A motort melegíteni nem kell félnetek, jó lesz

2013.02.14. 10:47

Melegítsem a motort elindulás előtt? Városi használat mellett célszerű időközönként kiégetni? Tényleg ki lehet nyírni a manapság egyre elterjedtebb turbómotorokat, ha megállás után azonnal leállítjuk? Szakértőket kérdeztünk, hogyan kényeztessük autónk egyik legdrágábban javítható elemét. Egy kicsit mi is összezavarodtunk a végére.

Autónk egyik legösszetettebb és legköltségesebben javítható eleme a motor, ezért megéri néhány egyszerű trükkel kímélni, így hosszabb távon jelentős összegeket takaríthatunk meg a szervizszámlán. Azok se dőlhetnek hátra nyugodtan, akik a manapság egyre hosszabb garanciaidőben bíznak, mondván, hogy még a lejárta előtt eladják az autót, mert extrém körülmények között néhány hónap alatt is tönkre lehet tenni egy új motort.

Az egyre korszerűbb gyártási technológiának és anyaghasználatnak, valamint a korszerűbb kenőanyagoknak köszönhetően tartósabbak lettek ugyan az erőforrások, már nem is igénylik például azt a fajta klasszikus bejáratást, mint néhány évtizeddel ezelőtt, ám az egyre bonyolultabb technikai megoldásoknak köszönhetően a hibaforrások száma is nőtt. Ilyen például a turbófeltöltő, amely plusz lóerőket és nyomatékot jelent, de ha nem figyelünk rá, hamar csereéretté válhat. Mivel az autókhoz és a focihoz mindenki ért, rengeteg helyről kaphatunk és szerezhetünk "tuti tippeket", arra azonban készüljünk fel, hogy egységes állásponttal csak elvétve fogunk találkozni. Mi is ezzel szembesültünk, miután négy szakértőt kérdeztünk meg arról, hogyan használjuk a lehető legkíméletesebben autónk motorját. A BMW, a Toyota és a Volkswagen hazai importőrének műszaki szakértőin túl megkérdeztünk egy évtizedek óta autószereléssel foglalkozó mestert is.

Forrás: Opel

Kell-e melegíteni a motort elindulás előtt?

Első számú feladat az üzemi hőmérséklet elérése. A hideg motor többet fogyaszt, károsanyag-kibocsátása az egekben, de ami a legfontosabb, a hideg motorolaj nem biztosít tökéletes kenést, ezért sokkal jobban kopnak a mechanikus elemek, ha ilyenkor erőltetjük. De mi a teendő nagy hidegben? Járassuk a motort alapjáraton, vagy üljünk be, és induljunk el finoman, mert a magasabb fordulattól hamarabb bemelegszik?

  • Volkswagen - Papp László, műszaki oktatásvezető: A motorokat - mérettől szinte függetlenül - csak maximum fél percig javasolom melegíteni, utána rögtön el lehet indulni.
  • Toyota - Krajcsovits Sándor, osztályvezető: A dízelmotorok nagy előnye a kisebb hőveszteség, ebből fakadóan hátrányuk a hidegindítás, a benzinesekhez képest lassabb bemelegedés. Turbódízel motornál a csapágyak nagy terhelésre méretezettek, de a megfelelő kenőképesség ideális hőmérsékletet igényel, ezért javaslom álló helyzetben melegíteni a dízelmotort a méretétől függően akár 2-5 percig is. A hideg motorra "ráengedni" a több száz Nm-es nyomatékot nem igazán támogatja a tartós üzemet. Ne feledkezzünk meg arról, hogy egy modern dízelmotor már 1200-1500-as percenkénti fordulaton leadja a teljes nyomatékának 70-90 százalékát, ami akár 270-350 Nm is lehet. A precíz kis hézagokkal gyártott nagyfordulatú turbófeltöltő szintén érzékeny a kenőolaj állapotára. Szerintem a szívó benzines motorokat is érdemes álló helyzetben melegíteni, csak rövidebb ideig, 1-4 percig. Magánvéleményem az, hogy a kis hengerűrtartalmukhoz képest nagy teljesítményű turbós benzinmotorok hasonló gondoskodást igényelnek, mint a dízelek, különösen a turbófeltöltőre kell odafigyelni. Annyi előnyük lehet - a dízelekhez képest -, hogy a melegítési idő rövidebb.
  • BMW - Dabóczi Balázs: A sokszor hallottakkal ellentétben nem javasoljuk álló helyzetben járatni az autót nagy hidegben. Ennek egyszerű oka van, a motor így éri el a lehető leghamarabb az üzemi hőmérsékletét, illetve a katalizátorok működési hőmérséklete ezzel a módszerrel garantálható a leggyorsabban. Így keletkeznek a lehető legrövidebb ideig olyan anyagok, amelyek a motor károsodásában jelentős szerepet játszhatnak (savas kémhatású vegyületek).
  • Kelemen György autószerelő: Dízeleknél legalább egy perc alapbemelegítést ajánlok, hogy ne csörögjenek, kattogjanak. Szívó és turbós benzinesnél már 10 másodperc elteltével elindulhatunk. Függetlenül a motor típusától, mindegyiknek jót tesz egy kevéske melegítés.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Ha az első métereken nem próbálunk fűtést kicsiholni az autóból, hamarabb bemelegszik a motor?

