60 milliós hókotrók várnak a hóra Budapesten

Vágólapra másolva!
Elavult és benzinfaló Krazok helyett már a legkorszerűbb Mercedeseket vetik be havazáskor a fővárosban. Az út felületét követő "denevérfüles" eke és számítógép-vezérelt sószórás teszi hatékonyabbá a munkát. A fontossági sorrend takarításkor: hidak, felüljárók, a Ferihegyi repülőtérre vezető út és az autópályák bevezető szakaszai. Megnéztük, hogyan készül a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. a télre.
Vágólapra másolva!

Fotó: Horváth László
A kis Unimogok 8-9 tonnát nyomnak, áruk a 60 millió forintot is elérheti
(Nézegessen még több hókotrót. Kattintson a képre a galériáért!)

"Vezérigazgató úrnak jelentem, a részvénytársaságunk a téli munkavégzésre felkészült, a 117-ből 90 jármű, három telephelyen átszerelésre került, és munkára kész. A további munkagépeket az időjárás függvényében fogjuk átszerelni, amíg az időjárás ilyen kedvező, addig az őszi munkákat végzik. A síkosságmentesítő anyagokból 60 ezer tonna nátrium-klorid (só) került betárazásra, 30 ezer liter folyékony kalcium-kloriddal rendelkezünk, emellett 300 köbméter zeolit és kalcium-klorid pehely keverékünk van. Az időjárás függvényében a géppark azonnal munkára fogható"- adta le a jelentését Nagy László megbízott műszaki vezérigazgató-helyettes katonás stílusban Klug Lajos vezérigazgatónak a sajtó előtt zajlott téli gépszemlén, az FKF Zrt. csepeli telephelyén.

Fotó: Horváth László
Középen Nagy László FKF Zrt. vezérigazgató helyettes, és feketében Klug Lajos vezérigazgató

Klug büszkén említette meg az eseményen, hogy a tavalyi havazás alatt pont egy bécsi delegációt fogadott, akik elképedve látták, hogy az ottani káosz helyett itt rendben zajlott a közlekedés. Kérdésünkre a vezérigazgató azt is elárulta, hogy 2011 óta a volt szocialista gyártmányú célgépeket már nem használják munkavégzésre, ezekkel legfeljebb múzeumokban (no meg a telephelyek eldugott sarkaiban - a szerk.) lehet találkozni. Tavaly ugyanis 21 darab korszerű Unimog U20-as gépet vásároltak, amelyek felszereltségtől függően 30-60 millió forintba kerültek. Ezekre cserélték az elavult Kraz, Liaz és Zil márkájú munkagépeket, amelyek kilométerenként egy liter benzint fogyasztottak.

A kis Unimog a legkorszerűbb

A 4,2 literes, 150 lóerős, négyhengeres dízelmotorral ellátott Unimog U20-asok ennek a mennyiségnek csak a töredékét fogyasztják, persze üzemanyagigényük nagyban függ a hó mennyiségétől és állagától, valamint a terepviszonyoktól. Ez a legkisebb és legolcsóbb modellje a Mercedes munkagépmárkájának, fő előnye a kompakt méreteiből adódik, így szűk utcákban is használható. Nehéz terepen jól jönnek a zárható differenciálművek, de pl. ónos eső után először ezek is csak tolatva mennek fel a meredek utcákon. Ennek előnye, hogy a jármű így maga alá szórja a homokot, és visszacsúszni sem tud, mert az ekével megtámasztja magát. Mivel az U20-as hossza az öt métert sem éri el (eke nélkül), nagyon fordulékony, akár 12,7 méter átmérőjű körön képes megfordulni, ami még személyautó-mércével is elfogadható érték.

Fotó: Horváth László
A szürke tartályban van a folyékony kalcium-klorid, a középső ezüstben a hidraulikafolyadék

Érdekesek a Kahlbacher gyártmányú ekéi is, ezek a legújabb fejlesztésű, denevérfüles darabok, alul súrlódó gumiéllel. Nemcsak föl-le irányba tudnak mozogni, hanem útakadályoktól, aknafedelektől kissé hátra is tudnak billenni, utána pedig átpattannak fölötte. Sőt ha a hidraulikus vezérlést úsztatóállásba kapcsolják, akkor a kotrórész képes követni az útegyenetlenségeket. Hatalmas fejlődés ez a Krazok ósdi ekéjéhez képest, amelyeken csak az alsó súrlódó gumiél kapott egy rugósoros felfüggesztést, de ez természetesen sokszor nem volt elég a magyar utak felületének lekövetéséhez. Az ekéket jobbra és balra is el lehet fordítani, szimmetrikus, ún. "denevérfüles" felső élük mindkét oldalon megakadályozza, hogy magasra csapódjon a hó.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Balra a régi eke egy Mercedesen, jobbra az újabb, denevérfüles hóeke az Unimogon

