Családi autó egy családi ház áráért - Mercedes-Benz CLS Shooting Brake-teszt

2013.02.22. 9:04

Mindig, amikor szívből lelkesedtem volna érte, eszembe jutott, hogy mennyibe kerül. Rém igazságtalan az ára alapján megítélni a világ első kupé-kombiját, de 27 millió forint akkor is egy csinos családi ház ára. Vagy tízszer meg lehet belőle venni egy kevésbé szép, igáslónak is jó kombit.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
A meredeken zuhanó vonalak művésziek, van miért megbámulni a Shooting Brake-et
(A képre kattintva galéria nyílik!)

A CLS Shooting Brake nagyon jó autó. Muszáj ezzel a mondattal keretbe foglalni az összes még hátralévőt, tekintsünk rá afféle iránymutatóként, mert ez a teszt olyan átlagemberes rinyálás lesz. Mert ha a technikába nem lehet belekötni (márpedig nem lehet), akkor muszáj keresni valami mást, amiben meg lehet kapaszkodni. Ez pedig a következő: 26,664 millió forint. Ennyibe kerül a CLS kombi háromliteres, 265 lóerős dízelmotorral és a Mercinél 4Matic-nak hívott összkerékhajtással.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
Lőrésszerűen vékonyodnak az ablakok, mégis meglepően jó a kilátás

Rég vezettem ilyen autót, amit ennyien megbámultak az utcán. Szavamra, ilyen lehet a sztárok élete. Kedvesen biccentgettem boldog-boldogtalannak az utca jobb és bal oldalán, amikor eszembe jutott. Először, de nem utoljára. Eszembe jutott, hogy ez az autó annyiba kerül, mint amennyit a házunk ér egy közvetlenül Budapest mellett fekvő településen, és ami néhány évig még valójában a banké. Szörnyű felismerés ez egy autóban ülve, és teljesen egyértelművé teszi, hogy nem én vagyok a célcsoport.

A CLS Shooting Brake igazi jelenség az úton. Van is mit nézni rajta, hiszen a világ első kupé-kombija, egy talán nem is létező piaci igény lefedésére. Az autógyártók mostanában mintha sportot űznének abból, hogy ilyen új, első pillantásra fölösleges kategóriákat hozzanak létre, de lehet, hogy csak én vagyok maradi. Kinek kell egyáltalán négyajtós kupé, amely kategória az első CLS-sel született meg? És ki vesz meg egy ilyen autóból faragott kombit, amikor az E kombi nagyobb, és milliókkal olcsóbb? Egy kupé, amely nem sportkocsi, hanem családi autó is, még leírni is fura. De tény, hogy a CLS Shooting Brake gyönyörű, már csak a formája miatt is érdemes volt piacra dobni. Még akkor is, ha valójában semmi értelme.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
A sportcsomaggal sokkal sportosabb, mint egyébként lenne, a peres gumik hatása érezhető a rugózáson

A gyerekülést nagyszerűen tartja a 473 ezres bőrkárpitozás alatt feszülő párnázás, de szegény gyereket szó szerint bele kell gyömöszölni az autóba. Mert a szakadékszerűen zuhanó tető pont útban van, amikor be akarjuk ültetni, kínos szerencsétlenkedésbe megy át minden próbálkozás. A legjobb, amikor már a gyerek is kiröhögi a szerencsétlen apját, aki csak azért bénázik, hogy ne verje oda minduntalan a hálátlan kölök fejét a lemezhez. Aztán ott a gombnyomásra nyíló csomagtartó, amely 590 literes rekeszt rejt. Ránézésre hatalmas, mégsem igazán praktikus, mert ha úgy kombisan, emberesen megpakoljuk, hátulra annyi a kilátásnak.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
Alaphelyzetben is 590 literes a csomagtartó, de a meredeken lejtő hátsó rész miatt nehéz jól megpakolni

Csodálatosak a keret nélküli ablakok. Kívülről úgy tűnhet, hogy a dizájnerek mindent feláldoztak a forma oltárán, és lőréseket terveztek ablakfelületek helyett. De nem. Meglepően jó a kilátás az autóból, bentről közel sem annyira bunkerszerű az élmény, mint ahogy kívülről tűnik. Azt gondolhatnánk, a hátsó fejtér is horror, de újabb nem a válasz, mert a tetőkárpitban kialakítottak egy mélyedést, így senki nem fejeli le a plafont. És a lábtér is bőségesen elegendő, de mielőtt a zegzugokban elrejtett narancsos hangulatvilágítás felderengésétől teljesen elvesztem volna, ismét eszembe jutott, hogy mennyibe kerül.

