Mit tegyünk, ha kő pattan a szélvédőnkre?

A kőfelverődésből származó üvegkárok a legproblémásabb biztosítási esetek közé tartoznak, csak akkor biztos a kártérítés, ha van cascónk. Az esetek többségében gyorsan és olcsón javítható a szélvádőn keletkezett sérülés, de meg is lehet előzni a bajt.

A kőfelverődés kárrendezése azért nehéz, mivel a károkozás nehezen bizonyítható. Nagyon nehéz ugyanis eldönteni, hogy a Magyar Közútkezelő hibáztatható-e, mert a kavicsokat, kátyúkból kihordott kő- vagy aszfaltdarabokat nem távolította el a burkolatról (az 1988./1. törvény előírja, hogy közlekedésre alkalmas, nem balesetveszélyes állapotban kell tartani az utakat), vagy mi, akik nem tartottuk be az előírt követési távolságot, vagy pedig az előttünk menő autós, aki ugyan vétlen a balesetben, de mégiscsak ő okozta a kárt.

A Magyar Biztosítók Szövetsége megkeresésünkre azt közölte, hogy a casco biztosításokba a biztosítók általában beépítik a felpattanó kő okozta üvegkárt is, sok ügyfél kifejezetten az ilyen cascót keresi. "Nincs tudomásunk arról, hogy lenne olyan biztosító, amely önálló vagy kiegészítő biztosításként kifejezetten a felpattanó kő esetére kötne szerződést" - nyilatkozta Gilyén Ágnes, a Mabisz kommunikációs főosztályvezetője.

Ilyen esetekben a biztosítók számos könnyítést is alkalmaznak, például önrészkedvezményt vagy akár mentességet is adnak, ha a szélvédő javítható, és nem kell kicserélni. Tóth Sándor, a Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület (Köbe) ügyvezető igazgatója hasonló kedvezményekről számolt be, náluk csak a százalékos önrészt vonják le a károsulttól sérült szélvédő esetén. Ez az jelenti, hogy egy 250 ezer forintos szélvédőkár esetén a 10 százalékos, de minimum 200 ezer forintos önrésszel megkötött cascónál az ügyfélnek csak 25 ezer forintjába fog kerülni a javítás, nem 200 ezerbe. Sőt, ha nincs szükség cserére, és pár ezer forintból, ragasztásos eljárással megjavítható a szélvédő, akkor az ügyfélnek egyáltalán nem kerül külön pénzébe. Az Aegon a casco kiegészítőjeként kínál olyan biztosítást, amely üvegcsere esetén a szolgáltatás összegéből egy biztosítási időszakon belül, egy alkalommal nem von le önrészesedést.

Forrás: MTI/Beliczay László
A rengeteg úthiba és törmelék miatt megnő a felpattanó kövek kockázata is

A Groupama Garancia Biztosítónál a casco mellé díjmentesen jár a "SzélvédőExpressz" kiegészítő szolgáltatás, amelynek keretében komplett üvegkár-javítási szolgáltatást nyújtanak. Saját szervizpartnerük a javítást 30 perc, a cserét két óra alatt, az ügyfélnél helyben végzi el. Csere esetén 10 százalékos önrészkedvezményt biztosítanak, a szélvédő javíttatása az ügyfélnek az önrésztől függetlenül itt is ingyenes.

Nehéz bebizonyítani, hogy ki a felelős

A Mabisz szerint a károkozás bizonyítása miatt mindenképpen érdemes megállítani a kárt okozó gépjárművet, és vezetőjével együtt kitölteni a "kék-sárga" európai baleseti bejelentőt. Előfordulhat, hogy a biztosító még ezen kívül egy további kérdőívet is kitöltet majd a baleset résztvevőivel a baleset körülményeiről. Ezt követően a biztosító az összes körülmény mérlegelése alapján dönt a kár megtérítéséről. Persze az is valószínű, hogy a vétkes nem fogja elismerni a felelősségét, mivel nem csinált semmi szabálytalant, vagy, ami még gyakoribb, tényleg nem is tudott róla, hogy autója követ pattintott fel egy másik autós szélvédőjére. Amennyiben a biztosító a kárigény elbírálása során nem látja megalapozottnak a felelősség kérdését, akkor a legvégső esetben a bíróságnak van joga kimondani, hogy adott körülmények között van-e kártérítési kötelezettsége a biztosítónak, vagy nincs.