  • Volkswagen - Papp László: A mai autókban a fűtés nem vízoldalról vezérelt, hanem levegőoldalról, ezért nem számít, ha a hideg motornál kikapcsoljuk a fűtést, ettől nem melegszik hamarabb.
  • Toyota - Krajcsovits Sándor: A fűtőradiátor egy körön van a hűtőrendszerrel. Amikor hidegben beindítjuk a motort, akkor a hideg hűtőfolyadék átáramlik a fűtőradiátoron. Ha beindítjuk a fűtést, akkor a környezeti hideg levegőt átáramoltatjuk a fűtőradiátoron, vagyis az eleve hideg (de melegedő) hűtőfolyadékot hűtjük le. Emiatt lassabban melegszik fel a motor. Javaslom álló helyzetben, fűtés nélkül letakarítani a jeget és a havat az autóról, de beülve már használni a fűtést. A fűtés nemcsak az utasteret melegíti fel, hanem így lehet párátlanítani az üvegeket is.
  • BMW - Dabóczi Balázs: Hamarabb bemelegszik a motor, ha nem fűtünk azonnal. Mivel így egy plusz hűtőfelületet (fűtéshőcserélő) nem használunk, kisebb az "elpazarolt" hőmennyiség.
  • Kelemen György autószerelő: A motor hamarabb bemelegszik, ha nem fűtünk induláskor. Hiába zárt a termosztát, a hűtővizet a vízpumpa keringeti a fűtőkörben, ami többlethűtést eredményez a motorban, ha bekapcsoljuk az utastér fűtését.

Mi az optimális fordulatszám általános használat esetén?

  • Volkswagen - Papp László: Az optimális motorfordulatszám attól függ, mennyire kíméli az ember az autóját. Ha nagyon hajtja, akkor rövidebb életű lesz. A modern takarékos autóknak hosszú a váltóáttételezésük, szinte minden sebességnél lehet kímélő, alacsonyabb fordulatszámot eredményező áttételt kapcsolni. De vigyázat! Ilyenkor a padlógáz ugyanúgy ártalmas, mint a magas fordulatszám lenne!
  • Toyota - Krajcsovits Sándor: Általában a gyártó írja elő az optimális fordulatszámot. A kapcsolásra figyelmeztető rendszerek, ha a motorvezérlőhöz kapcsolódnak, akkor figyelembe veszik az üzemi körülményeket.
  • BMW - Dabóczi Balázs: Az élettartamtesztek azt mutatják, hogy az alacsony fordulatszámon történő üzemelés nem árt a motornak, a gyakori túlpörgetés gyorsabb kopást eredményez.
  • Kelemen György autószerelő: Aki figyel a motorhangra és az autó viselkedésére, általában ráérez az optimális fordulatszám-tartományra. Egyébként benzinesnél kétezres fordulat fölött, de négyezer alatt érdemes tartani. A régebbi szívódízelek bírják az alacsony, 1500 alatti fordulatszámot, de a turbódízeleknél ez legyen a minimumérték.

Forrás: Opel

Turbómotor esetén a start-stop rendszer nem árt az autónak?

