Nem volt új kedvezmény, nem kellett az új autó sem

2013.02.01. 13:10

Jelentősen csökkent a forgalomba helyezett személygépjárművek száma januárban a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ennek fő oka, hogy az előző év január elsején drasztikusan csökkent a regisztrációs adó, ezért sok ügyfél 2012-re halasztotta az előző évben megrendelt járművének forgalomba helyezését - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Az MGE a DataHouse adatai alapján azt írta, hogy 2013 januárjában 3649 személygépjárművet helyeztek forgalomba, 26 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A kishaszonjárműveknél a csökkenés 26 százalék volt (650 darab), a motorkerékpároknál 22 százalék (35 darab). A nagyhaszonjárműveknél ugyanakkor 87 százalékkal emelkedett a forgalomba helyezett járművek száma (297 darab).

Az MGE szerint ilyen alacsony értékesítési volumennél havonkénti összehasonlításnak nincs értelme, mert ebből semmiféle reális következtetés vagy trend nem vonható le, erre majd a féléves adatok alapján lesz lehetőség. A személygépjárművek esetében az értékesítésben 70-80 százalékos arányt képviselő céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, de kismértékű növekedésre számítanak. Az MGE szerint 2013-ra a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat elsősorban a piacon, amelyhez a gépjármű-finanszírozás élénkülése is szükséges.

Az egyesület szerint a részben magánhasználatra is vásárolt kishaszonjárművek forgalmának megtorpanása részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményük szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban.

Az MGE úgy látja, hogy a motorkerékpár-piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 köbcentiméter hengerűrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetők "B" kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Ennek megfelelően az előrejelzés itt is nagyon óvatos a növekedés tekintetében.

Az MGE elemzésében felhívja a figyelmet arra is, hogy a jelentősen növekvő használtautó-import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5 százalékról 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3 százalékról 21 százalékra emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy az ország Európa roncstemetőjévé válásának folyamata beindult, mivel a behozott használt autók 55 százaléka idősebb 11 évesnél.

KAPCSOLÓDÓ CIKK