Fóliával megvédhető a szélvédő

Léteznek kifejezetten a szélvédőre, kavicsfelverődés ellen védő autóüveg fóliák, ezek annyiban különböznek a karosszériára való kavicsvédő fóliáktól, hogy vastagabbak, ezért sokkal ellenállóbbak a külső behatások ellen, és az ablaktörlő lapát sem karcolja össze őket. A többi autóüveg-fóliától eltérően ezeket kívülről helyezik fel az üvegre. Elsődlegesen a kavicsfelverődés ellen védenek, az UV-fényt és a hőt csak minimálisan tartják távol az utastértől. Meg kell említeni az előnyök között még azt is, hogy fóliával az esőcseppek könnyebben leperegnek a szélvédőről. Az általunk megkeresett műhelyek 40 és 75 ezer forint közötti árakat mondtak típustól függően, ezért több helyet is érdemes felkeresni árajánlatért.


A fóliára felrakására, tehát a munkára általában egy, míg magára a fóliára öt év garanciát adnak


Persze egy repedt üveggel nem mindig egyszerű utolérni és megállítani valakit, ilyen esetben érdemes legalább a rendszámot feljegyezni. Dr. Ikanov Gábor ügyvéd szerint azonban az sem mindig vezet eredményre, ha a károkozó elismeri a felelősségét, mert a kötelező biztosító akkor is dönthet úgy, hogy nem fizet. Segítség lehet, ha többen is utaznak az autóban, mert minden egyes tanúvallomás okirat értékű bizonyíték. Ikanov szerint a kavicsfelverődéshez hasonló eset az is, ha pl. havat fúj le a menetszél az lőttünk lévő autó tetejéről, és azért ütközünk, mert emiatt nem látunk ki rendesen.

Kötelezőre nehéz kártérítést kapni, mivel "az autózás veszélyes üzem"

Általánosságban elmondható, hogy ha a kötelező biztosítás terhére nyújtja be a károsult az üvegkár kártérítési igénylését, akkor el szokták utasítani, mivel a kárt nem közvetlenül az elöl haladó gépjármű okozta, annak vezetője nem tehető felelőssé a kárért. Ilyenkor, ha nincs erre kiterjedő casco, a károsult viseli a kárt. Az esetek nagy többségében a biztosító a kárigényt elutasítja arra hivatkozva, hogy "nem okozat a kár, hanem velejáró eset", mivel az autózás végül is veszélyes üzem.

Ha nincs az üveg teljes szélességében elrepedve, akkor a több százezres csere helyett érdemes inkább pár ezerből javíttatni, nem csak a kisebb költségek miatt. Bármikor felcsapódhat a következő kő, ráadásul a cserélt üveg soha nem illeszkedik olyan precízen, mint a gyári. Ehhez jön, hogy a cascós cserénél a bonusz elvész, az üveg gyártási évjáratszáma pedig megváltozik, ami eladásnál nehézségeket okozhat.

Hogyan javítják?

A kagylós, a repedéses és a kombinált esetben az a legfontosabb, hogy minél előbb felkeressünk egy szakműhelyt. Erre nemcsak a tovább repedés kockázata, hanem a sérülés piszkolódásának megelőzése miatt is szükség van. Érdemes a sérülést leragasztani egy ragasztószalaggal, hogy megvédjük a portól és a víztől. A szélvédő három rétegből áll, a belső színtelen, és a külső színezett üveg között biztonsági védőfólia van. Ha felcsapódik a kavics a szélvédőre, az üveg és a fólia között légbuborék keletkezik, amelynek a sérüléshez hasonlóan többféle alaktípusa van.

Forrás: Szelvedo.blog.hu
Fontos, hogy ne piszkolódjon be a szélvédőn lévő sérülés, mert ez megnehezíti az utólagos javítást

Maga a szélvédőjavítás a sérülés bemeneti nyílásának kitakarításával kezdődik, amelyet gyémánttűvel vagy speciális fúróval végeznek. Ha régebbi a sérülés, akkor szükség van tisztítófolyadékra és melegítőeszközre is. Miután megtisztították a repedést, felhelyezik a konzolt a szélvédőre, a bemeneti nyílásra illesztik az injektort, amelynek a tömítése szilikonból van. Majd a sérülés bemeneti nyílásán keresztül, az injektorral belepréselik a speciális ragasztót, amelynek a fénytörése megegyezik az üvegével. Ezt követően a készüléket letakarják napfénytől védő, UV-szűrős fóliával. Ha a ragasztó már teljesen kitöltötte a sérülést, leveszik a fóliát, és hagyják megszáradni. Végül kap egy felületi kezelést, amellyel lezárják a sérülést, és síkba hozzák az üveggel, a polírozás nem kötelező.


KAPCSOLÓDÓ CIKK