  • Volkswagen - Papp László: A turbós autókat tempósabb országúti menet után ne állítsuk le azonnal, hanem hagyjuk 1-2 percig alapjáraton ketyegni a leállítás előtt. Start-stopos autónál ilyenkor kapcsoljuk ki ezt a funkciót. Ha nem volt nagy a motor terhelése, akkor erre nincs szükség. Ezért működhet városban a start-stop.
  • Toyota - Krajcsovits Sándor: Turbófeltöltős motoroknál a közepes és nagy sebességű haladást követő megállásnál érdemes a motort fél-egy percig alapjáraton járatni, hogy lecsökkenjen a turbófeltöltő fordulata. Ha hirtelen leállítják a motort, akkor a hirtelen leeső olajnyomás a turbófeltöltő kenés nélküli forgását eredményezheti, ami csökkenti az élettartamot. Start-stop rendszerű autókban általában van egy védelem, csak bizonyos körülmények között működik a rendszer. Ezen körülmények: külső hőmérséklet, motor-hűtőfolyadék hőmérséklete, klíma állapota, akkumulátor töltöttsége stb.
  • BMW - Dabóczi Balázs: Érdemes megállás után kissé járatni a turbómotort. Azoknál a motoroknál, ahol a leállás után további hűtésre van szükség, a BMW egy külön turbóhűtő rendszert működtet, ami a leállítás után is keringeti a hűtőfolyadékot. A start-stop automatika számos adatot vesz figyelembe annak eldöntéséhez, hogy a motort leállítsa-e. Ezen adatok között szerepel például az akkumulátor töltöttsége és hőmérséklete, illetve a motor hőmérséklete is.
  • Kelemen György autószerelő: Köztudott, hogy a turbós autókat megállás után kb. 1 percig még nem szabad leállítani a turbó kenése miatt. A start-stop rendszer kinyírja a turbót, az akkumulátort és az önindítót. A gyakori beindítások ráadásul többletüzemanyagot és magas szennyezőanyag-kibocsátást eredményeznek. Betiltanám, ha tehetném!

A motor vére, az olaj

Talán mindennél fontosabb a megfelelő minőségű motorolaj és a csereintervallumok betartása. Aki erre nem figyel, hiába melegít kíméletesen és tartja az optimális fordulatot, hamarabb fogja elkoptatni a motorját az elégtelen kenés miatt. Az autógyárak folyton azon fáradoznak, hogy minél ritkábban kelljen a motorolajat cserélni, ezért a használati utasításban előfordulhat 25-30 ezres olajcsere-intervallum is. Azonban ezek az intervallumok optimális használat mellett értendők, az pedig pont annyira életszerű, mint a gyári fogyasztási adatok. A lelkiismeretesebb autógyárak legalább kisbetűvel feltüntetik, hogy a 30 ezer kilométerenkénti olajcsere városi használat mellett 15 ezerre rövidül.


Az új motorokat hogyan kell bejáratni?

  • Volkswagen - Papp László: A bejáratásra azt szoktam javasolni, hogy a KRESZ szabályait betartva kell közlekedni, ez jót tesz a pénztárcának (nem büntetnek meg) és az autónak is. És ha már megszokta a vezető ezt a stílust a bejáratás alatt, akkor folytassa nyugodtan így tovább. A mai motorokat egyébként már nem kell olyan elővigyázatosan bejáratni, mint évtizedekkel ezelőtt. De az előbb leírtakat ajánlom betartani.
  • Toyota - Krajcsovits Sándor: Általában a gyártók előírják. A Toyotánál manapság nincs speciális eljárás, csak az első 1000 km-ig kíméletes vezetést és a vontatás mellőzését kéri a gyár.
  • BMW - Dabóczi Balázs: Az első 2000 km-ig nem tanácsoljuk túllépni az alábbi fordulatszám- és sebességértékeket: benzinmotornál 4500 1/min és 160 km/h, dízelmotornál 3500 1/min és 150 km/h, azaz azt ajánljuk, hogy kerüljék a teljes terhelést. 2000 km után folyamatosan lehet növelni a fordulatszámot és a sebességet.
  • Kelemen György autószerelő: Az első olajcseréig, amit érdemes háromezer kilométer megtétele után megejteni, rendkívül kímélően hajtsuk az autót. Ötezer kilométer megtételéig is csak 1500 és 3000 között pörgessük. Utána lehet adagolni a terhelést, fokozatosan.

Jót tesz a motornak az időnkénti kiégetés, vagy inkább adalékanyagok használatával szabaduljunk meg a lerakódásoktól?