És 27 millióért még csak nem is jár full extrás autó. Kimaradt a kulcs nélküli indítás, az adaptív tempomat, és még a csomagtartó sem kapta meg a sajtóképeken csodált faborítást. Beikszelték viszont az extralistán a sportcsomagot, amely többek között feszesebbre hangolt felfüggesztéseket hoz, de ettől még nem kell a kátyúk közötti betonkemény zötykölődésre gondolni. Csak annyira sportos a CLS, amennyit a forma megkíván, az elöl pöffeszkedő csillag azért kötelez. A mercisen túlszervózott kormány is gondoskodik róla, hogy a szerpentines mókázás ne nagyon legyen opció. Mi maradt még? A rugózás, amely a 18-as felnik és peres gumik miatt olykor-olykor ad okot egy felszisszenésre.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
A háromliteres, 265 lóerős V6-os dízellel tökéletes választás, ennyit kell tudnia egy luxusautónak

Nem vezettem még más motorral a CLS kombit, de a háromliteres dízel plusz 4Matic kombó után nem is biztos, hogy akarom. 265 lóerő, 620 Nm nyomaték, pont ennyi és pont így kellett ebbe az autóba. A keret nélküli ablakok ellenére is süketszobásan szigetelt utastérbe alapjáraton és alacsony fordulaton semmi nem szűrődik be a hangjából, csendes poroszkáláshoz tökéletes egységet alkot a finoman kapcsoló hétfokozatú automata váltóval. Ha meg úgy tartja kedvünk, az összkerékhajtásnak hála havas úton is kibújhat belőlünk az állat, nyúlós, nyálas takonnyal borított aszfalton is ellentmondást nem tűrően indul meg a CLS közel két tonnája. A hatalmas test 6,7 másodperc alatt van százon, de az egész autó az eszeveszett sprint közben is végig finom tud maradni, ilyet csak egy Merci tud.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
Ez a belső a többi Mercedesből is ismerős lehet, árad belőle a hűvös elegancia. Világos színben jobban tetszene

A műszerfal pont ugyanolyan, mint a többi Merciben, az én ízlésemnek ugyanúgy túl kicsi, egérmozis a színes képernyő, mint a többi modellben. A menü könnyen kezelhető, akinek nem kell, pillanatok alatt kikapcsolhatja a sávtartót, holttérfigyelőt és egyéb vezetőbutító extrákat. Tízmilliókba kerül az autó, ennyiért kopogós burkolat nincs sehol, felesleges keresni.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
Szép az analóg óra, a színes kijelző lehetne nagyobb

Ebbe az autóba bele kell szeretni, de simán bele is lehet szeretni. A 27 milliós, extrákkal növelt árról még annyit, hogy amellett, hogy a házunk értéke, pont tízszer kijön belőle az a Skoda Octavia kombi 1,9-es dízellel, amit úgy két éve vettünk. És az egy remek, minden igényt kielégítő családi autó, nekünk nincs szükségünk többre. De feltétlenül a CLS (és minden más Merci) mellett szól az integrált szerviz csomag szolgáltatás, amelynek keretében 120 ezer kilométerig vagy 48 hónapig díjmentes szerviz is jár az autóhoz. Csak a kopóalkatrészek túl gyors elhasználódását nem nézik jó szemmel, aki Vettelként veszi a féktávokat, annak a betétek és egyebek cseréjéért fizetnie kell. A CLS-nek (egyelőre) nincs ellenfele, de az se számítana, ha lenne. Ez a kombi nem a józan döntésekről szól - de nem is kell neki.

Forrás: Szabó Balázs [origo]
Amikor a hangulatvilágítás végleg levett volna a lábamról, eszembe jutott az árlista

Műszaki adatok - Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350 CDI 4Matic BlueEfficiency
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 2987 cm3. Hengerek/szelepek száma: 6/24. Teljesítmény: 195 kW (265 LE)/3800. Nyomaték: 620 Nm/1600-2400. Sebességváltó: hétfokozatú automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/hűtött tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4956/1881/1416 mm. Tengelytáv: 2874 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1596/1626 mm. Tömeg: 1970 kg. Terhelhetőség: 525 kg. Csomagtartó térfogata: 590-1550 l. Üzemanyagtartály térfogata: 80 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 6,7 mp. Végsebesség: 250 km/h. Átlagfogyasztás: 6,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 176 g/km.