS hibrid meg túl nagy és drága volt. Akárcsak a kombi Ceed esetében a hibrid Optimánál is nyomós érv a 7 éves (vagy 150 ezer km-es garancia), ami a hibrid hajtáslánc lítium-polimer akkumulátoraira is él.

Előző
  • 1
  • 2
Következő