Méretei mellett a másik nagy előnye a kis Unimognak a korszerű, szállítószalagos szóróberendezés, ebben már számítógép vezérli a hintőanyag útra juttatását. Zord körülmények között 20 km-re elég a platón tárolt homok/só/zeolit mennyiség, ilyenkor 40 grammot szórnak egy négyzetméternyi útfelületre. Csak ezek a legújabb járművek képesek arra, hogy folyékony kalcium-kloridot is adagoljanak a szóróanyag mellé, ami javítja a hatékonyságot, mivel megakadályozza, hogy a többi jármű lesöpörje az útról a szilárd síkosságmentesítőt. A szórási és adagolási folyamat teljesen számítógép-vezérelt, a sofőr csak az egy négyzetméterre jutó mennyiséget állítja be felettesei ajánlása - vagy rendkívüli esetben, engedélykérés után saját belátása - alapján, a szórást a vezérlőprogram a pillanatnyi sebességhez igazítja úgy, hogy egységnyi felületre mindig ugyanannyi hintőanyag kerüljön. A modern szórófejjel az is beállítható, hogy mekkora körben terítse az anyagot, ennek átmérője 2-10 méterig terjedhet. Persze az út szélességénél kisebbre kell állítani, mert a lendület tovább viszi az anyagot.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
A szórást számítógép vezérli, akár 10 méter sugarú körben is végezhető a pörgő fejjel

Napi négyszer kapnak időjárás-jelentést

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. munkagépflottája az U20-asokon kívül 3-4 éves MAN-okból és Mercedesekből, valamint régebbi Unimogokból áll, ezek három telephelyen, Csepelen, Csillaghegyen és az Ecseri úton várnak bevetésre. Már nyár végén megkezdték a gépek műszaki előkészítését, folyamatosan szerelték át a szórófelépítményeket, a tolólapokat, mert ezek a többfunkciós járművek nyáron útlocsolást, önfelszedő söprést, konténerszállítását végeznek. Akár napok alatt át tudják szerelni a maradék 27 járművet téli használatra, ha az időjárás ezt igényli, de ha nincs rendkívüli havazás, a fővárosi utak tisztítására a már átszerelt 90 jármű is elegendő.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Rengeteg gomb, kapcsoló és képernyő a csúcsgép műszerfalán

November 15. óta az FKF Zrt. alkalmazottai már a téli munkarendben, három műszakban dolgoznak, egészen március 15-éig. Ezalatt az Országos Meteorológiai Szolgálattól naponta négyszer kapnak jelentést, de ha rendkívüli esemény várható, akkor természetesen riasztás is befut hozzájuk. Reggel küld egy jelentést az OMSZ az adott napra vonatkozóan, délben jön a délutánra vonatkozó előrejelzés és egy egész hetes, este pedig a hajnalig tartó jön meg. Fejős Csaba, a Gépi Úttisztítási üzem vezetője kérdésünkre elmondta, hogy egyfajta ciklikusság figyelhető meg az időjárásban, nagyjából 10-12 évente tér csak vissza az igazán kemény tél. Természetesen nem csak utólag reagálnak a havazásra, ha biztosra vehető a szilárd csapadék érkezése, akkor preventív szórást is végeznek a fontos utakon. Az idén egyébként a hosszú távú előrejelzések szerint december 15-éig nem várható komoly havazás, csak kisebb hózáporok fordulhatnak elő Budapesten.

Mit takarítanak először le havazáskor?

Ha leesik az első hó, a főváros fő- és közösségi közlekedési útvonalainak, hídjainak, felüljáróinak, valamint az egészségügyi központokhoz, kórházakhoz, rendelőintézetekhez, élelmiszer-elosztókhoz, logisztikai bázisokhoz vezető mellékutak síkosságmentesítése és a rajtuk lévő hó eltakarítása az első feladat. Az 1200 km-es főútvonal-hálózaton első ütemben 82 db fővonali járattal végzi az FKF Zrt. a hó eltakarítását és a síkosságmentesítést. A feladatok végrehajtásakor a fontossági sorrend: hidak, felüljárók, a Ferihegyi repülőtérre vezető út, a Budaörsi út (M1, M7), az M3-as, az M5-ös autópályák és a 10, 11-es főközlekedési utak fővárosi bevezető szakaszai. A 2100 kilométernyi mellékútvonal-hálózaton csak a főutak rendbetétele után, a havazás megszűnését követően mintegy 7-8 órával kezdik meg a munkavégzést.