  • Volkswagen - Papp László: Elindulás után legalább 8-10 km vagy ennél hosszabb az optimális út az autó szempontjából. Ha nincs lehetőség nagyobb táv megtételére, akkor gyűjteni kell az új kipufogóra, ugyanis a kicsapódó kondenzvíz nem tud elpárologni. A nagyobb fogyasztás főleg a pénztárcának árt. Ezenkívül hamarabb lemerül az akku. Van ilyen autó a családomban, ezért főleg télen egy-két hetenként töltöm az akkut egy éjszakán át. És gyűjtök kipufogóra. A motor úgynevezett kiégetése a régi, 10 évesnél idősebb, illetve nem katalizátoros autóknál lehet hasznos, de ne vigyük túlzásba. A modern, elektronikus motorszabályozással felszerelt autó úgyis jobban tudja, mit kell tenni, mint a vezető.
  • Toyota - Krajcsovits Sándor: A hagyományos belső égésű motorok katalizátorrendszerei csak üzemmelegen működnek hatékonyan. A gyakori leállás vagy a rövid utak lerakódásokhoz vezetnek. Erre igen kényesek a dízelek, ezért a gyártók előírnak procedúrákat és/vagy adalékanyagok használatát. Az időnkénti kiégetés (hosszabb úton való használat) sokszor gyártói előírás is lehet.
  • BMW - Dabóczi Balázs: Amennyiben az olajok és üzemanyagok megfelelnek az előírt minőségnek, a BMW nem javasolja semmilyen adalék használatát. A kiégetés nemcsak jót tesz, hanem szinte kötelező, különös tekintettel a dízel részecskeszűrővel ellátott és a szegénykeverékes üzemmódban is működő NOx katalizátoros járműveknél. Különösen figyelni kell erre a városi körülmények között használt autóknál, egy-egy tartósabb út beiktatásával, amely 30 perc feletti utazást jelent folyamatos országúti haladás mellett, kb. 40-50 km hosszan. 800-1000 km-enként legalább egy ilyen útra szükség van. Ez egyébként az akkumulátor töltöttsége szempontjából is igen kívánatos.
  • Kelemen György autószerelő: Részecskeszűrős dízeleknél az öntisztulási folyamat csak tartós 3000 körüli fordulatnál indul be, amelyet 50-100 km-en keresztül kellene tartani. Télen minél gyakrabban, akár hetente érdemes hosszabb utakra menni. Nem sok értelme van a rövid távú, mondjuk lámpától lámpáig tartó gyorsulásoknak, kihúzatásoknak, amelyek a fordulatszám maximumra pörgetésével járnak. Ilyenkor ugyanis a motor túldúsít, a többletüzemanyaghoz pedig több levegő kellene, hogy megfelelő maradjon az égés, de ennyi levegőt egy motor sem tud késedelem nélkül az égéstérbe juttatni. Épp a kívánt hatást nem fogjuk így elérni, hogy kiégjen, és ezáltal tisztuljon az a szegény motor. Ha nincs időnk autópályázni, jobban járunk, ha lámpától lámpáig inkább állandó és magasabb, 3000 körüli fordulatszámon autózunk minden autóút során egyszer.

 

Összegzés

Egységes vélemény továbbra sem született. Az autógyártók és műszaki embereik különféleképp gondolkodnak a helyes motorkezelésről, de az alábbi kezelési útmutató a válaszaik összegzése alapján készült.

  • A dízel és turbós benzines autókat nagy hidegben legalább egy percig melegítsük egy helyben. A szívó benzinesnek sem árt fél perc melegítés, de akár azonnal is el lehet velük indulni.
  • Fokozatosan terheljük elindulás után az autót, amíg el nem éri az üzemi hőmérsékletet. Alacsony fordulatszámon erőltetni, magas fordulaton pörgetni nem szabad a hideg motort. A bejáratós, új autót a lehető legkíméletesebben vezessük az első pár ezer kilométer során.
  • Az üzemmeleg motort a hosszú élettartam és a kis fogyasztás szempontjából érdemes alacsony fordulatszámon használni, de intenzíven gyorsítani így nem szabad.
  • Nem kell az autó kiégetésével foglalkozni, ha rendszeresen járunk országúton, autópályán. Városi használat mellett minél gyakrabban megyünk hosszabb utakra, annál egészségesebb lesz a motor. Annak nincs értelme, és csak ártunk a motornak, ha városban úgy próbáljuk rövid utakon kiégetni, hogy lámpától lámpáig gyorsulunk.
  • Nagyobb terhelés, például gyorsabb autópálya-használat után, a turbós autókat nem szabad azonnal leállítani megálláskor. Minimum egy percig alapjáraton kell hagyni működni a motort, ilyenkor a start-stop rendszert is ki kell kapcsolni.
  • Jó minőségű és megfelelő mennyiségű motorolaj szükséges, amelyet legalább a gyár által megadott időszakonként cserélni kell, de ha hosszabb távú terveink vannak az autóval, érdemesebb a javasoltnál előbb olajat cserélni, különösen városi használat mellett.