Dízeleket ver az új gázos Audi

Audi A3 g-tron
Vágólapra másolva!
A Genfben bemutatott földgázzal is elpöfögő A3 g-tron 1300 km körüli hatótávolságával egy dízelt is lepipál.
Vágólapra másolva!

A jövő év elejétől lesz nálunk is kapható a CNG (sűrített földgáz) üzemre átépített Audi A3 amelyet g-tron néven lepleztek le a napokban zajló Genfi Autószalonon. Két éve részletesen írtunk az Audi e-gas projektjéről, amelyben szélerőművek átlal termelt árammal állítják elő a mesterségesen a metánt az autóik számára.

Az ötajtós A3 csomagtartója alá két speciális, egyenként 7 kilónyi gáz befogadására alkalmas tartályt építettek, amelyek 200 baros nyomással is megbirkóznak. A biztonság kedvéért három réteget alkalmaztak: a belső réteget a gáznak ellenálló poliamid polimerből van, míg a második réteg, amely megerősített szénszálas polimer (CFRP), a tartályoknak rendkívüli szilárdságot kölcsönöz. A harmadik réteg megerősített üvegszálas polimer (GFRP) durvább, erősebb védelmet biztosít a külső sérüléssel szemben egy estleges baleset esetén.

A g-tron elejében a VW-csoport jól ismert 1,4 literes benzines TFSI motorját találni, amit némileg át kellett alakítani, hogy elboldoguljon a földgázzal is: a változások a hengerfejet, a turbófeltöltést, a befecskendező-rendszert és a katalizátort is érintették. A 110 lóerős motor az Audi állítása szerint átlagosan 3,4 kg gázt éget el 100 kilométerenként, ami azt jelenti, hogy csak gázzal 400 km körüli a hatótáv, míg a benzin további 900 kilométert tesz lehetővé, így a g-tron hatótávolsága egy dízelével vetekszik.

Forrás: Audi
Forrás: Audi

A rendszer működése teljesen automatikus, amikor a gáztartályban a nyomás tíz bar alá csökken, a motorvezérlés magától átáll benzinre. Ugyanez történik nagy hidegben is, de amint eléri a motor az üzemi hőfokot, átkapcsol a földgáz-üzemmódra. Az Audi A3 Sportback g-tron teljes mértékben kettős rendszerű, vagyis a teljesítményadatai azonosak a CNG (sűrítet földgáz) és a benzinalapú működés esetén, a gyakorlatban mindez 190km/órás végsebességet és 11 másodperces gyorsulást jelent 100 km/órás tempóra. A benzinhez képest jóval olcsóbb és tisztábban elégő CNG egyetlen hátránya, hogy Magyarországon csak néhány kútnál lehet hozzájutni.

Forrás: Audi
Forrás: Audi